Zon, zilt en Scharendijke

18 juli 2021 - Scharendijke, Nederland

Zon. Oh zalig Hemelding, er is geen macht die ooit jouw kracht kan doven (vrij naar Toon Hermans). Wat is de wereld toch anders als de zon schijnt. Dat zullen ze in Limburg, Belgie en Duitsland ook wel vinden. Je waardeert de zon pas echt als-ie effe achter de wolken heeft vertoeft. In mijn vroege jeugd, in Arabie , waardeerden we juist regen.  Maar het regende ook maar een paar dagen per jaar. Geen buiten hun oevers tredende rivieren maar slecht werkend/afwezige riolering toverde toen onze tuinen om tot zwembaden. Fantastisch vonden we dat toen, temeer omdat onze huizen (we zijn er een aantal keer verhuist) altijd iets in de hoogte waren gebouwd en wij dus in huis nooit wateroverlast hadden.

Hier in Zeeland, waren gisteren en vandaag vrijwel wolkeloos. Zeer aangename temperaturen dankzij een windje 3-4. Dus lekker buiten eten en vervolgens goed slapen in koele hutten. Gisteren overnachtten wij in Porte Zélande, een "dorp" gebouwd door Center Parcs. Een enorme jachthaven. Wij konden een plekje krijgen in de "Sale" steigers. De jachthaven  ademt een beetje ordinaire mondainiteit uit. Veel te dure auto's en boten. Eén pretpark. Alleen van een pretpark is niet zo veel sprake. Zwembad gesloten "wegens corona". Een licht zielloos gebeuren. Dankzij heerlijke koesterende zon, lekker eten en drinken én goed gezelschap toch een heel fijne dag.

Vandaag was wat mij betreft een ideale zeildag. Windkracht 3-4, met hemdje en korte broek in een zonovergoten kuip gezeten. We criss-crossten over het Grevelingenmeer. Frank heeft weer zijn drone opgelaten. Eerdere keren zat ik dan met wat toegeknepen billen de boel af te wachten. Maar tegenwoordig en zeker met dit relaxte weer weet ik dat Frank zijn stuurkunsten volledig te vertrouwen zijn. Mooie beelden gezien van de boot en van de jachthaven waar wij nu liggen, Scharendijke. Ik zal ze binnenkort uploaden.

De jachthaven, SJ Scharendijke, is een verademing vergeleken met Porte Zélande. Het ligt in een mooie "kuip" van dijken. Ooit, voor de watersnoodramp, was dit een vissers/zeehaventje. Er heerst weer een heel gemoedelijke sfeer. Wij hadden vanmorgen voor een barbeque inkopen gedaan, maar na een wandeling door het dorp hebben we besloten de etenswaren in de koelkast te houden omdat wij onderweg door het dorp een leuk Italiaans restaurantje tegenkwamen. Zo eentje waar ze slecht Nederlands spreken. Heerlijk. Morgen horen jullie de resultaten.

Salute; cin cin!

1. Helene straet laurey:
    19 juli 2021
    zo leuk geschreven weer !dank .
  2. Marian:
    23 juli 2021
    je kan zo goed schrijven dat ik denk dat ik bij jullie ben.
    besitos
  3. Happy Koops: