...Thuis!

21 oktober 2018 - Leiderdorp, Nederland

Een prima vlucht gehad, zij het  een wat turbulente (er was veel wind over Europa, zei de gezagvoerder). Prettige en gezellige crew.  In de cockpit zaten twee jonge gasten, zo zagen wij bij het instappen, niet heel veel ouder dan Frank. Start en landing prima. Vlucht duurde 2 1/2 uur inclusief tien minuten taxiën over de Polderbaan. Je krijgt er een wat houten achterwerk van, maar mijn tijd goed door kunnen komen met wat lezen (The travelling cat chronicles, over een kat die op reis is met zijn baasje). Opgehaald door Frank. De beste en fijnste taxi die je maar bedenken kan. Ook eigenlijk wel ontroerend. Voor het eerst naar en van Schiphol gebracht door je zoon(s).

Ben ik uit mijn queeste (Het geheim van de Blauwe Zone)?

Een aantal zaken staan buiten kijf: goed voor je lijf (en daarmee je geest en vice versa) zorgen, met een hip woord: "lifestyle".    Je loopt je de tandjes op Sardinië. En dan vaak heuveltje op/heuveltje af. Zelfs op reis/rijdagen haalde ik met gemak de 10.000 stappen. Doe je dit in Sardinië met lekkere frisse berglucht buiten om je voedsel te verbouwen, heb je dubbel profijt. Maar in Nederland kan het ook. Heb je een kantoorbaan? Ga vaak staan, wandel in de lunchpauze, fiets naar je werk. Ach het is zo simpel. En zo bekend. Of een paar keer extra naar sportschool, tennis, de hond uitlaten, golf is ook prima. Maar doe het elke dag en stevig. Maak er een gewoonte van.

En ja, dat eten, gezond, biologisch, duurzaam (wat heeft Nl zélf een hoop groenten te bieden!), het kan hier allemaal. Het zou alleen mooi zijn als de belasting op gezond voedsel drastisch omlaag zou gaan.

Wijn, ook hier in NL. Bij Chateau Matilo, bij mij "om de hoek" in de wijk Roomburg, bij mijn twee druivenranken (sic) . Al is Sardijnse wijn véééél lekkerder.

Zorgen voor elkaar. Met en bij elkaar leven als het kan. Maar ook: het verzorgingshuis terug!! Niet alleen maar zwaar hulp behoevende en demente mensen in verpleeghuizen. Ook gewoon gezelligheid in een woongemeenschap. Samen met je partner of alleen. De wijkverpleegkundige weer in ere hersteld. Het moet weer terug kunnen komen.

Het hebben van een gezamenlijkheid met elkaar. (Geloofs)gemeenschap. Vroeger had je de dominee en de pastoor. Een alternatief zoeken.

Het hebben van een doel. Zonder doel ben je nergens. Als je burn out of depressief bent heb je geen doel. Het wrange is, dat juist het hebben van tevéel doelen, burn out in de hand werkt.

Brengt mij bij het wat mij betreft belangrijkste: de 80% regel. Niet alleen in reduceren van inname van voedsel en genotsmiddelen belangrijk, maar eigenlijk in alles: je verwachtingspatroon, je doelen, je consumptiepatroon. Het zinloze consumeren van allerhande onnutte zaken. De groei van de Westerse (en Oosterse!) economie. Begrijp mij goed, ik ben erg gevoelig voor nieuwe dingen, "gadgets", dus ik ben niets Roomser dan de Paus. Ik houd van technologie, van vernieuwing in technologie, van het vergaren van kennis.

Maar alsjeblieft een beetje "duurzaam".

Dus, laten we onze doelen voor ogen houden, maar laten we ons ook matigen in onze doelen. En bovenal ook, zoals de oude Chinezen al zeiden: "matigt U in het matigen!" Aha, een doordenkertje. Want we moeten ook de peper en het zout van het leven, de gezelligheid, de frivoliteit, oké de "Capricciosao", niet vergeten.

Dus, na deze wat mij betreft louterende week, mijn doel: van Leiderdorp een Blauwe Zone helpen maken (je moet je doelen ook niet te laag stellen).

Hartelijk dank voor jullie meelezen, meebeleven en al jullie reacties!

Groetjes, Happy

1. Helene straet laurey:
    21 oktober 2018
    geen reakties deze keer maar weer met plezier jullie vak meegemaakt DANK,vooral ook voor jouw wijze conclusie, ik moest er maar iets mee gaan doen ,welterusten voor straks
  2. Paul O.:
    22 oktober 2018
    Bedankt weer voor het levendige verslag en de beelden. Deze laatste blogbijdrage kun je wat mij betreft rechtstreeks ergens als column in een krant plaatsen.
    Stof tot nadenken..
  3. Gerard Walta:
    22 oktober 2018
    Het is fijn om al jouw gedachtengangen ,raadgevingen en ervaringen te mogen ontvangen en er met volle teugen van te genieten!!
    Hartelijk dank !!!
    Groetjes Gerard en Mien
  4. Els Visser:
    13 januari 2019
    Sterkte Happy! Aangezien ik bij een orthopeed werk ben ik er bijzonder op gebrand dat je de operatie goed en zonder al te veel gedoe doorstaat!
    🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀