Flora en fauna

30 juli 2023 - Tulette, Frankrijk

Zoals elk jaar lukt het mij niet om de vakantie "samen te vatten" voordat ik weer aan het werk ben. Inmiddels alweer een week gewerkt. De pauzeknop weer uit en, "BAF!" de tsunami aan zaken- die- aandacht- behoeven slaat weer over je heen. Wat dat betreft heb je eigenlijk een week vóór en een week ná de vakantie nodig om weer "op orde" te geraken.

Nog even wat overdenkingen dus bijna als mosterd na de maaltijd toe aan het voegen. Over de flora en fauna bij voorbeeld; er zijn al wat foto's over gepubliceerd. Dankzij de tot professioneel uitgroeiende  fotografeertechniek van Yvette hebben jullie al kennis kunnen nemen van de "cigale", de "vuurlibelle", de "kolibrievlinder" en de "koninginnepage".

Een aantal overige insecten zijn niet gefotografeerd. Zoals daar zijn "de mug" , "de wesp" en overig gespuis waren niet de moeite waard om op de gevoelige plaat te leggen. We hebben ze proberen te verdringen, zeg maar. Maar oh, oh die muggen. Wat een genieperige gluiperds zijn dat. Ze lieten zich niet zien, waren waarschijnlijk ook heel klein. Maar de muggenbeten die het resultaat van hun vraatzucht waren, waren allesbehalve klein.

Hele grote knoeperts van bulten tot resultaat, die extreem konden jeuken. De plaatselijke "Pharmacie" heeft goud geld aan onze cremetjes en tabletjes verdient. Eerst hadden ze het op Paul gemunt en waanden wij ons vrij. Maar na hem lekgeprikt te hebben raakten ze op hem uitgekeken en zochten een volgend slachtoffer op.

De wespen hielden zich altijd aan het begin, aan de "voet", van het zwembad op. Vooral als het heel warm was. Ik wist niet dat ze op het water drijven konden. Ze zoeken de koelte op waarschijnlijk. Eigenlijk hadden we met de wespen wel een soort van wapenstilstand. Ze vlogen altijd netjes óp als je de traptreden van het zwembad op- of afliep. Eén keer ben ik door zo'n dier in mijn ringvinger gestoken. De schade viel, na het uitzuigen van de prikplek, eigenlijk reuze mee. Voor de provisorisch, via google- info gefabriceerde PET-fles wespen vangers, één met limonade, één met bier werd de neus opgetrokken door de wespen. Zelfs één PET fles met spek lieten ze links liggen. Uiteindelijk hebben we besloten met hen in harmonie te leven.

De zwaluwtjes staan niet op de foto; staan wel in mijn geheugen gegrift. Tijdens het uitgebreide baantjes- zwemmen heb ik menig zwaluwtje vóór mij het water uit het zwembad zien op-snavelen. Wie ook erg van water en -pret hielden waren de twee honden van de buren, de eigenaars van de wijnboerderij.  Ik zal nog een videootje van hen uploaden.

Dan de flora. Mooie plataan achter de veranda; hierin vonden veel cigales huisvesting. Verder veel prachtige olijfbomen, wat zijn dat toch leukerds,  en natuurlijk ook de druivenranken ten behoeve van de wijnbouw om ons heen. Mooie planten hoor. Maar de nachtelijke uitstorting van gif  (een vreemd soort van afwasmiddellucht verspreidend) gedurende  één nacht door de tractor over de plantjes heen deed mij wel definitief besluiten voortaan de voorkeur aan "biologische" wijn te geven.