Doktersknietje 2

13 januari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Voor u ligt de start van een nieuw feuilleton.

Nadat in 2016 het vorig feuilleton (doktersknietje) met succes kon worden afgesloten zijn er een aantal jaar achtereen gekomen waarin mijn (geopereerde) linker knie al maar sterker werd en de rechter knie navenant zwakker. De linker "quadricepsspier" is  beduidend sterker en ook omvangrijker dan de rechter knie. Dit terwijl ik rechts dominant ben. De rechter knie heeft geleden onder jarenlange compensatie voor de linker knie. Wat de aanleiding voor dit hele knieëngedoe was, was een aanrijding in 1982 (bumper tegen zijkant knie). Ik had altijd gehoopt dat ik het een en ander uit kon zingen tot na mijn pensioen én als er andere technieken (kraakbeen genezing via stamcellen??) zouden zijn.

Een nieuwe aanrijding (dit keer was het een fiets/auto ontmoeting) in 2014 versnelde het proces en, na ampel beraad, is er april 2015 een totale knie prothese links geplaatst.

Sinds ik steeds assymetrischer geworden ben en mijn rechter been een duidelijke X stand heeft aangenomen; ik niet meer goed op oneffen terrein kan wandelen en trapje áf altijd een pijnlijke gebeurtenis is, is het besluit genomen ook rechts een totale knie prothese te plaatsen.

En morgen vroeg is het dan zover: ik zal weer geopereerd worden door Saskia Wiersma, orthopeed in Alrijne Ziekenhuis. Zij wordt zo langzaam aan onze "huisorthopeed": zij heeft mij in 2015 geopereerd en heeft vorig jaar mijn collega geopereerd.

Waarop ik mij niet verheug:

. " Ineens" behoorlijk afhankelijk worden (ik heb nu een best goede conditie dankzij sporten op dinsdag-, donderdag- en zondagochtend en voel mij meestal heel fit)

. Die náchten: je weet niet hoe je je knie moet leggen; gehannes met krukken als je naar de wc moet. Ik heb mij dan ook voorgenomen niet kinderachtig te zijn met pijnstilling en eventueel slaaptabletten.

. Die postoperatieve pijn: er is behoorlijk veel zwelling in je knie; daarom zit een strak gewrichtskapsel die al het vocht tegenwerkt. De vorige keer voelde het alsof er een conservenblik om mijn knie zat waardoor je je knie niet goed kon buigen en het leek of de randen in je onder- en bovenbeen sneden.

Waarop ik mij wel verheug:

. Even helemaal niets hoeven doen: geen wekker, behalve oefenen niets hoeven.

. De eerste week totale verzorging thuis: Paul heeft een week zorgverlof opgenomen.

. De gouden handen van Peter Van; die als de knie weer eens pral gespannen is, het vocht wegtoveren.

.'s Ochtends Netflix series kijken met de jongens, als zij niet naar college of werkgroep hoeven. De vorige keer had Frank eindexamen en ter ontspanning tussen het leren door keken we naar "de film van de dag".

. Het vooruitzicht op twee symmetrische, sterke benen.

. Gek genoeg: het opgewekte gezicht van Saskia Wiersma als ik morgenvroeg de OK in ga (écht, dat helpt).

1. Helene straet laurey:
    13 januari 2019
    hoi koopsje zou je niet geholpen zijn met een postoel naast het bed ? Zijn tegenwoordig heel licht en makkelijk in gebruik
    verder nogmaals veel sterkte komende tijd
    dagdag helene
  2. Lidwien Cornelissens:
    13 januari 2019
    Zo ja:heb er een te leen! Evenals krukken, rolstoelen en alles om je oeven comfortabeler te maken. Zet’m op!
  3. Happy Koops:
    13 januari 2019
    Dankjulliewel dames, voor het meedenken/leven!!
    Mijn wc in de badkamer boven is 6 stappen verwijderd van mij. Postoel zou verder weg moeten staan.
  4. Nicoline:
    13 januari 2019
    Geen postoel op wieltjes in jouw geval!
    Sterkte en geniet van "gedwongen" rust.
    Tot zIens op zondag, Nicoline
  5. Monique:
    13 januari 2019
    Wat ben ik blij om te zien dat de lijst met dingen waar jij je op verheugd langer is dan de lijst met dingen waar jij de niet op verheugd! En gelukkig zijn dat zaken die weer voorbij gaan. Heel veel sterkte en zet ons maar in als Paul weer naar zijn werk moet. Dikke knuffel en sterkte. Monique
  6. Ingrid Arnold:
    13 januari 2019
    Ja Happy zet hem op! Heb vertrouwen in de huisorthopeed en laat je lekker verzorgen door Paul, groet Ingrid
  7. Yvonne Stolwerk:
    13 januari 2019
    Sterkte, voor je het weet zit je weet op je werkplek. Time flies!
    Geniet van positieve dingen.groet van Yvonne
  8. Heleen F.:
    Lieve Happy,
    zet hem op, het gaat vast heel mooi worden , die nieuwe knie. Ik kom hem gauw bewonderen hoor. Kan ik op een woensdag bijv de 30e bij jou langskomen? Dan ben je een beetje over de eerste rottige weken heen.....
  9. Karel wehrmeijer:
    13 januari 2019
    toevallig is kort geleden een ex-collega ook van twee nieuwe "knieën" voorzien en doet weer van alles!
    tja, een is geen en ongelijksoortige knieën is een ramp voor onze ruggewervel en met wat daar "aanhangt". het kan dus alleen maar bergopwaarts na de "vervanging". toch heel veel sterkte toegewenst !!
  10. Carmen Sweerts:
    13 januari 2019
    Veel sterkte en ik verheug mij nu al op een gezellige wandeling met jou!
  11. Fee:
    13 januari 2019
    Sterkte morgen, lieve tante! Ontzettend goed en grappig geschreven stuk dit, leuk weer om te lezen. Ik hoop dat alles soepel verloopt, alvast veel beterschap!
  12. YvetteKusters:
    14 januari 2019
    Altijd weer leuk je stukjes te lezen, al is het onderwerp dit keer niet zo fijn.
    Sterkte met het herstel!
  13. Huub van Haasteren:
    14 januari 2019
    Hoop dat je ondertussen met succes geopereerd bent en alweer kan werken aan twee symmetrisch sterke "Tom Dumoulin-benen"!!!