"Onder de pannen"

22 april 2024 - Terschelling, Nederland

Zitten we, nou ja meer "onder de latten". Sinds gisteren bivakkeren we in een alleraardigst chaletje in het leuke dorpje Formerum (Terschelling). Ons huisje is vernoemd naar de "Groote Plaat", een Friese zandplaat in de Waddenzee onder Terschelling (ten zuiden/zuidoosten van West-Terschelling. Als het eb wordt en de Groote Plaat boven de zeespiegel uitkomt wordt hij bewoond door chillende grijze zeehonden. Gisterenmiddag rond 17u kwamen wij aan met de veerboot vanuit Harlingen. De tweede afvaart met de grote veerboot- met auto's. Fietsen ook mee want we hoopten op wat droge fiets-dagen.

Nou en dat viel niet tegen. Blauwe luchten met grote dotten witte wolken vliedden ons tegemoet terwijl wij tegen de noordoostenwind in meanderden. Dat meanderen is ook vanwege het feit dat de vaargeul, altijd aan het verzanden, bij eb extra smal is. Heerlijk, die Brandaris op dat fijne eiland te zien opdoemen. Paviljoen de Walvis, West- Terschelling, ook zo'n herkenbare plek, lag te blaken in het zonlicht.

De laatste keer dat wij op Terschelling waren,  was samen met Jan en Carla in hun huisje op "Duurzaam Veldzicht" in Midsland. Toen was het mei/juni  2020, in de uitloop van de "intelligente lockdown".  1 juni 2020 terug met de veerboot de "Kogelwieck" ineens waren er doorzichtig plastic schotten tussen de zitplaatsen en moest het mondkapje op in het openbaar vervoer. Op de terrassen van de restaurants mocht je vanaf 1 juni alleen "met je eigen huishouden" aan één tafeltje zitten. Nu waren we sinds die voorafgaande week al een (semi-illegaal) huishouden samen met Jan en Carla, dus we hielden stand en mochten bij elkaar blijven zitten aan die tafel. Man-man wat een tijd was dat.

Enfin, we kunnen hier, anno april 2024, eigen huishouden of niet, ongeremd van het openbare leven genieten. Gisteravond hebben we ongebreideld kunnen smullen van een verse tarbot uit de Noordzee en een lamschenkel van het "eigen" land. De panna cotta met Madagaskar vanille en duindoornsaus de lekkerste panna cotta die ik ooit heb gegeten toegenomen.

Plaats van handeling: "Onder de Pannen" in Midsland. Zo lekker dat wij gisteren al gereserveerd hebben voor donderdagavond, onze laatste avond in Terschelling.

1. Chris:
    22 april 2024
    hoi luitjes, geniet ervan! zonnige groeten uit NY
  2. Agnes:
    22 april 2024
    Heerlijk Happy, ik herken het eiland gevoel( net terug uit Ameland)
    Je hoeft niet ver weg voor het echte vakantiegevoel
  3. Monique:
    22 april 2024
    Heel veel plezier en mooie fietskilometers!!! War jammer dat ik er nu ook niet zit, dan hadden jullie gezellig een borrel kunnen komen drinken bij de "regina nostra"
  4. Ira:
    22 april 2024
    Looks a great place. Enjoy your cycling and enjoy your holiday.
  5. Happy Koops:
    30 april 2024
    Thank you, we surely did!
  6. Carmen Sweerts:
    22 april 2024
    Lekker hoor, en hopelijk goed fietsweer!
  7. YvetteKusters:
    Heerlijk, geniet ervan!
  8. Huub van Haasteren:
    23 april 2024
    "ten zuidoosten van west-terschelling", dat doet me denken aan mijn nichtje die laatst meldde dat ze in het noordwesten van zuidoost-azië zat...;-)
    Oh, en de Koegelwieck, die naam deed ook een belletje bij me rinkelen omdat mijn zus daar in de jaren '80 een periode enquêtes bij passagiers heeft afgenomen in het kader van haar opleiding aan het NWIT en ze verbleef al die tijd op Terschelling. Ze heeft er mooie herinneringen aan over gehouden, hopelijk jullie net zo!!!
  9. Faranah:
    Veel plezier samen.
    Besos
  12. Peter Van:
    27 april 2024
    Wat een heerlijke foto's, krijg gelijk zin om die kant op te gaan.
  13. Happy Koops:
    30 april 2024
    Lekker met kleinzoon voor of achterop de fiets
  14. Peter Van:
    Xx
  15. Jeannette Horst:
    3 mei 2024
    Wat een heerlijk verhaal Happy!
    Tijdens het lezen kwamen er bij mijzelf ook fijne herinneringen als witte waddenwolkjes voorbijdrijven. Schylge,.. het is meer dan een Eiland.. het is een stukje van ons collectieve Nederlandse hart ❤️🤗
    Dankjewel 🙏 Fijn week-end, Jeannette

Jouw reactie