Epiloog/ het ei

15 oktober 2023 - Vilsteren, Nederland

Gisteren wel al dág gezegd, maar ik had nog niets over Vilsteren geschreven. En er twee dagen allerplezierigst verblijven en er niets over vertellen is toch wel een beetje bar en boos.

Welnu, Vilsteren:

"Vilsteren (Nedersaksisch: Vilster) is een dorp in de gemeente Ommen, in de Nederlandse provincie Overijssel. Het is gelegen in een bosrijk gebied, aan de oude weg van Ommen naar Zwolle (de r 102), tussen Dalfsen en Ommen aan de zuidelijke Vechtoever. Op 1 januari 2021 telde het 350 inwoners, waarvan 195 in het dorp. Vilsteren ligt op 17 kilometer ten oosten van Zwolle. Het dorpje is een katholieke enclave. De voornaamste gebouwen in het dorp zijn de katholieke Willibrorduskerk, de katholieke Willibrordusschool, herberg "De Klomp" en de korenmolen De Vilsterse Molen. Het dorp is een beschermd dorpsgezicht.

In 1381 werd Herman van Vilsteren genoemd, hij was een leenman van de bisschop van Utrecht. Tijdens de reformatie bleef Vilsteren Katholiek, terwijl de directe omgeving protestants werd.

Het dorp Vilsteren behoort tot het 1035 hectare grote landgoed Vilsteren BV dat sinds 1850 in handen is van de familie Cremers. De ondergrond en een aantal gebouwen, zoals "Groot Spijker" en de bijgebouwen, zijn eigendom van deze familie. De bewoners van het dorp betalen pacht. Huizen en boerderijen die op het landgoed staan zijn te herkennen aan de donkergroen-lichtgele luiken, het wapen van de familie Van Vilsteren. Verder is de familie Cremers beheerder van bosgebieden en een landgoedcamping.

Kitty Verrips-Roukens schreef in 1982 het boek Over heren en boeren. Een Sallands landgoed. Dit boek gaat over de geschiedenis van het dorpje Eeckeren (lees: Vilsteren) tussen 1800 en 1977.

Over het landgoed en het dorp is door de KRO eind jaren 70 een documentaire gemaakt  "De trein stopt niet in Vilsteren" die in 2006 nog op de Nederlandse televisie is herhaald."

Nu, die ga ik maar eens opsnorren. Gisteren een korte wandeling gemaakt op het landgoed. Er ligt ook een begraafplaats op steenworp afstand. Als een soort mausoleum is daar midden op het kerkhof het familiegraf van de familie Cremers.

Vanmorgen hebben wij weer een goed ontbijt gehad in "onze" herberg. Om zijn telefooncamera te testen fotografeerde Paul het gekookte ei wat er geserveerd werd. Ik heb vervolgens meteen de gratis ei-app gedownload en kwam tot de ontdekking dat het ei weliswaar van nabij kwam (Pluimveebedrijf Bouma, Bergentheim) maar slechts een "scharrel" connotatie heeft.

Maar alles is hier ruimer, dus wellicht is hier de "scharrelruimte" van een kip een stuk ruimer dan in het westen. Daarmee heb ik mij getroost, het smaakte overigens goed.

En dan nu écht: tijd om dág! te zeggen.

1. Walter Schrader:
    15 oktober 2023
    Dank voor dit pleidooi voor rustig reizen in prachtig Nederland. De ei app is een aanrader, als je wilt weten hoe het zit met een ei.
    groeten Walter
  2. Carmen Sweerts:
    15 oktober 2023
    Ik hoop dat jullie lekker zijn uitgerust en opgeladen! Liefs, Carmen
  3. Yvette Kusters:
    15 oktober 2023
    Leuk wist niet dat er een ei app was!