La Luna

20 juli 2023 - Tulette, Frankrijk

"La Luna" is een Amerikaans-Italiaanse dramafilm uit 1979 onder regie van Bernardo Bertolucci. Het vertelt over de reis naar Italie van operazangeres Caterina Silveri (gespeeld door Jill Clayburgh/Golden Globe nominatie) samen met haar tienerzoon na de dood van haar man. De jongen komt op het slechte pad, raakt verslaafd aan drugs en wordt misbruikt door de exploitant van een ijssalon. Tijdens zijn ontwenning keert hij terug naar zijn moeder. Zij is geschokt en verleidt hem om zo de pijn te verzachten.

Wij zagen de film begin tachtiger jaren. Behalve de mooie muziek, Ennio Morricone, herinner ik mij alleen taferelen van familieleden die zich op de komst van de nieuwe maan verheugden. "La Luna" werd er dan geroepen, alsof het het huilen van een wolf betrof. Mooie scenes van die familieleden die zich naar buiten spoeden om deze "nieuwe maan" te aanschouwen.

Donderdagavond na het wederom erg gezellige gezamenlijke avondmaal sleepte Paul de telescoop naar het jeu-de -boules veldje om een opstelling te creeren om de nieuwe maan te gaan bekijken. De nieuwe maan was 3 dagen oud en er was een mooie sikkel zichtbaar aan de onbewolkte lucht. Het lukte om een zeer gedetailleerd beeld van de kraters van de maan in beeld te krijgen Een deel van "Mare Crisum" en "Mare Fecunditatis" waren zichtbaar. Yvette heeft met haar telelens een prachtige foto van de maan gemaakt.

Hierna was het zoeken naar de planeet Venus. Het ná de maan felste hemellichaam in de avond.  Venus, de "ochtendster" of "avondster" is alleen te zien bij zonsopgang en zonsondergang.  In tegenstelling tot in 2022 is de planeet in 2023 het eerste halfjaar 's avonds te zien en van september tot december, 's ochtends. De grootste helderheid bereikt Venus begin juli. Venus is de tweede planeet van ons zonnestelsel (na Mercurius). Vanwege de wolkendeken is Venus de warmste planeet van ons zonnestelsel (450-500 graden Celsius). De planeet is vernoemd naar de Romeinse god Venus.

Venus was nu ook goed te zien en stond onder de maan, ook als een sikkel. De avond was zoals gebruikelijk hier in de Drome Provencale, zeer zwoel. Het was leuk en heel bijzonder dat wij er met het voltallige gezelschap, 10 stuks, naar de maan en andere hemellichamen stonden te kijken.

Toen ik met ouders en broers in Saoedie Arabie woonden, van '64 tot '71, hebben wij (in mijn herinnering heel vaak, maar waarschijnlijk hooguit een aantal seizoenen) op het platte dak van ons huis met de telescoop van mijn vader naar de diverse planeten en sterren/nevels gekeken. Mijn vader heeft een aantal jaar astronomie gestudeerd tijdens zijn natuurkundestudie aan de RU Leiden en kon hier ook heel beeldend en boeiend over vertellen. Wát jammer dat ik hem daar al vele jaren (meer dan 40 jaar) niet meer over kan bevragen.

1 augustus  a.s. zal er weer een "Supermaan" zichtbaar zijn. Supermaan:  1-3x per jaar komt de volle maan ongewoon dicht bij de aarde. Dan ziet hij er 7 procent groter uit dan normaal en is zijn licht 16 procent feller.  Dat zal zijn om 20.33u. Opletten dus!

1. Huub van Haasteren:
    26 juli 2023
    Romantischer kan het bijna niet...;-)
    Als groot Morricone-fan heb ik gelijk de soundtrack van die film geprobeerd te googelen maar kwam niet verder dan een bewerking van "Clair de lune" van Debussy (ook erg mooi trouwens), maar als jij 'm weet terug te vinden dan hoor ik het graag Happy!
  2. YvetteKusters:
    30 juli 2023
    Het was een super leuke, ontspannen en gezellige avond!
    Dank voor de tip van de Supermaan, misschien ga ik nog een fotografiepoging wagen