Sil de Strandjutter

25 april 2024 - Terschelling, Nederland

Het boek Sil de Strandjutter werd in 1940 door Cor Bruijn geschreven. In de jaren '70 van de 20ste eeuw bewerkte Willy van Hemert het verhaal tot de gelijknamige televisieserie. Sil de Strandjutter speelt zich af op Terschelling en laat met de familiegeschiedenis ook het eiland op een wonderschone manier zien. Terschelling als decor van een Terschelling-film. Het leven op het eiland, de invloed van de zee, de gebruiken en tradities en de strijd tegen conventies: het zit allemaal in het verhaal van Cor Bruijn. Van de tv-serie werd een film op dvd gemaakt.

Het verhaal speelt zich af op het van de rest van Nederland afgesloten Terschelling aan het eind van de 19e eeuw. Sil Droeviger, boer in Oosterend, vult zijn inkomen voor zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw Jaakje en zoons Jelle en Wietse, aan met strandjutten.

Als kind was ik dol op streekromans; ik heb het verhaal ooit in mijn jeugd gelezen en heb ook de tv serie min of meer op mijn netvlies staan. Wat ik nooit zo tot mij door heb laten dringen is dat het verhaal zich op Terschelling afspeelde.

Toen ik hier op Terschelling zag dat er een monument van Sil de Strandjutter is (nog niet gezien) werd mijn aandacht weer gewekt.

Vandaag, een grijze, regenachtige dag, was ideaal voor museum bezoek. Laat er nu vlakbij, notabene in Formerum,  een “wrakkenmuseum” bestaan vol met gevonden voorwerpen uit scheepswrakken en, gejut, van het strand.

Eigenaar en wrakduiker Hille van Dieren verzamelt al vanaf 1975 opgedoken inventarisstukken van de vele scheepswrakken rondom het eiland Terschelling. Het museum ligt vol rariteiten uit de periode 1650 tot heden.

Het museum is gevestigd in een authentieke Terschellinger boerderij, waarvan het dragende gedeelte gemaakt is van de restanten van het Noorse barkschip Cyprian dat in 1905 bij Terschelling verging.

Er worden talrijke vondsten van het strand getoond, variërend van de inhoud van aangespoelde containers tot de bekende 'briefjes in fles'. Er is een speciale expositie over de werkzaamheden door de helmduikers op het wrak van het goudschip 'LUTINE'.

Rondom het museum staan de grote stukken opgesteld zoals ankers, kanonnen en de toren van een Engelse onderzeeboot.
Achter het museum ligt de piratentuin.

Een prima plekje om even rond te scharrelen

Erna in een “ wak” van droogte naar West aan Zee gefietst. Nu, terwijl het buiten hoost, in afwachting van het avondmaal. We kunnen het niet laten, we gaan weer naar “Onder de Pannen”.

1. Helene straet laurey:
    25 april 2024
    fijne laatste avond op terschelling,het was weer leuk en leerzaam om met "" mee te reizen "" goeie thuisreis
  2. Happy Koops:
    Dankjewel lief mens
  3. Huub van Haasteren:
    26 april 2024
    Hé Happy, bestaat het café van gitarist "Hessel" eigenlijk nog???
  4. Happy Koops:
    26 april 2024
    Heen idee, Huub! Wie helpt? Jan?Carla?
  5. Happy Koops:
    26 april 2024
    Het café van Hessel; we zitten er toevallig vlakbij…in 2022 laatste optreden. Staat te koop…
    De Groene Weide / Hessel & Tess
    0562 448 459 https://g.co/kgs/br6gLqU
  6. Huub van Haasteren:
    ach, wat jammer...
  7. Marian:
    26 april 2024
    Wat jammer dat vandaag aan het regen was.
    Jullie konden iets anders doen.
    Cariños
  8. Happy Koops:
    30 april 2024
    No problemo; lekker kunnen lopen!
  9. Carmen Sweerts:
    27 april 2024
    Leuk om in de streekroman te zijn!
  10. Happy Koops:
    30 april 2024
    Olaf de Landel in optima forma

Jouw reactie