Dag 20. Gladde benen

2 februari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Ahhhh, wat is het fijn je benen weer even te kunnen verzorgen. Vanmorgen de pleister van het litteken gehaald, een Groninger zou zeggen: "valt niet tegen". Alles mooi ingedroogd, nog roofjes er op, blaar ingedroogd. Het litteken van de blaar zal nog wel even een aantal maanden een verkleuring geven, maar wie weet, als we weer zo'n mooie zomer krijgen, wordt het van de zomer al egaal.

Met kinderlijk genoegen mijn onderbenen geschoren, toen onder de douche zonder hoes. Beetje soort van spannend. Die betadine shampoo van voor de operatie gebruikt. Af en toe doe ik dat. Schuimt heerlijk, is lekker schoon en fris. Nooit geweten, als ik het voorschreef dacht ik altijd dat het een beetje jodiumtachtig zou ruiken. Niet dus.

Hierna de body olie van Agnes gebruikt en de colostrum (voor direct op het litteken) van Maaike, de schoonheidsspecialiste. Wat een zaligheid om zoveel tijd, rust en veiligheid te hebben om je wereldje eventjes niet veel groter dan je knie te kunnen laten zijn. Ik tel daarbij absoluut mijn zegeningen en klop hier en daar wat af. Ik wordt er gewoon helemaal "Zen" van. Paul haalt de boodschappen en mijn opdracht is nu even doorhangen van het been. Ik leg een kussentje onder mijn hiel en door zijn eigen gewicht komt de knie beter in strekstand. Het begint de goede kant op te komen.

Mijn oefening 's ochtends is helemaal ideaal: benedeneinde bed omhoog, buigen en strekken van de knie, bovenbeenspieren aanspannen. Doordat de benen hoger liggen dan mijn hart en door het "pompen" van de spieren wordt het vocht afgevoerd.

Vannacht eigenlijk best goed geslapen. Lichtlamp aangehad gedurende een kwartier dus nu kan ik de grijzigheid om mij heen goed aan.

1. Emely:
    Grijzigheid Happy?
  2. Happy Koops:
    Het weer!
  3. Agnes:
    2 februari 2019
    Hans heeft een oefening om het strekken te bevorderen vanuit de manueeltherapie: zittend op de stoel, knie 30/ 40 graden flexie, tenen omhoog ruiten wisseren met je voet en dan strekken en herhalen, vele keren doen. Zo verbeter je de beweeglijkheid van je kniegewricht, dat heeft een gunstig effect op de strekking. Als de endo en exorotatie verbeterd, verbeterd ook de strekking. Met passief doorhangen irriteer je het kapsel want je hebt geen spiercontrole
  4. Happy Koops:
    2 februari 2019
    Oké, ik zet hem in mijn arsenaal!
  5. Marian:
    2 februari 2019
    Het litteken is goed, alleen rood en droog maar met veel olie over een week is beter.
  6. Carmen Sweerts:
    2 februari 2019
    Ik werd al Zen van je verslag...
  7. Happy Koops:
    😇🥰🤗
  8. Machteld:
    3 februari 2019
    Hoi Happy, heb je dit toevallig gezien? Over jaren zijn al die hechtingen misschien niet meer nodig? Ik denk dat onze knieen al wat ver heen waren voor deze procedure, maar wel interessant om te lezen. Lekker rustig dagje?https://www.volkskrant.nl/wetenschap/een-nieuwe-knie-zonder-operatie-utrechtse-vondst-gaat-langzaam-de-wereld-over~b1afb2cb/
  9. Happy Koops:
    3 februari 2019
    Ha Machteld, dank voor artikel, ik had wel gehoord dat ze hiermee bezig waren in Utrecht, maar nog niet over gelezen. Onze kinderen en kleinkinderen gaan een goed knietoekomst tegemoet!