Neues Schloss Tettnang

10 mei 2018 - Tettnang, Duitsland

Dag 5, donderdag 10 mei 2018

Onderweg naar het Dornier Museum hebben wij een stop gemaakt in Tettnang, bij het "Neues Schloss Tettnang" van de adellijke familie van Montfort.

De graven van Montfort waren een van de oudste families met eigendommen in Voralberg, in de Allgau en aan de Bodensee. Sinds de 12de eeuw heersten de graven van Montfort over het Tettnang-territorium. De twee kastelen die in Tettnang tot hun bezit behoorden werden in de Dertigjarige oorlog (17de eeuw) vernietigd.

Het eerste "nieuwe" kasteel (door Graaf Anton III von Montfort gebouwd) brandde in de 18de eeuw af. Het tweede "nieuwe" kasteel werd met behulp van steun uit heel Europa door Jacob Emele herbouwd. Alleen de buitenmuren, gewelven en kelders konden opnieuw gebruikt worden. Voor het interieur werden kosten nog moeite gespaard, vele kunstenaars uit de Bodensee werden ingehuurd voor de (barokke) binnenhuisarchitectuur. Prachtige fresco's, muurschilderingen, zelfs een zaal met gouden deuren en bladgoud behang. Uiteindelijk leidde dit tot faillissement van de familie en het kasteel werd in 1780 geveild en kwam toen in handen van de Oostenrijkse overheid.

Sinds begin 19de eeuw kwam het kasteel in bezit van Wurrtenberg, Duitsland.Het wordt gebruikt voor bruiloften en verjaarsfeesten, congressen, toneel- en muziekopvoeringen. En is dus ook staatsmuseum.

Je kan het kasteel alleen middels een rondleiding bezoeken. Wij waren donderdag met een gezelschap van 5 mensen (naast ons drieën nog een tweetal vrouwelijke toeristen). De dame die de rondleiding deed was een alleraardigste, goed articulerende en rustig pratende vrouw. Dus ik kon het met mijn middelbare school-Duits goed volgen.

Het is een mooi kasteel en een bezoekje absoluut waard.

1. Nicoline:
    12 mei 2018
    Alles over het oorlogsvliegtuig en het Schloß was interessant.
    Ik blijf genieten van je verhalen. Misschien moet je Har Meijer
    opvolgen, zodra hij ophoudt stukjes te schrijven.
    Interessante voortzetting...
  2. Paul O.:
    12 mei 2018
    Toch weer heel veel gezien in korte tijd. Bedankt weer voor het gezellig reisverslag.
  3. Peter Van:
    13 mei 2018
    we hebben weer heerlijk met je meegereisd, bedankt voor de leuke verhalen.