La Douce France 2023- Obernai

4 juli 2023 - Obernai, Frankrijk

3 juli 2023 - Obernai, Frankrijk

Hallo Allemaal, daar ben ik weer. Nieuw jaar, nieuwe vakantie, nieuwe blog.

Het is weer zomervakantie!

Vanmiddag zijn wij aangekomen in Obernai, de Elzas. Het "ooievaarsdorp". Ons uiteindelijke vakantiedoel in Frankrijk ligt nabij Tulette, in de "Drome Provencale; Cypress of the wijnstokken". "Een boerderij in de Provence, in de buurt van de Mont Ventoux, "absolute rust temidden van de wijngaarden". Een voormalig wijndomein, geschikt voor een "groter gezelschap". Vanaf volgende week zullen wij hier gedurende twee weken met zijn tienen verblijven. Een bijzonder gezellig vooruitzicht.

Vanmorgen zijn Paul en ik vanaf Leiderdorp in het kleine IQ-tje op pad gegaan. Een toch wel rustige tocht op een drukke maandag temidden van veel vrachtverkeer en de incidentele vakantieganger-met-caravan, meestal met Nederlandse kentekenplaat. Er hing een afwisselend wolkendek boven onze auto, buitentemperatuur was zo'n 23-24 graden. In dat kleine witte IQ'tje, ook wel de "koelkast" genoemd, merk je natuurlijk weinig van die buitentemperaturen.

Nee, dat was vroeger weleens wat anders. Vroeguh! gingen wij ook vaak met de auto op zomervakantie, ook vaak in juli - augustus. Met de raampjes open, want pre-airco tijd, bereden wij de vele routes nationales, dwars door Europa. Zinderende hitte tijden eindeloze autoritten, o.a. dwars door de Meseta in Spanje, was toen een belangrijk onderdeel van de vakantiepret. Maar enfin, je wordt een dagje ouder en je doet het rijden wat kalmer aan. Ongekend om een rit van zo'n 11-1200 km naar het vakantie doel in drie-en te hakken. Maar ook wel weer leuk. Je komt daardoor onderweg in leuke plaatsjes, zoals vandaag in Obernai dus.

Een heerlijk, in vakantietijd, levendig stadje vol vakwerkhuizen en ooievaarsnesten. Lekker gegeten in "la Dime" een echt Frans restaurantje. Verukkelijke salade Gourmandise gegeten, een licht rood wijntje erbij en toe de meest verrukkeleijke panna cotta die je maar bedenken kan.

We logeren in Hotel Les Jardins d'Adalric", een rustig hotelletje aan de rand van het stadje. Zwembad achter, leuke tuin, kwartiertje lopen naar het centrum. Het plan is, na een heerlijke welverdiende nachtrust gehad te hebben, om acht uur (vanaf dan mag je het pas in) het zwembad in te plonzen en erna een uitgebreid ontbijt te nuttigen in de tuin. De reis wordt dan vanaf een uurtje of elf vervolgd naar de volgende pleisterplaats, Veyrier-du-Lac in het arrondissement Annecy.

Tot morgen.

3 REACTIES

Yvette Kusters:

3 juli 2023

Een mooi begin van de vakantie!
Goede reis en tot zaterdag in Tulette

Peter Van:

4 juli 2023

Wat een heerlijk begin van de vakantie. Door het lekker rustig aan te doen is je reis op die manier ook al een vakantie. Heel veel plezier.

Huub van Haasteren:

4 juli 2023

Klinkt (en leest) weer als vanouds! Verheug me op het "meereizen" elke dag. Paul heeft vast zijn racefiets mee, of is het daar te warm voor? Hoe dan ook héél veel plezier!

1. Mirjam:
    Wat een goed begin van jullie vakantie! Geniet ervan!! XMirjam
  2. H.P. Rakers:
    5 juli 2023
    Oh Happy en Paul, heerlijke sfeer proef ik uit je verhaal!
    Maar we een comfort tegenwoordig, wij ook hoor.
    Destijds gingen we met de R4, en later de R5, kokend en met open schuifraampjes en een gierende blower, of nog primitiever met mijn ouders in de Eend met klapraampjes maar wel met een open dakkie. En dan overnachten in een tentje hè, niet in een hotel, natte voeten s ochtends van de kouwe douw en met je kont op de grond met een krakend vers stokbrood je tandvlees activeren. Vive la France!