Dag 5. Zorgkosten

19 januari 2019 - Leiderdorp, Nederland

Een beetje het nieuws van gisteren aan het herkauwen (tja, ik ben wat secundair). In NRC en op NOS 8 uur journaal werd besproken dat het het aanwezig zijn van sociale wijkteams (in de "oudheid" had je ze al, toen werden het hometeams genoemd) in een gemeente de zorg duurder maken. Dit omdat problemen die door hen gesignaleerd worden,  vaker doorgespeeld, doorverwezen worden naar andere, professionele, instanties in plaats van naar mantelzorgers en vrijwilligers.

Gelukkig kwamen aan het eind van het stuk op het journaal uit Rob Trips' mond de woorden dat sociale wijkteams "mogelijk op de langere termijn wel kosteneffectief zouden kunnen zijn".

Iedereen kan toch op zijn blote klompen aanvoelen dat het aanpakken van eenzaamheid; het tijdig inzetten van thuiszorg; het bevorderen van mobilisatie, valpreventie maatregelen door fysiotherapie en ergotherapie; inzetten van maatschappelijk werk, schuldsanering, psychologische hulp etc etc bij de kwetsbaren in de samenleving op de langere termijn leidt tot gelukkigere, weerbaardere, gezondere, maatschappelijk actievere mensen. En dientengevolge ook nog eens leidt tot waarschijnlijk ongekende macro- economische voordelen.

Ik word zo mies van dat korte termijn denken. Je hoort elke dag dat de zorgkosten de pan uit reizen.                                               En steeds wordt er weer een lapmiddeltje verzonnen om de kosten te beteugelen. Schrappen van voorzieningen, ophogen eigen risico, rollators "uit het pakket", preferentiebeleid medicatie, etc etc.

Maar je hoort zo weinig over wat de zorg ons nou óplevert. Een voorbeeldje, dicht bij huis: plaatsen totale knie prothese. Tegenwoordig bijna, -excusez les mots-, lopende bandwerk. Natuurlijk is het duur, maar indirect kan het leiden tot gigantische gezondheidswinst. Weer normaal kunnen bewegen, fietsen, sporten, mobiel zijn. Welvaartsziekten beperken. Weer goed mee kunnen komen in het arbeidsproces, zelfstandig zijn en tot hoge leeftijd -blijven.

Er moeten toch goede algoritmes te bedenken zijn die helpen uitrekenen welke zorg ons wat óplevert? Ook macro- economisch gezien. Ook op iets langere termijn dan één of twee kabinetsperiodes lang. Mooie Master voor je, Frank.

Nou ga ik maar gauw weer wat oefeningen doen: "niet lullen, maar poetsen"

1. Helene straet laurey:
    19 januari 2019
    helemaal mee eens goed stuk,goed geschreven
  2. Walter Schrader:
    19 januari 2019
    Prima stuk, mag het in minder markt meer zorg worden geciteerd? In het verleden hebben volgens mij juist Nederlandse Economen (Tinbergen, Huetink) pogingen gedaanm sociale winst in cijfers uit te drukken . Frank, volgens mij kun je voor je masters prof Guus Schrijvers benaderen, macro econoom met speciale aandacvht voor 1elijns zorg. Als we het over warme zorg gaan hebben dan kun je het onderzoek in Leiden doen!

hartelijke groet
    Walter Schrader
  3. Happy Koops:
    19 januari 2019
    Absoluut, Walter! Dank voor de tip, ik geef het aan Frank door...
  4. T en J.:
    Klopt helemaal!!!
  5. Agnes:
    20 januari 2019
    Ik heb nog een kleine kanttekening.
    Het probleem is dat er zoveel misbruik gemaakt is van de zorg in het verleden waardoor het onbetaalbaar is geworden.
    De vraag naar de zorg is ook enorm toegenomen , De bevolkingsopbouw is ook veranderd, veel meer ouderen.
    Vroeger was er meer sociale controle, neem alleen al de kerk, daar werd in de gaten gehouden wie bezocht moest worden , waar de bloemen naartoe moesten. De maatschappij is individualistischer geworden. Het gaat vooral om aandacht, vooral voor de ouderen, dat is al zo waardevol. Die eenzaamheid is enorm.
  6. Happy Koops:
    20 januari 2019
    Ik ben het met je eens Agnes dat zorgkosten sky high zijn en dat er veel verspilling van zorgkosten (zonder aantoonbare gezondheiswinst) is. Maar het is ook goed naar de andere kant te kijken: wat levert het uiteindelijk aan gezondheidswinst op en dus als winst voor de hele populatie. Dit is lastig in maat en getal uit te rekenen, maar er zou hierin wel veel meer in geinvesteerd moeten worden. Pas dan kan je “ berekenen” wat zinnige zorg is.
  7. Agnes:
    20 januari 2019
    Ik denk dat jou herstel sneller gaat dan bij vele anderen want jij bent gemotiveerd