Luft- und Raumfahrtmuseum Dornier in Friedrichshafen

10 mei 2018 - Friedrichshafen, Duitsland

Dag 5, 10 mei 2018

"Jeder Mensch kann ein Pionier sein".

Mede geïnspireerd door het advies van Chris om naar het Zeppelin museum te gaan zijn wij in het nabijgelegen museum voor lucht- en ruimtevaart geweest, het Dornier museum. Het Zeppelin museum wel vandaar uit gezien, maar geen tijd gehad om daar ook nog te kijken.

Claude Dornier, ik had nog niet eerder bewust van hem gehoord, is een in 1884 in Zuid Duitsland (Kempten) geboren pionier. Deze van oorsprong werktuigbouwkundige is zijn carrière begonnen bij the Zeppelin luchtschepen fabriek waar hij de eerste hangaar voor de zeppelins ontwierp. Graaf von Zeppelin gaf hem al snel zijn eigen afdeling waar hij zich kon focussen op experimentele techniek.

Deze afdeling werd zelfstandig in 1917 en werd omgedoopt in Dornier-Metalbauten GmbH.

Dornier ontwierp en maakte de eerste metalen vliegtuigen, revolutionair omdat ze veel zwaarder waren dan de vliegtuigen die tot dan toe werden gebouwd. Dit was mogelijk omdat hij ze op water liet landen. Later werd de onderwerpen verfijnd en het metaal lichter. Met zijn vliegtuigen zette hij vele wereldrecords neer. Zo heeft Roald Amundsen de Noordpool bevlogen in een "DO Wal" in 1925.

De "DO X" is beroemd geworden als de grootste "vliegende boot" aller tijden, waarmee o.a. in 1929 de legendarische vlucht naar New York gemaakt is. Uiteraard landde die destijds op de rivier de Hudson. (Toen  in 2009 - het is nog verfilmd- een  passagiersvliegtuig een noodlanding op de Hudson maakte was dit dus bepaald niet het eerste vliegtuig dat hier landde). Ik heb mij niet eerder gerealiseerd dat deze watervliegtuigen zo belangrijk zijn geweest.

Er zijn wel zo'n 100 verschillende vliegtuigen door Dornier ontworpen; ook verscheidene "VTOL's" (Vertical Take-Off and Landing), o.a. voorloper van de helikopter; later was zijn fabriek ook belangrijk in de ruimtevaart.

"Kann man es verantworten, dass alles, was im Zeitraum fast eines Jahrhunderts von der Firma Dornier geschaffen wurde und woran so viele Menschenei mit grosser Hingabe gearbeitet haben, einfach verschwindet?" aldus Silvius Dornier, een van de 6 zonen van Claude Dornier en initiator van het museum.

Wij vonden het een erg overzichtelijk, mooi opgezet en inspirerend museum. Het bestrijkt 100 jaar ontwikkeling in lucht- en ruimtevaart.

NB: Airbus is een 4 persoons, elektrisch aangedreven,  "vliegauto"/helicopter/VTOL aan het ontwikkelen, de CityAirbus. Eind 2018 worden testvluchten verwacht. Zie ook link.

Ik kan alleen maar benieuwd zijn naar wat mijn kleinkinderen allemaal nog zullen gaan meemaken.

1. T en J.:
    Lieve Happy!
    Dank je wel voor al jouw prachtige verhalen!
    Dat blijft genieten op deze manier!
    Nathan zal zeer geinteresseerd rond hebben gelopen waarschijnlijk.
    Wij waren ooit in Friedrichshafen met auto-pech.....omdat er in onze auto was ingebroken. Alles kwam goed...!
    We wensen jullie fijne dagen!
  2. Happy Koops:
    11 mei 2018
    Lieve Tamme en Jantiena, dank voor het meeleven! Idd Nathan was helemaal in zijn nopjes daar. Wat kunnen er toch herinneringen blijven kleven aan een plaats...hopelijk kwam met jouw opmerking (alles kwam goed) ook jullie herinnering aan Friedrichshafen goed. XXX.
  3. Chris:
    11 mei 2018
    Toevallig! We vliegen net over de Bodensee (onderweg naar Napels). Fijne vakantie ook namens Erzsi.
  4. Happy Koops:
    11 mei 2018
    Wow, Napels, staat nog op de bucket list. Veel plezier daar beiden!