En dit is uw eindresultaat..

29 februari 2020 - Leiderdorp, Nederland

En dit is uw eindresultaat

..Dat zegt de schoonheidsspecialiste altijd als ze op het eind van de sessie het masker van mijn gezicht haalt en het mij voorhoudt om zodoende de achtergebleven onvolkomenheden aan mij te kunnen tonen.

18 februari j.l. ben ik voor het bespreken van het eindresultaat van mijn kunstknieën bij Saskia Wiersma, de orthopedisch chirurg, geweest. Nou en het viel niet tegen. Behoorlijk symmetrisch, maar voor de kenners, zoek de verschillen, staan zij gezusterlijk zij-aan-zij op de foto. Pas over een jaar of vijftien terugkomen om te kijken of alles nog in orde is. Zo goed zijn tegenwoordig deze protheses. En het aardige is, dat als je er op tijd bij ben, er zo nodig op relatief eenvoudige wijze een revisie operatie gedaan kan worden.

Intussen genieten  van weer prima kunnen lopen; zelfs het "Obama-huppeltje-van-het -vliegtuigtrappetje-af" begin ik onder de knie te krijgen. En natuurlijk er goed voor zorgen. In mijn geval is dat door zoveel mogelijk de trap te nemen ipv de lift, veel te wandelen en proberen drie keer per week naar de sportschool te gaan. Twee keer in de week een rondje "E-gym", een parcoursje op de "toestellen" boven; een klasje "shape" en een spinles. Het spinnen vervangt voor mij het hardlopen wat ik in mijn jonge jaren zo graag deed en wat nu, met de knieprotheses, minder verstandig is.

Oh wat was dat hardlopen heerlijk. De beste herinneringen bewaar ik aan het hardlopen in de duinen van Wassenaar. Het zweet liep in je ogen terwijl je, heuvel-op, de ondergaande zon tegemoet rende. En altijd op de maat van het één of andere upbeat hitje. Perfect waren daarbij de nummers van Tina Turner, afgespeeld via mijn "walkman".

Muziek helpt zo goed bij het sporten. In zijn boek "Singing in the brain", een van mijn favoriete boeken, beschrijft Erik Scherder hoe muziek, mits in het juiste tempo aan ons afgespeeld, onze sportprestaties enorm kan versterken. In een studie in 2010 werd gekeken naar het favoriete tempo van sporters. Bij hardlopers past een ritme van tegen de 2-3 stappen per seconde, het beste bijpassende tempo van de muziek is dan 2-3 Hz. Het ritme van het hart ligt dan ook tussen de 2-3 Hz en het blijkt dat de hersengolffrequentie  op het EEG eveneens tussen 2-3 Hz ligt.

Dit kan je ook op de spinfiets doen. En daarom vind ik spinnen een mooi alternatief voor hardlopen. Ik spin het liefst hoogfrequent met korte demarrages van 3 Hz (3 trappen per seconde). Als dan ook de hartfrequentie piekt naar 180 slagen per minuut (en, ik heb het nooit kunnen meten, maar de hersengolffrequentie eveneens naar 3 Hz oploopt) kan je tijdens zo'n versnelling helemaal "high" van de endorfine ontlading worden. Legale dope, zou Kenneth Felter zeggen. Het lastige is, dat je er ook min of meer  verslaafd aan kan raken. Als het me dan eens niet lukt om in de juiste flow te komen, kan ik daar knap chagrijnig van worden.

Maar enfin, dat terzijde, er moet ook nog krachttraining en balans (zgn "propriocepsis") training gedaan worden om de knieën in optima forma te houden. Dat gebeurt in de E-gym rondes en de shapelessen. En ook daar kan je, alhoewel het soms wat saaier is, helemaal van opknappen.

Zo'n knieoperatie is natuurlijk niet alles zaligmakend. En, iedereen moet het vooral op zijn eigen manier doen. Maar ik heb allerminst spijt dat ik mij in 2015, respectievelijk 2019, door Saskia Wiersma van protheses in mijn onderdanen heb laten voorzien.

Ik ben erg blij met mijn eindresultaat. En, dokter Wiersma is een toppertje.

1. Walter Schrader:
    Goed verhaal , weer genoten
  2. Happy Koops:
    Dank, Walter!
  3. Helene straet laurey:
    29 februari 2020
    ja goed verhaal, heel veel informatie voor een ieder te begrijpen en...... een happy end ,gefeliciteerd daarmee ! verder RESPECT! (straattaal van nu ) voor alle inspanning die je toch maar steeds weer leverde, om het beste resultaat te krijgen K gun je zoveel endorfine als nodig om het minstens nog 15 jaar ,met plezier, vol te houden
  4. Happy Koops:
    Ah, Straetje, lief!
  5. Nicoline:
    1 maart 2020
    Gefeliciteerd. Alle inspanningen die geleidt hebben tot dit mooie resultaat komt mede door het plezier en instelling in de sport, c.q. beweging.
    Icu...
  6. Heleen:
    1 maart 2020
    Ja het is al weer een jaar geleden. Fijn dat het zo fantastisch gaat. 😀
  7. Huub van Haasteren:
    1 maart 2020
    Big wheels, keep on turning...!
  8. Happy Koops:
    Ja, Huub, díe!
  9. Happy Koops:
    1 maart 2020
    Ja Heleen, sls de dag van gisteren😘
  10. Tanja:
    2 maart 2020
    Proud Happy keeps on burning!
  11. Happy Koops:
    🤣🤣🤣🔥🔥🔥🚴‍♀️🚴‍♀️🚴‍♀️
  12. Paul O.:
    2 maart 2020
    Fijn dat het goed gaat en de drive om te sporten er wellicht alleen maar groter door wordt.
    By the way... kom je nog wel zonder piepen door de scanner op Schiphol (en ik bedoel dan het piepen van de scanner uiteraard ;-).
  13. Happy Koops:
    3 maart 2020
    Hihi neen, nooit. Ik wordt altijd gefouilleerd. Wel geruststellend eigenlijk. Ik weet nog hoe ik als huisarts een paar decennia geleden weleens gevraagd werd een verklaring over die kunstgewrichten (“een briefje van de dokter”) te schrijven. Daar kom je nu echt niet meer mee weg😃
  14. Carmen:
    9 maart 2020
    Ik vind t echt knap hoe gedisciplineerd je bezig bent, Hap! En weer n leuk verhaal geschreven!
  15. Happy Koops:
    10 maart 2020
    Ha Carmen, ja, voor mij is lichamelijk fit zijn onontbeerlijk om ook mentaal fit te blijven. Frequent “gymmen” is dus voor mij een probate anti-burnout maatregel 😉