De schippers van de Kameleon

24 juli 2021 - Leiderdorp, Nederland

Als kind verslond ik de verhalen van de "Kameleon"- reeks; jeugdboekenserie sinds 1949. De eerste 60 delen geschreven door Hotze de Roos; handelend over de schippers van de Kameleon (de tweeling Hielke en Sytse Klinkhamer) in het Friese land. Af en toe kwam er een deeltje over vanuit Nederland naar Jeddah. Mijn broers en ik lazen die na elkaar. Er werd geloot wie het eerste mocht lezen. Soms zaten we gewoon naast de lezer te wachten tot de volgende aan de beurt was. De "Kameleon" was de naam van de boot, en oude stalen opduwer. Razend snel en sterk dankzij zijn automotor. En stoer en dapper dat de jongens van de Kameleon altijd waren; er werd in elk deel wel iets of iemand gered. Eenmaal hebben ze ook een gestolen boot naar de eigenaar teruggebracht, voortgesleept door die sterke Kameleon.

Gisteren, vrijdag, was de laatste dag van onze zeilvakantie. We zouden de boot rond tienen uitchecken. Dus voor vakantietermen vroeg uit de veren, om zeven uur opgestaan. Eerst naar het sanitair lopen, een klein wandelingetje over de steigers en walkant. Lichtblauwe hemel, glad water, rijp op het gras en het in de ochtend lege springkussen. Een paar vergeten kindersandaaltjes naast elkaar op een picknicktafel, behalve een licht briesje, stilte. Je loopt dan zowat alleen over de jachthaven terwijl een lange, bleke schaduw je voorgaat. Heerlijk is dat eigenlijk, die rust.

Het waren fijne weken. Vooral de tweede week, want het werd toen heerlijk weer. Nooit te warm of te koud, fantastische zonnige dagen. Het slapen ging ook prima. Heel koel dankzij een aantal dakramen. Het enige wat beter kon is het matras. Mán, wat was dat ding hard. Daaraan merk je ook dat je een dagje ouder wordt en de E-Gym en het spinnen zo'n tijd gemist hebt. Maar enfin, dat zijn details. Natuurlijk voel ik mij een bofkont. Wat was het ook weer gezellig met de jongens, wat een fantastische knullen zijn het allebei. De boot was ook prima. Iets kleiner dan de "Horsefight" van vorig jaar. Gek genoeg lastiger te hanteren. Het heisen van het grootzeil bijvoorbeeld was behoorlijk zwaar. Zelfs twee behoorlijk goed in de sportschool getrainde en atletische jongens hesen hem met zijn tweeën. Dat was mij samen met Paul nauwelijks tot niet gelukt.

"Nieuwe" jachthavens ontdekt: Scharendijke en Colijnsplaat. De jachthaven van Zierikzee met zijn "Havenmeester" een juweeltje qua leuk. Oh ja, ik zou nog een recensie geven van het Italiaanse restaurantje in Scharendijke. "La Strada" ligt aan het begin van het dorp als je de jachthaven uitloopt. Het ligt er wel leuk bij met een heerlijk zonovergoten terras: tafeltjes onder lindebomen. Welnu, ik kan adviseren: loop nog even wat verder door. Waarschijnlijk is "Da Roberto" veel leuker. Want ja, soms vergis je je en klopt je eerste indruk niet. Het eten was er niet zo lekker en de bediening was nogal stug. Ze zaten van te voren al zo raar belangrijk over de reservering te doen. Joel Broeckaert zou er niet terugkomen. Verder is Scharendijke een leuk dorp.

Het was fijn om even uit de "coronasferen" te zijn; over het algemeen was alles en iedereen nogal relaxed. Wat mij wel een beetje opviel was dat er steeds minder leuke kleine winkeltjes lijken te zijn. In een leuk winkeltje waar ik in Zierikzee  was besprak ik met de eigenaresse dat ze het een beetje somber in zag voor wat betreft haar toekomstig zakelijk voortbestaan. Jammmmerrr.

Een voorspoedige reis naar huis, je rijdt er zo'n anderhalf uur over van Kortgene naar Leiderdorp. De jongens waren een uurtje eerder afgereisd omdat Frank 's middags een afspraak had. Nathan verwelkomde ons, gezeten op de houten bank voor ons huis. Een beetje bedachtzaam en niet zo vrolijk. Wat bleek: hun rubberboot met motor, normaliter aan de steiger achter ons huis gelegen, lag er niet meer. De staalkabel waarmee hij aan de sloep vastligt was doorgeknipt. Navraag via de buurman en de overbuurman vertelden ons dat hij in de nacht van donderdag op vrijdag waarschijnlijk gestolen zou moeten zijn. Wat een domper.

Aangifte doen bij de politie via DigiD; kentekennummers, serienummers van boot en motor ingevuld; op de whatsapp buurtapp gezet; een bericht op Facebook gezet. Veel fijne reacties gehad. Adviezen, kijk toch even in de buurt. Paul en Nathan zijn er meteen op uitgetrokken met de sloep, eerst richting Hoogmade op de Does om te tanken, daarna richting Leiden. Na een half uur al: we hebben hem gevonden! Paul zag hem liggen. Zo'n 500 meter van onze steiger, om de hoek lag-ie aan een paaltje afgemeerd. Waarschijnlijk wachtend op verder vervoer per busje of iets dergelijks. Wat een brutaliteit. Wat een misselijke types.

Toen ik gezeten op ons steigertje de jongens afwachtte en daar de sloep met eraan vast gehangen rubberboot triomfantelijk de sloot in zag komen varen kreeg ik een emotioneel-nostalgisch gevoel: "Bravo, Kameleon!”

1. Gerard Walta:
    24 juli 2021
    Happy het zijn weer leuke inhoudelijk
    Verslagen,van jullie zeilvakantie !!
    We genieten ervan.
    Groetjes aan jullie allemaal!!
  2. Happy Koops:
    Dankjewel!!
  3. YvetteKusters:
    24 juli 2021
    Dank voor al je leuke verhalen!
  4. Happy Koops:
    Thx, Yvette!
  5. Helene straet laurey:
    24 juli 2021
    jij verslond de avonturen van kameleon zoals ik nu jouw reisverhalen,van genoten dank je wel !
  6. Happy Koops:
    24 juli 2021
    Wat een lief compliment Straetje, dankjewel!
  7. Agnes:
    24 juli 2021
    Dat was een heerlijke vakantie Happy!! Mooi verslag van Zeeland. En inderdaad, als je fiets, auto of boot gestolen is: altijd in de buurt rond kijken! Zo hebben wij zelfs onze gestolen Mini gevonden
  8. Happy Koops:
    25 juli 2021
    Jeetje, zelfs een Mini terugvinden, wat goed!
    Wij genieten van een week vakantie en zijn intussen ons huis, tuin en sloot wat meer hufterproof aan het maken.
  9. Nicoline:
    Gelukkig een Happy End.
    Bovendien zijn mijn verwachtingen
    niet geschaadt.

Welkom thuis, goed begin voor allen.
  10. Happy Koops:
    25 juli 2021
    Dankjewel lief mens! En wat goed te zien dat jij je spirits nog hebt.
  11. H.P. Rakers:
    25 juli 2021
    Hoi Happy, wat kun jij leuk vertellen! Je brengt er goed de lokale sfeer mee op ons over. Maar wat gaat het snel voor bij hè? Als je eenmaal met pensioen bent is dat wel anders. Ook dan gaat het snel maar daarna is er de mogelijkheid om meteen nog een keer te gaan. Dat doe je dan natuurlijk niet maar dat besef dat het eventueel kan vind ik al heerlijk genoeg. Dan komt de diefstal van jullie rubberboot wel extra rauw op het dak. Gelukkig hebben Paul en Nathan hem nog gevonden. De Kameleon ken ik ook als serie. Grappig dat die opduwer met krachtige automoter ook jou tot de verbeelding spreekt. Ik heb er een paar boeken van gelezen, en ze stonden naast de boeken over Winnetou op de plank. Sterkte weer met werk straks, hartelijke groet ook van Brigitte
  12. Happy Koops:
    25 juli 2021
    Ha Herman, dank voor je reactie. Wat leuk dat jij als pensionado de tijd gezocht en gevonden hebt mijn reisloggertje te lezen!
    Idd, als je met pensioen ben kan je vast wat “slordiger” met je tijd opgaan. Ik ga ijs en weder dienende nog een paar jaartjes door met werken maar merk wel dat ik wat ouder word. Geniet van je vrije tijd en de hartelijke groeten aan Brigitte.
  13. Marian:
    26 juli 2021
    Jullie hebben en leuke vakantie gehad en veel gelukkig dat jullie de rubberboot hebben terug gevonden. BRAVO!!!
    Muchos besos
  14. Antje Erbé:
    30 juli 2021
    Lieve Happy, wat leuk om weer stukken met jullie mee te mogen varen.
    Het is net of je dan zelf ook even op vakantie bent
    Heerlijk jouw levendige schrijfstijl. Ik verheug me op jullie volgende vakantie;)
    En ook om je weer in 3D te zien. Tot gauw.
  15. Happy Koops:
    30 juli 2021
    Lieve Ant, wat fijn om van je te horen. We missen idd al véél te lang een dimensie in ons contact. Wel goed om te merken dat er een soort van 4de of 5de dimensie ontstaat (denkbeeldig mee op vakantie).
    Hopelijk tot gauw lief mens.