SS Rotterdam

27 juli 2019 - Rotterdam, Nederland

En zo kom ik aan het laatste weekend van de zomervakantie. We waren maandag in één dag doorgereden vanuit Salzburg omdat het mooi weer zou worden in Nederland. Het plan was om hier ook wat te gaan varen.

Dat hebben we woensdag dan ook volop gedaan. Met de sloep en het rubberbootje (met, sinds het vaarbewijs van de jongens, een ge-upgrade motor) op pad naar de Kaag. Paul had een “Valk” gehuurd, want er was een zeilbevorderend windje beloofd. Ik was fokkemaat en Paul laveerde als vanouds tussen de rijkelijk aanwezige medezeilers. De jongens konden naar hartelust hun nieuwe motor botvieren op de daarvoor ingerichte plekken in het meer. Foei, wat was het druk. Maar dankzij mooie weer, de relaxte sfeer en heerlijke watertemperatuur oh zo lekker.

Dit weekend zijn Paul en Nathan naar Hockenheim om de Grand  Prix aldaar te volgen. Ik hoorde net dat Max morgen op P2 kan starten. Dat wordt daar smullen morgen. Toys for the boys. Bij mij staat het weekend nog even in het teken van de scheepvaart: Marga (die ik sinds de brugklas ken) en ik zijn op ons “eens in de zoveel jaren” weekend- uitje naar Rotterdam. We slapen daar in de SS Rotterdam.

Vandaag zijn wij begonnen met een uitgebreide rondleiding door het hele schip. De rondleidingen worden verzorgd door vrijwilligers die allen in hun arbeidzame leven bij de Holland Amerika Lijn hebben gewerkt en het schip vanuit hun professionele verleden grondig kennen.

Erg leuke en enthousiaste mensen. Lang gepraat met een man die alle werelddelen met de passagiersschepen van de HAL had bevaren. O.a tweeduizend km op de Amazone, naar Antarctica was geweest en ook naar Nieuw Guinea en door Suez Kanaal naar de Rode Zee, de laatste twee mij bekend uit mijn jeugd. De “Zuiderkruis” en de “Johan van Oldebarneveld” (twee schepen waar wij ook mee gevaren hebben in de Nieuw Guinea tijd) kende hij ook.

Heel bijzonder als je als het ware de tijd uit je prille jeugd en dat van je ouders herleeft. De eetzalen, de feestzalen, de hutten, de dekken, zelfs het zwembad, ze triggeren allen mijn fantasie en mijn soms ietwat magisch denkende brein. Prille lijfelijke herinneringen, verhalen uit mijn jeugd en de vele dia’s die mijn moeder gemaakt heeft strijden om voorrang in mijn geheugen.

Ik smul ervan.

1. Helene straet laurey:
    heeel mooi geschreven
  2. Paul O.:
    28 juli 2019
    Een prachtig monument, de SS Rotterdam, niet alleen het schip maar ook de kunst aan boord. Een oom van mij was er vanaf de maidentrip chef de cuisine. Met de Johan van Oldenbarnevelt liep het minder goed af. Na de verkoop van het schip en herdoopt als de "Lakonia" zonk het in op 22 december 1963 ten westen van Portugal na een grote brand aan boord. 128 mensen kwamen om.
  3. Carmen Sweerts:
    28 juli 2019
    Geniet van je weekend Rotterdam en groeten aan Marga!
  4. Marga:
    Jij ook groeten Carmen. Het was weer een geslaagd uitje. Thnx Haps 💋
  5. Happy Koops:
    28 juli 2019
    Het genoegen was geheel aan mijn zijde, Marg!
  6. Chris:
    28 juli 2019
    je mannen hadden het goed :-)
    prachtige overwinning voor Max!!!
  7. Happy Koops:
    28 juli 2019
    Dank je Chris, wetende hoe een grote fan Paul en Nathan van Max zijn was het voor mij aan de Nl buis dubbel genieten dat zij er "extra" livegetuige van waren