Bruinvissen in de Oosterschelde

22 juli 2021 - Colijnsplaat, Nederland

De Oosterschelde is een voormalig estuarium (verbrede, veelal trechtervormige monding van een rivier met brak water) in de provincie Zeeland; wordt omgeven door de schiereilanden Schouwen-Duiveland, Tholen, Zuid- Beveland en Noord- Beveland. Het is oorspronkelijk een aftakking van de rivier de Schelde. In1986 is de Oosterscheldekering gereedgekomen en kan de Oosterschelde volledig van zee worden afgesloten. De Oosterschelde heeft een oppervlak van 350 km2. Een gedeelte hiervan valt bij laag water droog. Weetje: in de Oosterschelde ligt de grootste munitiestortplaats van Nederland Tegelijkertijd wemelt het hier van het onderwaterleven: brokkelsterren/platvissen/sepia's/garnalen/schelpdieren/allerlei soorten wormen/zeepaardjes/anemoen/zeehonden/bruinvissen/zelfs haaien. Je begrijpt dat de Oosterschelde een interessant duikgebied is, evenals het Grevelingenmeer.

De beste plaats om bruinvissen te spotten is bij het havenhoofd van Zierikzee. Ik vond gisteren bij het uitvaren van het kanaal van Zierikzee al dat er veel mensen op stoeltjes bij het havenhoofd zaten. En laten we nu daar nu in de buurt ook een bruinvis, misschien wel meer, hebben gezien. Je ziet telkens een deel van de rug met de rugvin. Ze springen niet zo hoog op als een dolfijn. Het was voor het eerst dat we een bruinvis zagen in Zeeland. Eerder jaren wel veel zeehonden gezien, bij eb, op de droogvallende Rogggenplaat en de Vondelingenplaat. Oké even afsluiten, we gaan varen.

Inmiddels Colijnsplaat verlaten. Waar was ik gebleven? Oh ja, bij de zeehonden. Die hebben we destijds in groten getale op de Vondelingplaat, in hetdeel ten zuiden van de Zeelandbrug, met een van de huur motorboten gezien. Gisteren dus een bruinvis en ook het koppie van een zeehondje. We voeren van Zierikzee tegen  de klok in naar Colijnsplaat. Je komt dan in he tnoorden bij de Roggenplaat, in het westen bij de Oosterscheldekering en Neeltje Jans, daarna weer langs de Zeelandbrug om aan te gaan meren in Colijnslaat. Een uren durende aangelegenheid, een halve Beaufort windkracht mee en het getij tegen, een spiegelgladde Oosterschelde, een heiig blauwe lucht, soms alsof ze in elkaar overgaan. Beetje Twilight Zone maar dan overdag. Vierentwintig graden. Dobberen. Zittend op het zwemplateau. Voetjes in het koele water. Mijmeren.

Heerlijk om helemaal los van de besognes te geraken.

1. Astrid Koopman:
    Ha Happy,

Wat een gelukkie. Een bruinvis gespot. John en ik hebben afgelopen juni op een windstille warme zomerdag vanaf het terras van restaurant Oliegeultje een bruinvis gespot. Ik vond het een sensatie, ik had er eerder nog nooit 1 gezien. Gelukkig heeft John bijna altijd, bij leuke dingen doen, zijn verrekijker mee. Dus .. wat een joekel. Vanaf het terras bij Burgh Sluis zie je Zierikzee liggen. Een lunch bij het Oliegeutje is een verwennerij. Misschien dat je de kans krijgt. Veel plezier, volgens mij heb je het heerlijk. Liefs Astrid
  2. Happy Koops:
    22 juli 2021
    Dankjewel Astrid, wat bijzonder hè dat het zo fijn is zo’n mooi beessie 3D te zien. Je kan nog zo’n mooie natuurfilm zien, in het echie toch anders. Lunchen bij het Oliegeutje ga ik onthouden. In september ben ik ijs en weder dienende een weekendje op Zierikzee samen met Marga, vriendin van de brugklas. Ds bijna een halve eeuw geleden.
  3. Helene straet laurey:
    byzonder ,herkende jullie ze meteen ? Een kadootje
  4. Marian:
    23 juli 2021
    Jullie hebben veel geluk gehad. Niet iedereen heeft een bruinvis zo dichtbij gezien.
    ik nooit.
    Cariños
  5. Carmen Sweerts:
    27 juli 2021
    Wat bijzonder, een bruinvis zien! Hoe is het weer vandaag, hier in Gouda is het frisjes....
  6. Happy Koops:
    27 juli 2021
    Ha Carmen, afgelopen vrijdag laatste dag zeilvakantie; we waren gisteren en vandaag even naar Ruurlo; expositie Willink in Kasteel Ruurlo. Daar was het 25 gr. Nu weer terug in L’dorp+|_ 20 gr. Afgelopen vrijdag