Zierikzee

16 juli 2021 - Zierikzee, Nederland

Terwijl ik eergisteren de blog over het watersnoodmuseum typte, voltrok zich intussen op enkele honderden kilometers hemelsbreed van ons op nieuw een watersnoodramp; in Limburg, Belgie en Duitsland. Wat een ravage. Wat een leed. 103 doden. Tienduizend evacuees. Bizar.

We liggen inmiddels in een uitermate plezierige jachthaven in de grote toegangsvaart voor Zierikzee. Heerlijk gegeten in “De Havenmeester”. Wat een leuk onpretentieus, ouderwets gezellig plekje. Paul had er de lekkerste mosselen ooit geproefd en ik een zeetong in roomboter gebakken. Om te smullen. Zojuist hebben wij een wandeling naar het leuke stadje wat Zierikzee is gemaakt. De eerste wandeling van een uur die ik in maanden maakte.

De tocht hierheen was wel lekker ruig. Van Kortgene naar Zierikzee,  naar noord, noordwest. Noordewind pal tegen. Windkracht 5 met veel vlagen van zes. Bij de Zandkreeksluis wel ruim een uur moeten wachten omdat er een cruiseschip van 110 meter en een grote, tot de rand met grind gevulde aak ook lagen te wachten. De sluis meet 150x20 meter. Beroepsvaart gaat voor pleziervaart dus wij moesten 2 schuttingen afwachten.

Tegen een wachtsteiger aangeplakt door de wind konden wij maar nauwelijks van dit lager wal afkomen ondanks een boegschroef. Maar met vernuftig achteruit slaan tegen een grote wil aan en intussen met menskracht afduwen gelukte het ons toch om met de tweede schut in de sluis mee te kunnen. Dan het stuk op de Oosterschelde tegen wind aan beuken. Maar effe op de motor gevaren anders ben je eindeloos aan het laveren tegen wind.

De Zeelandbrug opening  van 17u kunnen halen. Daarachter heb je al gauw Zierikzee. Een lange vaart met dijken weerszijde begeleiden je naar dit leuke voormalige zeehaventje. Weer een vernuftig staaltje van vaarmanschap Paul om achteruit tegen de wind in in het haventje in te parkeren. Waarom achteruit? Omdat je het makkelijkst van de boot via de achterkant (zwemplateau) de steigers opstapt. Speciaal voor mij ook omdat ik ondanks een paar hele goede behandelingen van Peter Van nog steeds niet bijster lenig ben.

Aangekomen in de jachthaven brak de bewolking helemaal open en werd het heerlijk zonnig. Wat scheelt dat toch op het vakantiegevoel.

Morgen verder, richting Bruinisse en Grevelingenmeer. Maar nu eerst een paar potjes Mah Jongg.

1. Peter Van:
    16 juli 2021
    Heerlijke foto's, leuk om mee te reizen.
  2. Chris:
    16 juli 2021
    heerlijk verhaal, met zeiltechniek, zon, EN lekkere hapjes, top!
  3. YvetteKusters:
    18 juli 2021
    Zo te horen weer een enerverende vakantie! Geniet ervan!
  4. Carmen Sweerts:
    19 juli 2021
    Heerlijk gevoel, zo'n top-schipper aan het roer!
  5. Happy Koops:
    25 juli 2021
    Dank je Carmen!
  6. Marian:
    23 juli 2021
    leuk verhaal. mooie fotos en dorp