Te land ter zee en in de lucht -Premuda-

17 juli 2019 - Općina Zadar, Kroatië

De favoriet van Bob  - en niet voor niets-. Premuda is onderdeel van de Zadararchipel, de resten van eenbergketen, die nu bijna onder de zee is verdwenen. Het is een eilandje van 9km2 en er wonen ongeveer 100 mensen. Er zijn geen hotels, wel enkele kamers te huur. Het eiland staat bekend omdat hier in de 1ste WO, 1918, een zeeslag tussen Italie en Oostenrijk is geweest.

Nu, ruim een eeuw later, is het er bijzonder vreedzaam. Het dorpje heeft 1 weg, alleen de inwoners hebben auto’s. Verder is het één heuvel; op te top, een kwartiertje lopen, heb je een mooi overzicht over het mooie kanaal.  De overzichtsfoto heeft Frank voor ons gemaaKt met zijn drone. Het dorpje heeft twee restaurantjes, beiden aan het haventje. Met de zeilboot, met kiel van 2mtr20, kan je niet in de haven komen. Wel kan je er aan een boei “ankeren”. Vervolgens kan je met het bijbootje naar het haventje gaan.

De vloot was compleet om 17u. Iedereen lag met zijn boot aan een boei. Hier konden we heerlijk zwemmen en snorkelen in dit kristalheldere water. Later een aperitiefje gehad bij Silvia en Luc en hun kinderen Sarah en Nicolas. Zij lagen een boei verderop. Leuke mensen, woonachtig in Antwerpen.

Het avondmaal hebben we in het restaurantje aan de haven genuttigd; op aanraden van Bob  “Pekka” besteld, een stoofpot en plaatselijke lekkernij. Dit moet je op tijd bestellen want het kost een paar uur stoven op een houtgestookt vuurtje in een openlucht oven. Heel vriendelijke uitbaters. Werkelijk idyllische plek. Na het eten hier vol zicht op de zonsondergang boven de zee gehad. Zonsondergang is hier al om 21u.

In het donker, onder een fraaie sterrenhemel zijn wij met zijn vieren  in onze “dinghy” van 2 mtr met buitenbootdmotortje van 2,5 PK naar de zeilboot geprutteld. Je ligt dan als een soort volgeladen aak, maar je komt droog over. Onder je is ook ‘s avonds goed te zien hoe helder het water is.

Voor het slapengaan nog getrakteerd op een (incomplete) maansverduistering. Het enige “lawaai” was het krekelconcert vanuit de pijnboombebossing op het eiland.

Als een roos geslapen.

1. Agnes:
    17 juli 2019
    Happy, zeil jij ook? Of doen de mannen al het werk en zit jij lekker een boekje te lezen? Lijkt mij een prima rol trouwens. En zeilen jullie echt de hele dag?
  2. Happy Koops:
    17 juli 2019
    Ik redder wat rond met fendertjes en touwtjes maar het harde draaiwerk laat ik graag aan de jongens over. Dat vinden zij ook veel te leuk. En ik ben van de boterhammetjes en zo. We zeilen zeker niet de hele dag, af en toe valt de wind echt weg en dan dobber je en gaan we even zwemmen. Vandaag overigens na dlome start even flink gezeild.
  3. Astrid:
    18 juli 2019
    Wat een mooie beelden. Jullie geluk en pret spat er vanaf. Happy, wat heb jij een heerlijke vakantie met je gezin. Dat is fijn om te zien en te lezen.
  4. Happy Koops:
    18 juli 2019
    Dankjewel Astrid, sommige dagen zijn echt om in te lijsten
  5. Marian:
    18 juli 2019
    Mooie fotos. Jullie kunnen niet klagen. Fantastisch vakantie.
    Veel plezier nog.
    Muchos besos
  6. Happy Koops:
    Dankjewel Marian...enne...wij klagen niet
  7. Carmen Sweerts:
    18 juli 2019
    Wat een bijzondere reis, Happy, zalig!