Het eilandgevoel

17 juni 2019 - Terschelling, Nederland

Mijn reis naar Terschelling vandaag uiterst relaxed begonnen. Rustig ontbeten in bed, laatste spulletjes in de koffer en om 945u op pad richting Harlingen. Prachtig weer, lekker uitgeslapen, geen (wegwerkzaamheid) file te bekennen. Zowel de navigatie van de auto als die van de telefoon aan (gelukkig spraken zij elkaar niet tegen) ; ik kon dus niet verdwalen; kwam ik een uur voor de afvaart bij mijn vooraf uitgezochte parkeergarage vlak bij de veerterminal aan.

En toen begon het gelazer: parkeergarage vol! Door vriendelijke locals een paar keer naar nog vollere parkeerterreinen verwezen en dan slaat de stress dan toch wel toe. Na enig ruggespraak met Carla op Terschelling kon ik uiteindelijk “P2” - een groot weiland voor het doel (Oerol) omgetoverd tot parkeerplek. Met mijn rolkoffer hobbelend over de kuilen in het weiland bereikte ik de pendelbus die mij net op tijd bij de veerboot afleverde. Als je de boot mist moet je maar hopen dat er op een latere afvaart afzeggingen zijn anders kan je onverrichter zaken weer terug of een nachtje in Harlingen blijven hangen.

Gelukkig allemaal niet nodig gebleken. Zelfs de bus (die alleen rijdt als er een boot gearriveerd is) kunnen halen. In Midsland Noord, bij de halte van Zeelen fietsenverhuur stonden Jan en Carla mij op te wachten. Jan ontfermde zich over mijn koffer en Carla schoof een e-bike onder mijn billen. De onthaasting kon beginnen.

Na de lunch samen met een club vrienden die ook bij Jan en Carla logeerden op pad naar de eerste voorstelling van vandaag: “Lost Tango” van Orkater/via Berlin/Regazze Quartet in zandafgraving Wulp met het tangotrio van Carel Kraayenhof. Met de zon in de rug keken wij naar het schouwspel in de duinpan. Fan-tas-tisch.

Wat opvalt is een heel relaxte sfeer. Zojuist nog even naar een van de festivalterreinen (Westerkeyn) hier vlakbij geweest. Hier geen poortjes waar je de inhoud van je rugtas moet laten scannen om terroristische motieven uit te sluiten zoals op grote internationale festivals. Het eventuele inzien van je tas is alleen maar om het meenemen van eigen alcoholische drankjes tegen te gaan. Alles wat je bestelt wordt overigens in gewone glazen uitgeschonken. Op de bodem gras, hooi en zand en dus niet de geijkte platgelopen plastic glazen.

Zo en nu gauw onder de wol. Het was een mooie dag.

1. Nicoline:
    17 juni 2019
    Ik zie jou ook al met een flesje Spa mee deinen. Waar heb ik dát meer gehoord!
  2. Paul O.:
    17 juni 2019
    Haha... dat krijg je als je gewend bent altijd als een prinses door de mannen te worden rondgereden. De harde werkelijkheid.
    Maar nu genieten van al het moois op het eiland. Veel plezier daar! 🎶