Watersnoodmuseum in Ouwerkerk

14 juli 2021 - Leiderdorp, Nederland

Ja, u leest het goed, Leiderdorp. Eerder terug, nee. Effe terug, ja. Het lage drukgebied heeft vandaag het hoogste punt van deze week bereikt. Raar verhaal, misschien. Enfin het was gewoon koud en een beetje nat vanmorgen in Zeeland. Het lastige aan varen in een zeilboot is, dat je altijd buiten zit als je aan het varen bent. Natuurlijk kan je wel lekker schuilen onder de kap, alleen de schipper staat altijd in de regen als-ie aan het roer staat. En daar had niemand zin in. Dus dik uurtje in de auto, was mee, avondje slapen in eigen bed. Morgen wordt het alleen maar beter. Het skipak en de moonboots laat ik morgen demonstratief thuis.

Gisteren hebben wij, mede geïnspireerd door de ietwat vochtige weersomstandigheden, een bezoek gebracht aan het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Gek genoeg hadden wij dat nooit op eerdere vakanties aangedaan. We vonden het heel indrukwekkend. Je stapt er zo in de geschiedenis van het water van 1953 tot nu. Het Watersnoodmuseum is gevestigd in de vier caissons die het laatste stroomgat (in Ouwerkerk) in november '53 gedicht hebben. Het begin van de Deltawerken (1953-1997), zeg maar.

In caisson 1 krijg je een inkijk in wat er zich in de nacht van zaterdag 31 maart op zondag 1 februari 1953 zich afgespeeld heeft. Ten gevolge van een combinatie van springtij en een zware noordwesterstorm waarbij het Noordzeewater het Engelse Kanaal hoog werd opgestuwd braken de dijken van Zuidwest-Nederland door. en grote delen van Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant werden overspoeld door zeewater. 1836 mensen en tienduizenden dieren kwamen om. Materiele schade 1,5 miljard gulden. Een ongekende ramp.

In caisson 2 veel foto's, persoonlijke bezittingen, stukjes Polygoonjournaal, getuigenissen van overlevenden en hulpverleners schetsen hoe het ongeveer geweest moet zijn. Lijsten met namen van de slachtoffers.

In caisson 3 zijn de machines te zien die bij het dijkherstel zijn gebruikt. Ook stat er een "geschenkwoning" (geschonken door Denemarken, ter vervanging van en huis wat door het water verzwolgen was).

Caisson 4 handelt over Waterbewustzijn. Hoe belangrijk waterbeheer in het dagelijkse leven is. In een zaal wordt op een groot gebogen scherm van 18x 3,5 meter een 7 minuten durende film vertoond met overstromingen van over heel de wereld.

Wij zijn er slechts twee uur lang geweest; lang genoeg om helemaal meegezogen te zijn en onder de indruk te zijn van natuurrampen in het algemeen en die watersnoodramp van '53 in het bijzonder. Maar je zou er met gemak een hele dag kunnen doorbrengen om alles te zien.

Zo en nu een lekker maaltje (ik gebruik alle pitten van het fornuis!). Dank voor jullie bemoedigende reacties! Morgen geen wolletjes meer mee, Carmen. Chris, ik commandeer ze morgen weer hen en weer over het dek.

Morgen gezond weer op en dan, avanti de zon tegemoet.