Week 7. Weekend

4 maart 2019 - Leiderdorp, Nederland

Ondanks het slechte weer een top weekend gehad. De stappenteller heeft niet zoveel toeren gedraaid; zat meest tussen 5000-6000 in. Maar wel geheel kruk- loos. In de stad (Amsterdam en Leiden) had ik gelukkig nog wel de beschikking over Pauls‘ hand bij de drempeltjes en oneffen weggetjes.

Zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan Ruud en Carola in Amsterdam. Ze wonen daar op het “Java- Eiland”. Het is een woonwijk op een schiereiland in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam.  In begin 20ste eeuw is dit eiland ontstaan, oorspronkelijk was het samen met het KNSM-eiland bedoeld als golfbreker voor de Oostelijke Handelskade. In dit havengebied vestigde zich o.a. de Stoomvaart Maatschappij Nederland die lijn (vaart) diensten met Nederlands- Indie onderhield.

Na de dekolonialisatie van Indonesie in eind vijftiger/begin zestiger  jaren viel de handel op de Oost vrijwel stil. In begin negentiger jaren van de vorige eeuw is hier een woonwijk gebouwd. Sindsdien heet het eiland het Java eiland. Ruuds’ huis ligt aan de Noordelijke kade van het eiland, de Sumatrakade. Uitzicht op het Ij. Tijdens de “Sail Amsterdam“ elke 5 jaar zwaaien we even naar ze.

En zaterdag waren we dus te gast bij hen. Pieten-weer, maar dat maakt het ook wel weer mooi ruig en winderig. We begonnen met een korte wandeling over het eiland dat leidde naar het vorig jaar geopende “Hotel Jakarta” op de kop van het Java-eiland.

Het is een prachtig gebouwd hotel in de vorm van een driehoek. Architectonisch en duurzaam hoogstandje. Transparante glazen gevels, 30 meter hoge houten hoofddraagstructuur; hout met FSC of PEFC keurmerk. Veel gebruik gemaakt van bamboe. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor de schitterende subtropische binnentuin; zonnepanelen zorgen voor opwarming douche water; klimaatregulering via warmte- en koude opslag. Dankzij deze energie- neutraliteit  heeft het hotel het predikaat “meest duurzame hotel van Nederland“ gekregen.

Op de bovenste, 8ste, verdieping bevindt zich de Skybar Malabar, vernoemd naar een vulkaan op Java. Hier heb je een prachtig panoramisch uitzicht over het Ij. Wij waren er voor de borrel. Natuurlijk kan je hier o.a een “Bintang” (Indonesisch biertje) krijgen. Ik hield het bij een heerlijke, koele rosé. Aan de Veemkade, vlak bij de Jan Shaefferbrug, lag de “Jubilee”, een 110 meter lang superjacht (Feadship; van Nederlandse makelij) afgemeerd.

Bij Ruud en Carola thuis hebben we een overheerlijke home-cooked Indonesische maaltijd genoten.

Zondag heb ik samen met Paul de benen weer gestrekt in Leiden. ‘s Avonds uitgenodigd bij de Griek in Voorschoten “Akropolis” in verband met de 85- ste verjaardag van Marga’s moeder. Heerlijk en erg gezellig gegeten.

Nu, maandagmiddag wordt het tijd voor weer een benenstrekkertje. Ik zal mijn krukken maar meenemen anders waai ik van de dijk af.

1. Susu:
    4 maart 2019
    Hi Happy - I'm so glad for your progress with your knee and what a beautiful hotel! I looked at their website and the rooms and view are spectacular. How awesome to get a taste of Indonesia in Holland. I would like to visit this place when I come to visit you next. That will most likely be the summer of 2020 as I'm sill enjoying my US ski vacations and starting a new job this Spring. Be well and say hello to your boys.
    Much love, Susu
  2. Nicoline:
    4 maart 2019
    Het hotel verslag in kopie naar Lars gestuurd.
    Ga zo door.
  3. Happy Koops:
    4 maart 2019
    SuSu: we’re looking forward to your visit!

Nicoline and Susu: I’ve added some pictures