(F)ou(t)(d) geld

19 oktober 2018 - Bassacutena, Italië

Allereerst de YCCS (Yacht Club Costa Smeralda) met bovenliggende kerkje Stella Maris bezocht vanmiddag. Beiden in begin zestiger jaren gebouwd na een forse financiële injectie van buitenlandse investeerders onder leiding van Prins Aga Khan IV. Deze Pakistaanse prins heeft in Harvard gestudeerd en was op zij 25ste jaar miljardair. Het hele gebied ademt goed onderhouden rijkdom uit de zestiger jaren uit. Schepen die er liggen  zijn vaak afkomstig uit London. Veel geld van de financiele markt zit hierin. Het was nu duidelijk off- season, maar onberispelijk schoon en goed onderhouden. Af en toe kwam je een rijke der aarde tegen. Er werd weinig gegroet. Boven aan de heuvel die uitkijkt op deze jachthaven even het fraaie witte kerkje "Stella Maris" bekeken. Een mooi eenvoudig veelal wit interieur met fraaie lichtinval. Het enige niet sobere was een schilderij van "El Greco" wat er hing. Ook geregeld door Aga Khan en co.

Daarna zijn wij naar Porto Cervo gegaan aan de overkant van de baai. Er heerste een gezellige drukte vanwege de start van de "eerste internationale historische rally Costa Smeralda". Hier ook geluncht. Lekkere ensalata lollo met tonijn, kikkererwten, uien en lollo biancho salade. Erbij een Echnusa. Prijzen liggen ongeveer 2x zo hoog als in binnenland. De sfeer was overigens goed, geen "over de top" gedoe.

Trouwens, ik zou het aan de Costa Smeralda ook wel eventjes uithouden. Prachtige omgeving, mooie huizen langs lommerrijke kustwegen. Nergens hoogbouw.

Waarschijnlijk is dit gebied in mei/begin juni het mooiste. Dan zal het wel overal in bloei staan.

Nu zitten wij aan het zwembad in Tenuta Pilastru. Met ons nog drie badgasten. Luchttemperatuur 23 graden, avondzon.  Paul heeft net een aantal baantjes gezwommen. Ik ben er toch te schijterig voor: zwemwater circa 19 graden.

1. Nicoline:
    19 oktober 2018
    Happy als je geen HA meer wilt zijn, moet je reizen gaan aanbieden/verkopen.
    Ik smul van je beeldende verhalen, ga zo door!
    lg, NL
  2. Marian:
    19 oktober 2018
    Zwemwater te koud voor mij. 😜