Wolven in Drenthe
14 oktober 2025 - Dwingeloo, Nederland
"Ons" natuurhuisje ligt aan het Nationaal Park Dwingelderveld. Dat park doorkruisen zal dus deze week "onvermijdelijk" zijn. Toen we gisteren onze spullen bij elkaar zochten voor een midweekje Drenthe; gristen we ook het boek "De allermooiste fietsroutes van Nederland" inclusief knooppunten bijlage uit de kast. Dus we dachten hiermee gebeiteld te zitten. Bij het bestuderen van het boek deze morgen tijdens het ontbijt...bleken er echter in het geheel geen fietsroutes in Drenthe in te zijn opgenomen.. Wat nog bovendien thuis in mijn "kantoortje" stilletjes ligt te liggen is het "happen en trappen" bonboekje. (Er is een enorm leuke "happen en trappen" route in het Dwingelderveld, dus dat is een beetje jammer).
Enfin, op pad gaan zoals je dat "vroeger" deed: ,je zag wel waar je uitkwam, wat je welke tijd van de dag, avond of nacht zou doen is wel een bevrijdende. Maar goed, dat Dwingelderveld staat vanaf het begin natuurlijk wel op het programma. En hoe dan ook, heb ik mij toch wat voorbereid. Zo ontdekte ik dat we in dit gebied asiel hebben verleend aan vier wolvenroedels: in de Drents-Friese regio'; twee in Midden-Drenthe en eentje in Zuid-Drenthe (Westerveld). De Middenveldroedel heeft vijf welpen en de Zuid-Drentheroedel heeft er drie.
AI meldt dat - welpen met rust gelaten dienen te worden en niet te wennen aan mensen. Geen inburgeringscursus voor hen dus.
- wij op de paden dienen te blijven, geen etensresten achter te laten (dat is sowieso wat slordig) en de honden aan de lijn te houden (komt dat even goed uit, dat we geen hond hebben)
- als we een wolf dan wel -welp zien, we dat aan het Wolvenmeldpunt dienen door te geven. Voor de zekerheid maar het wolvenmeldpunt BIJ12.nl/wolvenmeldpunt genoteerd. Ook de waarneming van een wolvendrol is meldenswaard.
Wat te doen bij een ontmoeting: - raak niet in paniek
- houdt minimaal 100 mtr afstand
- maak geluid en gebaren om afstand te creëren. Mijn voor 5,95 euro aangeschafte scheidsrechterfluitje komt dus wellicht van pas. Daarbij moet het fluitje natuurlijk niet op de bodem van mijn leuke gebroken witte tasje liggen. Je zou er in je zenuwen zó naast grabbelen.
- ren niet weg (is wegfietsen dan ook geen goede optie; die beesten kunnen bar snel rennen (50-60 km per uur) dus zelfs op de (begrensde) turbostand van mijn e-bike fiets ik zo'n dier er nooit uit.
Zo zie je maar; je kunt in dit land helaas nooit meer onbevangen de deur uit.


Veel plezier in dat mooie stukje Nederland, en ook groetjes van Erzsi.
Voorzichtig. Veel plezier nog.
Cariños