Ljubljana

11 juli 2019 - Ljubljana, Slovenië

...is de hoofdstad van Slovenie en ligt aan de rivier de ljublanca. De stad telde in 2010 280.000 inwoners. Het kent een zeer lange geschiedenis; reeds in 100 vChr. was er hier een nederzetting, toen “Emona” genoemd. In de oude stad dateren de gebouwen uit de renaissance (v/a 1500) en het classicisme (17de eeuw) gelardeerd met gebouwen uit de 20ste en 21ste eeuw. In de de stadsdelen eromheen de gebouwen uit de communistische tijd.

Het is tegenwoordig een heerlijk, pittoresk, overzichtelijk en hip stadje. We verbaasden ons over de relatieve rust (nog niet overlopen door veel toeristen) en tegelijkertijd de relaxte levendigheid.

Ons hotel ligt een stief kwartiertje lopen van de binnenstad. We logeren nu in een modern, groot hotel, met 12 verdiepingen. Wij kijken vanaf onze kamer op de 10de verdieping richting binnenstad en het op een heuvel liggend kasteel (Ljubljanski Grad).

Na aankomst en settelen vanmiddag om 13,45u in onze door airco gekoelde kamer (geen overbodige luxe hier in deze stad op zeeniveau) zijn wij met de benenwagen naar het centrum en het kasteel gelopen. Ik heb geen stappenteller om noch heb ik er een actief op mijn IPhone aangehad maar ik heb ruimschoots mijn stapjes gehaald, zo schat ik in. Zeker in acht genomen dat er ook heel wat schuinverticale stappen (kasteel beklommen) bijzaten.

Dus nu even mijn toch wel gloeiende knie (patellofemoraal denk ik, Peter) omhoog en een paar pijnstillers achter de kiezen. Zometeen weer helemaal top voor nog een excursie naar de binnenstad voor het avondeten.

1. Helene straet laurey:
    11 juli 2019
    jij bent ook niet stuk te krijgen ! wat een leuke leerzame verhalen ook nu weer
  2. Happy Koops:
    12 juli 2019
    Dank voor je feedback! Xx Happy
  3. Marian:
    12 juli 2019
    Leuke verhalen en mooie fotos. 😘