Ochtend- Rust

19 juli 2020 - Leiderdorp, Nederland

Eén van de besten soorten rust is de ochtendrust. Een dan bedoel ik nu even niet het uitslapen of lang in je bed hangen. Nee ik bedoel de verstilde rust die er, vooral in de zomer als het vroeg licht is, 's ochtends vroeg over de wereld lijkt te liggen. Op het water en  aan de kades valt dat helemaal op. Als de zon nét op is, het water spiegelglad, er nog een paar witte wieven boven hangen, slechts de vogels hoorbaar zijn en het zachte tikken van de een of andere zeilstag.

Vrijdagochtend, op de laatste huur-dag. stonden we vroeg op. We moesten immers het schip shipshape achterlaten om 10 uur. De verhuurder moet het schip weer spic en span maken voordat de volgende huurder om 16 uur het schip op mag. De eerste gang is 's ochtends naar het sanitairblok. De jachthaven van Kortgene, Delta Marina, is een heel fijne jachthaven met prima, schoon en  comfortabel sanitair. Het enige sanitairblok wat ik ken waar dag en nacht zachtjes een muziekzender aanstaat. Prettig, dan hoef je niet alle toiletteergeluiden om je heen tot je door te laten dringen. Ook fantastische douches. Wat kan dat toch een fijn begin van de dag zijn, een volle straal in een schone douche. Het enige wat aan corona tijden deed denken was het om-en-om afgeplakt zijn van de wasbakken. En de perspex platen waar je steeds je hoofd aan stootte. Maar alá, een detail.

Deze ochtenden zijn heerlijk omdat ze mij aan mijn jeugd herinneren. In Arabie gingen wij alléén vroeg op als wij moesten reizen. En dan kwam de zon nog heel fris en zacht nét op aan de kim van de woestijn. Alles was dan nog aangenaam koel. En het was geassocieerd met iets spannends, iets leuks. Nu moet ik sinds ik werk, en dat is best wel al heel lang, altíjd vroeg op, Maar dan zit je in een sleur, in een stramien wat niet geassocieerd is met iets zeldzamers en spannends. Die perceptie weer, hè?

Het zeilen van deze zomer zit er helaas weer op. Wij hebben nu nog een week vakantie, hierin gaan we nuttige zaken zoals parketschuren en tuinwieden. En wie weet, als alles een beetje opschiet en het weer meezit, ook nog een paar daagjes weg.

Voor nu dank ik iedereen weer voor het "meereizen" en jullie gezellige reacties. Tot de volgende keer!

Groetjes, Happy en De Jongens

1. Nicoline:
    19 juli 2020
    Goede reis terug en met veel energie en plezier aan den arbeid thuis!
    Tot ziens,
  2. Helene straet laurey:
    weer
    met veel plezier meegezeild,
    dank
    daarvoor
  3. Dieuwke Parlevliet:
    19 juli 2020
    Leuk om weer van je gehoord te hebben. Groeten!
  4. Happy Koops:
    19 juli 2020
    Dankjewel lief mens; we hebben weer twee mooie oesters gekocht in het boekwinkeltje in Zierikzee. Ze zijn echt verslavend.
  5. Paul O.:
    19 juli 2020
    Mooie verhalen weer. Bedankt... Misschien ook nog tijd voor wat ontspanning komende week.
    Succes met het klussen.
  6. Marian:
    19 juli 2020
    Jullie hebben leuk vakantie gehad en ik heb van jou verhalen genoten.
    Hasta la vista y Muchos saludos