Dag 7. Jeuk

21 januari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Vanmorgen even tussendoor op de poli orthopedie geweest. Geholpen door arts assistent Jeroen, erg aardige en deskundige dokter.

ik heb al vanaf dat ik thuis ben veel jeuk aan de mediale (midden zijkant) van mijn knieschijf. Wrijven hielp natuurlijk niet, werd alleen maar erger. Dan maar koelen. Ging iets beter. Omdat 1 feb de pleister er pas af zou gaan, télde ik de dagen.

Gisteravond zag ik dat er wat blaarvocht het absorberend deel van de pleister was ingetrokken.

Geen koorts, niet ziek, geen erge roodheid, dus pas vanochtend de poli gebeld (je krijgt een apart telefoonnummer mee). Ahhh, wat een verademing als die pleister er af gaat...

Er werd besloten een droog ”hydrofiel“ gaas om de knie te winden. De wond (die er overigens naar omstandigheden prima uit ziet) moet nog ruim een week bedekt worden, dit om infectiegevaar verre te houden.

Jeroen zocht zich mottig naar de juiste materialen. Er is beleid weinig verbandmateriaal in de kamers te hebben. Dit om duurzaamheid te bevorderen....

Het resultaat was dat een toch “dure” dokter naar heinde en verre moest om de benodigde spullen te halen.

Niet dat alles in verleden beter was, echt niet. Maar toen ik arts assistent in het ziekenhuis (Zoetermeer) was begin negentiger jaren deden we deze beoordelingen op de “wondpoli”.

5 kamertjes met gordijnen ervoor; je liep in cirkels iedereen langs. De verpleegkundige of poli assistente (die natuurlijk veel handiger en sneller in verbinden was) liep achter je aan en je had in no- time het hele wondpoli spreekuur ”weggewerkt”.

Leuk werk ook!

1. Yvonne Stolwerk:
    Tja, "vroegah", helaas.
  2. Helene straet laurey:
    21 januari 2019
    he bah jeuk,er wordt wel gezegd erger dan pijn ,maar dat gaat bij een knieoperatie (pijn++++)niet echt op vlgs mij alleen pijn kun je wegsnoepen Jouw schrijven deed me denken aan de keren dat ik inviel op de pok Genieten vond ik het en dan ook nog een keer met Peter C echt een feestje dagdag
  3. Marian:
    21 januari 2019
    De jeuk is over en nu wordt je iedere dag . 🙋🏽
  4. Alex:
    Toppertje die Jeroen! 😉
    Ik hoop dat de jeuk nu een beetje is afgenomen, lijkt mij erg vervelend!
  5. Happy Koops:
    21 januari 2019
    Ja, leuke aanwinst van jullie!
    Ik was vooral opgelucht dat het alleen maar een allergische reactie was en het litteken rustig was. Zodra de pleister er af was heb ik geen noemenswaardige jeuk (NRS hooguit 1) hihi wordt toch wel een beetje lacherig van al die scorelijsten, bestaat hij ook voor jeuk?
  6. Heleen:
    22 januari 2019
    Scorelijst voor jeuk loopt van 9 -10. Ik haat jeuk😫
  7. Huub van Haasteren:
    22 januari 2019
    Dit verhaal bracht oude herinneringen bij me naar boven van lang, lang geleden, toen ik in 1978 bij mijn eerste (en laatste) wintersport mijn been had gebroken en in het gips het WK-voetbal lag te kijken terwijl ik met breinaalden de jeuk onder het gips probeerde te stillen. En wat een verademing inderdaad toen het gips er af mocht!!!