Boreas

16 juli 2019 - Općina Mali Lošinj, Kroatië

Zeebenen. Die hadden we gisteren wel nodig. ‘S Nachts was de “Bora” (valwind uit Noordoosten) opgestoken. De Burja noemen ze hem ( ik vind zo’n valwind wel mannelijk) hier. Het is afgeleid van “Boreas”, Griekse god van de noordenwind.

Het uitvaren was op de plek waar wij lagen nogal lastig, maar toen onze buren weg waren, hadden wij ruim baan. Daarna, zee, golven, wolken en veel wind (6-7 Beaufort). De windstoten, die harder gingen, zijn dan het vervelendst. Buiten blijven in frisse wind en mét horizon is de beste optie. Later wel kunnen zeilen. In Mali Losinj op het eiland Losinj hebben wij beschutting gevonden.

Prima geregeld door Bob, eigenaar van “Sailfriends.be” en leider van de flottielje. Hij heeft 2x een reservering in een haven voor de 7 jachten kunnen maken (normaliter reserveren ze niet) je moet wel voor 17u binnenlopen. De afgelopen nachten zijn wat rumoerig geweest. Maandagnacht door het geklepper van de val van de fok en het overige gekraak en gestamp. Bob is tot 4.30u op zijn dek paraat geweest voor het geval er iets essentieels los zou raken. Eén van onze  kuipkussens was bij de chagrijnige buurman op zijn dek geraakt. Paul heeft, terwijl de buurman sliep gelukkig het kussen weer kunnen bemachtigen.

Afgelopen nacht lagen we dus in Mali Losinj op een beschutte plek aan de haven. Hier werden we uit onze nachtrust gehouden door tot 6 uur feestende belendende buurboten. Ach, het geeft niets, moe zijn wij allang niet meer. Maar vandaag belooft het een rustige nacht te worden. Bob heeft bedacht dat we vannacht het beste aan boeien voor de kust kunnen gaan liggen; nabij “Premuda”. Dat dorpje ligt dan op varen-afstand van het bijbootje, de dinghy, met buitenboord motortje. Je kan daar met je kiel van 2.10 mtr niet komen.

Daar zullen we, als het goed is, ook lekker kunnen zwemmen en snorkelen. De pas aangeschafte snorkelspullen liggen te popelen om gebruikt te worden.

1. Marian:
    18 juli 2019
    Wat een verhaal. Fotos zijn heel mooi.
    Besos,
    Marian