Click & Collect; Boek & Bezoek

18 april 2021 - Leiderdorp, Nederland

Bij gebrek aan reizen, ook in Nederland, (want voor ik er goed en wel aan denk om een weekendje of zo ergens te boeken, zit het al weer vol of is het nog niet open) maar weer eens een "reis" verhaal door Corona-land in Leiderdorp geschreven.

Ik heb mijn doorlopende abonnement op "reislogger.nl" niet voor niets.

Al sinds ruim een maand zit ik zonder 60 liter bio pedaalzakken voor de GFT. Nérgens kan je die kopen anders dan bij de Big Bazar Leiderdorp. Meestal koop ik 5 rollen tegelijk, kan ik weer even vooruit. Dacht ik. Tot de lockdown roet in het eten gooide. Dus gaat alle groenafval direct in de pedaalemmer waardoor je van tijd tot tijd die emmer weer flink schoon moet maken. En er, milieutechnisch slecht, chloor of "Alle nare geurtjes weg" in-mikt. "Dat moet anders" dacht ik en doorzocht de website via "click en collect". Hoe ik ook heen en weer scrollde, geen bio pedaalzak te vinden. Dinsdag op de vrije dag bevond ik mij op weg naar de supermarkt ineens voor de Big Bazar winkel op de Santhorst. Deuren wijdopen maar strenge reglementen bij de deur vertelden mij dat ik toch echt eerst een bezoek moest boeken. Terwijl de enige verkoper door de verder geheel lege winkel doelloos  voor mijn neus heen en weer scharrelde, overviel mij een beetje een "paarse krokodil" gevoel. Maar, doorzetter als ik ben, deed ik mijn boeking via mijn smartphone. "U kunt voor vandaag geen tijdslot meer reserveren". Toch meteen doorgepakt en voor donderdag 12.15u een boeking gemaakt. Ik begrijp wel dat mensen soms niet op komen dagen voor hun afspraak. Als je dit overal voor moet doen, heb je er wéer een agenda bij.

Toch heb ik er donderdag aan gedacht. Stipt 12.15u was ik er. "Heeft u geboekt, ik zie uw naam niet staan"; maar ik werd binnengelaten. De bio pedaalzakken lagen niet op de voor mij bekende plaats en van de weeromstuit kocht ik allerhande andere, semi - nuttige zaken die je niet kan laten liggen. En, jazeker, tien rollen bio pedaalzakken kon ik ook oogsten. Zo kom ik de lockdown en avondklok voorlopig wel door.

En intussen woensdagmiddag en -avond naar de priklocatie in het Holiday Inn in Leiden gegaan waar wij als huisartsenpraktijk een "vaccinatiestraatje" bemenst hebben  om de 63- en 64- jarigen van de regio te vaccineren. Click en collect? Niet bepaald. Boek en bezoek? Nou neu..... Aanvankelijk hadden we, conform de afspraak, ook de thuiswonende "60-minners"  met morbide obesitas (BMI>40) of het syndroom van Down, uitgenodigd. Maar vanwege bijwerkingen van het Astra Zeneca moest deze laatste groep op last van de overheid (op advies van de Gezondheidsraad) in allerijl afgebeld worden.

Op de keper beschouwd is het op zijn minst merkwaardig hoe de diverse vaccins aan hun reputatie komen. Als eerste werd in Nederland gevaccineerd met de "rna-vaccins" zoals Pfizer en Moderna. Dat er na inentingen met Pfizer in verpleeghuizen kwetsbare ouderen overleden, werd al gauw afgedaan met "die mensen waren toch al heel kwetsbaar, het overlijden komt niet door het vaccin" en er kon rustig mee doorgeprikt worden. "Pfizer" heeft nog nooit echt in een kwaad daglicht gestaan. Na ophef in een aantal Europese landen over (zeldzame) bijwerkingen van trombose na "Astra Zeneca" werd de vaccinatie met dat vaccin een aantal keer  stilgelegd en nu in Nederland dus helemaal stopgezet voor de zestig-minners. "Janssen" uit Leiden krijgt in Nederland nauwelijks de kans om op te starten.

Waar komen die krachten toch vandaan?

Je ziet wel héél vaak Marc Kaptein, medisch directeur van Pfizer, met zijn sympathieke voorkomen in allerlei talkshows optreden. Hij heeft ook geopperd dat er vaccinproducenten in het Outbreak Management Team zouden moeten aanschuiven. Ik ben geen antivaxxer, geen Wappie, maar ook niet naïef. En zo zijn er velen met mij. Er is een ware meningenstrijd gaande. Iedereen lijkt wel boos op iedereen. "Divide et Impera", verdeel en heers, ooit  door Philippus II van Macedonië (382v Chr.- 336 v Chr) bedacht, is heden ten dage nog steeds een probate techniek om de macht in handen te houden.

Er zijn er die vól achter handen stuk wassen/anderhalve meter afstand houden, ook in buitenlucht/maskers blijven staan en nemen het anderen die het in hun ogen minder nauw nemen kwalijk dat ze de oorzaak van de vele besmettingen zouden zijn. En andersom.

En ik? Ik ben boos dat er vanaf dag één alleen ingezet lijkt te zijn op vaccineren/vaccineren/vaccineren waar testen/testen/testen bij is gekomen. Ruim een jaar had er meer op ziekenhuisbezetting ingezet kunnen worden, meer op behandeling (thuis), meer op ventilatie binnenruimten, meer op versterken immuniteit. Inmiddels is duidelijk dat de IC bezetting niet naar 1500 bedden kan worden opgekrikt. Niet omdat er geen beademingsapparatuur of PBM is, maar omdat er te weinig personeel is. Ongevaccineerd personeel, personeel in quarantaine of met Covid-19.

Alle zorgverleners zijn moe en murw. Iedereen is moe en murw. Angstvallig wordt er in bubbels geleefd; intussen zijn er al duizenden mutaties van het coronavirus. Straks kunnen we nergens meer tegen. Toen ik ruim een halve eeuw geleden (wow wat word ik oud) een keer koorts had van het een of andere virus zei mijn moeder al: wees blij dat je geen Eskimo bent, die leven zo geïsoleerd dat ze aan een simpel verkoudheidsvirus dood kunnen gaan.

En Gladianus Smalhart (voor de Harry Potter-kenners onder ons) gaat, mind you, bijna een miljard euro van het volksgezondheid budget vrijmaken voor het massaal ter beschikking stellen van sneltesten. Sneltesten om mensen weer "veilig" naar evenementen (buiten), dierenparken, pretparken, musea, casino's te kunnen laten gaan. Testen van gezonde personen, heeft niets meer met volksgezondheid te maken.

Geef het volk brood en spelen.... (2000 jaar geleden al bedacht).

Intussen ben ik ook weer in een fieldlab bezig (gelukkig zonder testen). Eens in de week kan ik via de sportschool weer buiten spinnen. Mijn vastgeroeste knietjes moeten weer uitgedaagd worden. Ze verlangen ernaar weer ouderwets als het voetje van de elektrische Singer naaimachine van mijn moeder op en neer te kunnen gaan op het ritme van het een of andere uptempo muzieknummer. Drie omwentelingen per seconde, hartslag naar 180 slagen per minuut. Voor mij optimaal om mijn endorfine huishouding en immuniteit op orde te krijgen.

Hou vol allemaal!

1. YvetteKusters:
    18 april 2021
    Weer mooi onder woorden gebracht!
  2. Happy Koops:
  4. Happy Koops:
    Thanks Ira
  5. Tanja R:
    19 april 2021
    Ik ben een van de gelukkige 60minners die nog leeft ondanks Astra Zeneca. We houden moed!
  6. Happy Koops:
    19 april 2021
    En zo is het maar net, Tanja😘
  7. Rob Jansen:
    21 april 2021
    Prachtig en lekker luchtig geschreven Happy.
    Ik sta nu geloof ik onder de lijst met vaccineren want neem geen Astra Zenica en ben 63. Janssen lijkt mij ook wel wat, sluit mooi aan bij mijn achternaam (wel met 1 S) 😉
  8. Marian:
    21 april 2021
    Gracias!!!Bedankt!! Je kan heel goed schrijven.
    besos
  9. Happy Koops:
    22 april 2021
    Dankjewel voor je reactie Rob! Het voordeel van het Janssen vaccin is, dat je er maar één van nodig hebt. Die (overigens behoorlijk zeldzame) bijwerking voor wat betreft de trombose bij Astra Zeneca komt ook (in nog mindere mate) bij Janssen voor. En, nu ben je als man ff in het voordeel, het komt het meest bij vrouwen voor. Wel een mooi Leids product trouwens, dat Janssen vaccinatie. Alleen omslachtig dat de “botteling” in de VS plaats moet vinden. Er is nog niets veranderd sinds de garnalenpellers.
  10. Happy Koops:
    22 april 2021
    Dankjewel Marian! Je bent volgens mij binnenkort een uitnodiging voor vaccinatie.