Waar is-ie nou?

15 juli 2023 - Tulette, Frankrijk

De Provence in de zomer heeft een aantal kenmerkende flora en fauna. De meest in het oor springende faunasoort is de "Cigale". Ook wel cicade genoemd. De cigale is een insect (geen krekel), die het grootste deel van het leven (tussen 3 - 5 jaar) (als larve) onder de grond leven. Na de laatste gedaanteverwisseling komen ze naar boven en nestelen zich in een boom. De mannetjes maken het oorverdovende (momenteel, 11 uur am >80 dB) geluid om de vrouwtjes te lokken. In juni begint het voor de Provence zo kenmerkende geluid. Het klinkt soms alsof je een  extreme tinnitus hebt. Alleen te harden omdat het een associatie met vakantie heeft en straks weer over is. Het geluidsapparaat zit vlak achter het borststuk , aan de eerste achterlijfsegmenten. Aan weerszijden van de cigale zitten trommelorganen (tymbalen). Detrilplaatjes worden door een sterke spier naar binnen gebogen waarna een klikgeluid ontstaat. Omdat insecten koudbloedig zijn gaan ze sneller bewegen als het warmer is. Tijdens de snikhete dagen moest je daarom een voor je oren veilig heenkomen zorgen, door, verder weg van de mooie plataan (daar zitten ze het liefst) bij de veranda, te zitten. 's Nachts zijn ze relatief rustig, zodat slapen met open raam zonder oorpluggen te doen is.

Dankzij de geweldige  fotografeerkunsten van Yvette met haar Canon Eos met telelens kan ik een aantal foto's uploaden van de fauna die we hier tegenkomen. Sommige insecten en vogels zijn wat sneller en fladderiger maar dankzij het enorme geduld van Yvette kan ik toch een aantal van haar foto's tonen.

Vannacht hebben we naar een ander deel van het universum kunnen kijken. Dankzij Paul's telescoop en Nathans' volharding hebben we vannacht om 3.15u Saturnus met zijn ringen en Jupiter met zijn kenmerkende strepen en manen kunnen aanschouwen. De Melkweg was mooi met het blote oog en de IPhone te vangen. Mars helaas onder. Voor een goed beeld was het voor de Pleiaden ("Zeven Zusters") en sterrebeeld de Schorpioen alweer wat te veel aan het gloren. Mooie foto via Yvette van de grote beer werd aangeleverd.

Morgen hoopt Nathan weer een excursie naar het universum te organiseren.

1. Helene:
    15 juli 2023
    wat een leuk verhaal Happy,jammer dat de cicladae zo van zich laten horen, ook sterkte met het aanschouwen van het universum i h holst vd nacht .
  2. H.P. Rakers:
    15 juli 2023
    Dank je voor je uitleg over de oorsprong van het cicadengeluid; ik dacht altijd dat ze met hun poten over elkaar heen wriemelden. En verder echt "probance" hè, heerlijke streek.
  3. Marian:
    16 juli 2023
    Mooie fotos en interessant verhaal.
    Besos
  4. Carmen Sweerts:
    16 juli 2023
    waanzinnig, die nachtfoto's!
  5. Huub van Haasteren:
    18 juli 2023
    Die Lagayen kom je ook óveral tegen hè...;-)
    Mooie foto's!!! Veel plezier nog!!!
  6. Joke:
    19 juli 2023
    Leuk verhaal weer! En wat een prachtige foto’s!