Dag 11. Knarrige pijn

24 januari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Vannacht wist ik weer hoe ik in mijn eerste “Doktersknietje” de pijn die ik ‘s nachts had benoemde: “knarrige pijn”. Pijn vergeet je. Maar als- ie er dan weer is denk je: “hé, jou ken ik!”. Zo ongeveer tussen 2 en 4 ‘s nachts komt-ie. Vannacht dus ook, ondanks gering aantal stappen (2800). Het is continu, zeurend, niet goed te negeren. Vooral bij liggen op de aangedane zijde. Ik ben een haast obligate zijslaper, dus ik kom die kant wel eens tegen.

Ik denk dat ”groeipijn” mogelijk ook zo voelt. Niet dat ik mij kan herinneren dat ik dat gehad zou hebben. ‘S Nachts heb je een dip in je cortisolspiegel. Verder is botherstel nu goed op gang gekomen. Wellicht zijn de osteocyten, -blasten en - clasten ‘s nachts het meest actief?

En er is ‘s nachts weinig afleiding; soms helpt het om even je bed uit te gaan. In ieder geval ga ik de dosering van de pijnstillers voor de nacht maar verhogen. Lyrica weer even stop.

Ik heb hier en daar wat huiverig commentaar op mijn “ritssluiting” gekregen. Daarom straks maar een fotootje van de andere kant, die er minder griezelig uitziet, plaatsen.

Aan de linker knie heb ik trouwens nog een ander (lelijk) litteken: na het ongeluk van 1982 ben ik geopereerd om alle kapotte gewrichtsbanden te hechten. In die tijd geen kijkoperaties, neen, een jaap van hier tot Tokio kreeg je.

Grappig detail hieromtrent: in die tijd was ik nog medisch student en blokte ik voor mijn tentamens samen met andere studenten. In ons clubje zat ook Charles, een rechtenstudent. Die wist mij te vertellen dat er een wet was waarop ik mogelijk aanspraak zou kunnen maken en dat was de wet “compensatie in verband met verminderde huwelijkskansen”. Hihi anno 1982.

Ik besloot maar een vak te leren om desnoods maar in mijn eigen onderhoud te kunnen gaan voorzien.

Vandaag leuke dag: Pauls verjaardag. We gaan het dit jaar rustig vieren. Paul is nu poli aan het doen maar is vanmiddag vrij. Bijna alle cadeaus hebben wij dit jaar online gekocht. Dus straks inpakken, kamer gezellig maken; avondeten vanavond bij “Toko Mini” ophalen. Langer dan een half uur prettig in een restaurant zitten is er dit jaar voor mij niet bij. Gelukkig vindt iedereen het een goed idee.

Dus nu maar uit de veren en aan de dag beginnen!

1. Gerard Walta:
    24 januari 2019
    Allereerst ,Paul hartelijk gefeliciteerd ,nog vele gezonde jaren toegewenst!!
    Happy jou dagelijkse column is ,een
    echt stuk uit het leven gegrepen, zo goed als jij het kan verwoorden.
    Geweldig!! Nou een voorspoedig vervolg van jouw genezing wensen we je toe .
    Groeten
  2. Huub van Haasteren:
    24 januari 2019
    Gefeliciteerd! En eet smakelijk alvast, vergeet de bananenchips niet!!!
  3. Helene straet laurey:
    24 januari 2019
    van harte gefeliciteerd met paul s verjaardag voor jullie alle 4 en een gezellige middag natuurlijk Wat een narigheid die nachtelijke pijn Waarom heb je niet per direct een pijnstiller genomen? Nou ja per vandaag heb je je schema aangepast,jij slikt en ik duim voor je
  4. Agnes:
    24 januari 2019
    Gefeliciteerd met Paul en een gezellige avond! Nee, in een restaurant zitten is niet prettig, dat heeft bij mij echt lang geduurd voordat ik dat weer kon. Vervelend die knarrige pijn s’nachts, ik zou dan ook gelijk een extra paracetamolletje slikken ter plekke. Afleiding maakt dat het overdag beter te doen is. Hou je taai, je komt vanzelf weer naar easyfit en dan kan je er weer lekker tegenaan oefenen
  5. Ulf:
    24 januari 2019
    Knarrige pijn is een onding! Ik krijg herinneringen aan de periode met enkele gebroken ribben: gedoe vooral 's nachts. Maar het gaat over!!!
    Van harte gefeliciteerd met Paul: behalve bananenchips heb ik nog een hele lijst, maar dat zal ik je besparen -> geniet maar lekker samen
  6. Nettie:
    24 januari 2019
    Van Harte gefeliciteerd met Paul Happy! Wat jammer van die knarrige pijn en dan ook nog s nachts. Dat kun je nu net niet gebruiken. Hoop dat je vannacht beter slaapt. Geniet van deze gezellige dag! Tot dinsdag! Groetjes van Nettie
  7. Nicoline:
    24 januari 2019
    Allereerst van harte gefeliciteerd met Paul's verjaardag, die van hubby en vaders.
    Geniet van deze speciale dag, nu je onbezorgd van het feestje kan genieten.
    Dit lijkt wel een ritssluiting voor een zware winterjas, mijn hemel.
    Sterkte maar weer voor de komende nachten en dagen.
  8. YvetteKusters:
    24 januari 2019
    Gefeliciteerd met Paul, sterkte met het slapen vannacht, niks vervelender dan van de pijn wakker liggen. En im begreep van Rick dat Nathan ziek was, beterschap voor hem.
  9. Carmen Sweerts:
    24 januari 2019
    Hoop dat t vannacht beter gaat, Happy! Paul blij met de cadeautjes?
  10. Marian:
    25 januari 2019
    Gefeliciteerd Paul nog en jullie allemaal voor zijn verjaardag.
    Paul was zeker blij met alle kadotjes.
    Ik hoop dat je beter hebt geslapen.Vanavond extra pillen slikken.Over een week, heb je geen pijn meer.
    Groeten