Een Ommelandse reis

12 mei 2019 - Nunspeet, Nederland

Van tante Henny hoorde ik voor het eerst de uitdrukking “een ommelandse reis maken”, oftewel je doel met een (grote) omweg bereiken. Toen ik vandaag wat over Kampen (één van onze pleisterplaatsen gisteren) las begreep ik waar de uitdrukking vandaan komt. Het heeft te maken met de handelsroute vanuit Kampen naar de Oostzee in de Middeleeuwen. De zeevarende kooplieden moesten om het Deense schiereiland Jutland varen om de Oostzee te bereiken. Deze ommelandvaarders kregen op een goed moment wel gunstige toltarieven waardoor ze toch konden floreren.

Het verzanden van de IJssel maakte vanaf 1430 geleidelijk een einde aan de voorspoed van Kampen ten gunste van bv Amsterdam. Kampen is een heel leuke stad, wij waren er omstreeks 12 uur en hebben er rondgewandeld en koffie gedronken. Ook dit is een stad waar je dagen kan rondbrengen.

Maar dat deden we niet, we trokken verder via De Enk, Noordeinde naar Elburg. Vóór de Enk raakten wij wat in de war. Op de routekaart en in het boekje was nog géén spoorlijn te bekennen. Terwijl- ie er in het echt wel is: de gloednieuwe spoorlijn als vervolg op de Flevolijn bij Lelystad. Google leerde mij dat dit deel, de zgn “Hanzelijn” per 2013 gerealiseerd is en doorgaat naar Zwolle.

Na de Enk was er nu ook een deel gereed van een prachtige nieuwe fietsweg langs de dijk van het Drontermeer- Oost. Hier maakten wij een mooi mini Ommelands reisje.

Ommelandse reis of niet, het was prachtig. De lucht was helder blauw met hier en daar een wolkje. Nee, Carmen, vanwege een straffe noorderwind, nog geen korte- broeken weer. Maar vanwege weer een “ruckenwind” vloog je als vanzelf vooruit. Sowieso waren de wind- goden mij wel goed gezind: de hele week hebben wij voornamelijk meewind gehad. Er was dus hoofdzakelijk sprake van een ruimende wind (met de klok mee) net zoals wij bijna de hele tijd met de klok meefietsten.

Elburg was een verrassing: een heerlijk, mooi en gezellig stadje. Zonovergoten. Voor ons, behoorlijk onthaast als we waren door het vele fietsen, was het aangenaam relaxed vergeleken met Kampen (en zeker ten opzichte van de Randstad). Elburg is ook een Hanzestad, sinds 1356. Het heeft veel te verduren gehad van de Zuiderzee. Daarom heeft men de complete stad tussen 1392 en 1396 verplaatst naar een hooggelegen uitloper van een dekzandrug. Dit zie je ook terug in de vierkante structuur met de lijnrechte straten.

Daarna doorgereden naar Doornspijk waar wij ivm opbrekingen weer een mini Ommelands reisje maken. Wel bij knooppunt 61 een ooievaarsnest mét jonkie tegengekomen. Reden voor de Ooijevaar om hier weer een fraaie reportage van te maken.

Gisteren om 18uur gearriveerd in NH hotel Sparrenburg (hetzelfde hotel als vorige week) en vanmorgen een heerlijk “moederdag ontbijt” gehad. Voor alle vrouwen was er een rode roos en er was champagne. Wij worden straks opgehaald door Frank en Nathan, wier auto een trekhaak heeft , waarop de fietsen op het fietsenrek van Bert en Mieke (en wij) weer huiswaarts zullen keren.

Dat alleen al geeft een “moederdag gevoel”.

1. Helene straet laurey:
    12 mei 2019
    het was weer leuk meerijden deze keer (dank)wel thuis
  2. Peter Van:
    12 mei 2019
    Mee eens, we hebben lekker mee gefietst op jullie reis. Bedankt.
  3. Nicoline:
    13 mei 2019
    Weer een mooi (onbekend) stukje Nederland door jullie ogen gezien.
    Dank