Pastorie Stella Marie

9 oktober 2023 - Den Burg, Nederland

Een groot onderdeel van de lol van op reis zijn vind ik persoonlijk de pleisterplaats, daar waar je de nacht doorbrengt. Vannacht en morgennacht slapen wij in een heuse pastorie. "Thuiskomen in een huis met een ziel" staat er op de website van de B&B in Oudeschild, Texel "Pastorie Stella Marie”. De B&B is gevestigd in een voormalige pastorie  (de ambstwoning van de pastoor of de predikant). http://www.https://pastoriestellamarie.nl

De Pastorie van de Heilige Martinus is gebouwd in 1904 en ligt op steenworpafstand van de Waddenzee. In 2014 is het huis verbouwd en sinds 2020 in bezit van Birgit en Jan Jaap. Alle kamers zijn gerenoveerd en ingericht naar de maatstaven van deze tijd maar met behoud van het authentieke karakter. Vanwege de ligging aan zee is de naam "Stella Marie" gekozen. Het verwijst naar Sterre der Zee, de bijnaam van Maria. Maar het is ook een verwijzing naar de Poolster. De ster die vroeger als richtpunt door zeevaarders werd gebruikt.

De pastorie is gebouwd aan de Sint Martinuskerk die haar oorsprong heeft in 1712. De kerk in haar huidige vorm, maar nog zonder toren, stamt uit 1894, toen ze na een grondige verbouwing plechtig werd ingezegend. Het is een allersnoezigst RK neogotisch kerkje met een mooi altaartje met tegeltableaus; ze verbeelden "De storm op het meer" en "De wonderbaarlijke visvangst". Op het andere altaar herken je het verhaal van het verloren schaap. Van deze ietwat ingetogen pareltjes kan ik smullen. Morgen ga ik er nog wat fotootjes van schieten. Het belooft een zonnige dag te worden en ik heb hoge verwachtingen van de lichtinval.

Maar nu even ter zake, wat doe ik hier? Welnu, het is het begin van een weekje "Fietsen door Nederland" samen met Paul. De mooie rooie Koga achterop, de blauwe van Paul er achter. Een weekje "weg van de snelweg"; na weken/maanden die ik als heel intensief heb ervaren. Achtereenvolgens het voor mij onverwachte overlijden van mijn - voorbeeld van vroeger- nicht Madelon snel gevolgd door het overlijden van mijn brugklasvriendin -van een halve eeuw geleden-, peettante van de jongens en mijn getuige,  Marga.

Ik hoop hier lekker, op de fiets, mijn hoofd leeg te kunnen laten waaien en, met een moderne connotatie, weer te "resetten".

Zo en nu óp naar de "Compagnie", restaurant in Oudeschild en één van de weinigen die open is op de maandagavond.

1. Nicoline:
    9 oktober 2023
    Ach Happy wat een verdriet en verlies. Mijn oprechte deelneming.
    Fijn, dat je nu deze fietsdagen onderneemt.
    Misschien zijn t.z.t. de Paradores/Spanje en Pousadas/Portugal ook een
    vakantie waard.
    Fiets de ellende eruit en de lieve herinneringen erin!
    🐞 lieve groetjes, 🍀
  2. Joke:
    Heel veel plezier Happy.
    Lekker bijkomen en genieten
  3. Carmen Sweerts:
    9 oktober 2023
    Dat is een goed idee, het hoofd even leegmaken. Geniet ervan, schone zus
  4. Peter Van:
    Hoi Happy,
    ik merk dat we elkaar te weinig echt spreken. Sorry ! Waai lekker uit, denk en herdenk vaak je nicht en je vriendin. Rust, lach, eet, drink, slaap en geniet.
  5. Mirjam:
    Gecondoleerd, Happy!
    En kom lekker bij de komende dagen.
    😘😘
  6. Astrid:
    Ha Happy ,
    Nu maar even met het windje in de rug.. en kom in rust weer terug. Laaf je aan alle mooie lieve afleidingen.
    Astrid
  7. Gerrie:
    10 oktober 2023
    Wat een prachtige, bijzondere pleisterplaats!
    Happy, wens je een mooie, ontspannen reis waarin je kan herinneren en weer mooie nieuwe herinneringen maakt.
    Lieve groet
  8. Ira:
    10 oktober 2023
    Hi Happy & Paul.
    Beautiful place to relax. Have a great holiday.
    Ira
  9. H.P. Rakers:
    11 oktober 2023
    Hoi Happy en Paul, weer een leuk verslag en zo aangenaam leesbaar. Nog een week geleden waren we ook op Texel. en hebben ons nog tegoed gedaan aan kibbeling met saus en patat met mayo en Skuumkoppe 0.0 bij van der Star in Oudeschild. En daarna moesten we naar de boot want het zat er op. Maar we gaan eind november nog even, in een BNB (Bed No Breakfast) aan de, en dit is geen grap, Kamerstraat in De Koog
  10. Marian:
    11 oktober 2023
    Lieve Happy.
    Nog gecondoleerd.
    Nu een beetje van je fiets vakantie genieten
    Mooie fotos
    Besos