Annecy

5 juli 2023 - Sévrier, Frankrijk

Omdat ik, zoals bijna elk jaar, zat te klungelen met "een nieuw album" maken (reislogger is soms niet heel intuitief) heb ik het eerste verhaal geknipt en geplakt. Daardoor zijn de eerste reacties ook in het verhaal gekomen. Dus Huub, om jouw vraag maar meteen te beantwoorden: ja, er gaat weer gefietst worden en wel door Paul en Nathan. Nathan komt, samen met de andere jongeren, volgende week in het huis aan met de twee fietsen achterop. Hun plan is om (weer) de Mont Ventoux te beklimmen. Nathan voor het eerst. Paul heeft hem al meerdere keren vanaf meerdere opgangen bedwongen. Maar het blijft kennelijk trekken

Frank heeft dat al "afgetikt" in 2011. Op mijn fiets, met mijn helm heeft dat toen veertienjarige knulletje ongetraind de top bereikt (goed voor een afzwemgevoel bij de moeder in het kwadraat). Die gaat dit jaar mee naar boven om de klim via de drone te vereeuwigen. En ik als moeder en echtgenote zal de "volgauto" besturen. Ieder zijn ding, nietwaar. Nathan heeft één van zijn eerste buitenritten gereden in 2009 en wel hier, aan het meer van Annecy. Wij bereden toen de westoever van het meer, 15km heen en 15km terug. Alhoewel Nathan al een vroeg stadium viel en wonden opliep (ik, ontaarde moeder en ontaarde huisarts als ik was had geen pleisters bij mij- dus we moesten ook nog een wilde pleister-search beoefenen-) heeft hij de rit stoer uitgereden. En nu is hij tot een grage wielrenner uitgegroeid.

Vandaag in Annecy geen rondrit op de fiets voor ons. Behalve een heerlijk superluie dag op het balkon-met-uitzicht zijn wij nog even Annecy ingegaan; de stad waar het meer zijn naam aan dankt. Het heeft een mooie oude stad met het belangrijkste kanaal (de "Thou") dat er doorheen stroomt . Daarom wordt de stad ook wel het Venetie van de Alpen genoemd (La Venise des Alpes).  Het heeft mooie geplaveide straten en bogen. Beroemde foto plaatsen zijn " L écluse fleurie" en het "Palais de lísle". Het eerste hebben wij vermoedelijk gemist, maar het tweede staat op de gevoelige plaat.

Sterker nog, wij zijn er in geweest. Aan de buitenkant lijkt het een als verkleinde versie een beetje op "Ile de la Cité" van Parijs. Het ligt tussen twee van de kanalen in.

Het Palais de l'Île ligt op een eiland gevormd op de loop van Thiou, een kleine rivier die het historische centrum van Annecy doorkruist in de Savoie.Het gebouw waarvan de vorm overeenkomt met dat van het eiland en eindigt in een spil als een boeg van een schip, werd gebouwd in de twaalfde en dertiende eeuw voor zijn oudste deel (een toren die als een woning werd gebruikt, de kerker om zijn gemak). Het dient eerst als een sterk huis, controleert de doorgang en bewaakt de tol stroomafwaarts van het meer.

Vergroot (een binnenplaats is bezaaid met verdiepingen met cellen en met uitzicht op een kapel), het wordt dan een gevangenis en herbergt dan ook een gerechtsgebouw. Een monetaire workshop is zelfs een tijd geregeld. Na de revolutie werden er administratieve kantoren geïnstalleerd, voordat het gebouw werd omgebouwd tot barak en hospice.Het Palais de l'Île, dat in 1900 werd vermeld als een historisch monument, was het onderwerp van verschillende restauratie- en verbeteringscampagnes, de laatste in 2017.

Het gebouw is een van de knooppunten van het Annecy architectuur- en erfgoedinterpretatiecentrum. Het is open voor bezoekers, inclusief de voormalige kerkers en een rechtszaal, maar er worden ook tentoonstellingen en evenementen voorgesteld die de evolutie van het erfgoed van de stad, het voormalige bezit van de graven van Genève en vervolgens de hertogen van Savoye.

Het bovenstaande is niet via Chat GPT maar wel geknipt en geplakt uit Wikepedia:)

Annecy en zijn/haar meer zijn heel erg de moeite waard om te bezoeken. Het is mooi, schoon (soms zelfs een beetje té, maar hier spreekt een tropenkind die de hele dag op blote voeten buiten was). Je kan er wel weken vertoeven vooral als je hip, jong en een redelijk betaalde baan hebt. (Het is niet heel duur maar ook niet heel goedkoop. ) Je ziet er voornamelijk toeristen en mensen die voor de toeristen(industrie) werken. Daardoor is het niet écht een authentieke stad meer.

Straks lekker bij "de pecheur" aan het strand eten. Heerlijk "aan de bar" moeten reserveren. Effe offline dus. Tot later.

1. Marian:
    5 juli 2023
    Jullie zijn erg sportief
    Mooie fotos
    😘😘😘
  2. Marlous:
    5 juli 2023
    Ik ben benieuwd naar de drone beelden !
    Geniet van jullie vakantie ☀️🇫🇷
  3. H.P. Rakers:
    8 juli 2023
    Wat een heerlijkheid daar zeg daar in Annecy!
    Leuk om jullie zo te zien genieten.