Blue Zone

13 oktober 2018 - Leiderdorp, Nederland

Blauwe Zones zijn gebieden in de wereld waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven; vaak ouder dan 100 jaar worden.

Er zijn 5 gebieden in de wereld die dit predicaat mogen dragen:

• Okinawa, Japan
  • Loma linda, Californië
  • Ikaria, Griekenland
  • Nicoya, Costa Rica
  • Sardinië, Italie

Sinds ik van de blauwe zones gehoord heb, ben ik er door geïntrigeerd. Heb de wens om ze te bezoeken, ze te onderzoeken.

Zondag is het dan eindelijk zover: ik zal afreizen naar mijn eerste blauwe zone en wel naar het eiland Sardinië.

Het is het grootste eiland in de Middellandse Zee, ligt pal ten zuiden van Corsica en ten westen van de laars van Italië, het noorden ter hoogte van Rome en het zuiden ter hoogte van de teen van de laars van Italiē. De oppervlakte meet 24.090 km2 (oppervlakte van Nederland: 41.543 km2). Aantal inwoners 1.6 miljoen (Nederland 17 miljoen).

We hebben een zesdaagse reis via "Minerva Reizen" geboekt.

Wij zullen landen op het vliegveld van "Olbía" aan de oostkust, verblijven 2 nachten in een hotel in "Orosei" hier vlakbij, steken dan dwars door naar  "Tresnuranghes" aan de westkust en zullen hier ook weer 2 nachten slapen. Vervolgens rijden we naar de noordkust waar we 2 nachten in "Arzachena" bivakkeren. We zullen onze driehoek in de gehuurde auto af maken  door op zaterdag 20 oktober weer via Olbía huiswaarts te keren.

Een symmetrisch en overzichtelijk geheel om even dit intrigerende eiland te kunnen ervaren en de weer sinds het einde van die verrukkelijke zomervakantie opgerukte stress van ons af te kunnen schudden.

1. T en J.:
    13 oktober 2018
    Dat ziet er heel mooi en interessant uit! Geniet ervan. We zijn weer benieuwd naar jouw reisverslag. Lieve groet Tamme en Jantiena
  2. Gerard Walta:
    Oh wat leuk ,! Ook naar ollalay😂🤗🌞
  3. YvetteKusters:
    Leuk!!! Veel plezier!
  4. Karel wehrmeijer:
    13 oktober 2018
    geweldig, jullie doen weer kennis op, jullie genieten ervan nog een fijne tijd!
  5. Geralda:
    Geniet ervan. Wat een leuke bestemming. Fijne vakantie! Xx
  6. Monique:
    14 oktober 2018
    Mochten jullie erachter zijn wat het geheim is dan wil ik daar graag meer over weten. Misschien een klinische Les?? Heel veel plezier
  7. Marga:
    14 oktober 2018
    Goede reis en veel plezier! ☀️
    Groetjes Marga
  8. Agnes:
    14 oktober 2018
    Klinkt heel erg gaaf Happy, ik zou die reis zo willen doen, ben benieuwd naar je verhaal! Geniet!
  9. Carmen Sweerts:
    14 oktober 2018
    Mooie start van je onderzoek naar de blauwe zones! Hierna Japan? Veel plezier!
  10. Marian:
    Wat leuk.!!!! Het is een mooi eiland. We zijn in 2013 geweest.besos
  11. Paul O.:
    14 oktober 2018
    Opni een nieuwe ontdekkingsreis. Veel plezier en mooi weer natuurlijk.
  12. Nicoline:
    14 oktober 2018
    Nieuw dieet? Ik houd me aanbevolen.
    Geniet van alles, mooie vakantie,
    Nicoline
  13. Huub van Haasteren:
    14 oktober 2018
    Barbagia! Als jullie tijd en zin hebben in een lekkere bergwandeling in de Supramonte kan ik de klim naar de Monte Corassi zeker aanbevelen! Veel plezier!