Dwarser door Texel

10 oktober 2023 - Oudeschild, Nederland

Texel heeft de vorm van een kipfilet. Kijk zelf maar; een kipfilet die 20km lang is en 8km breed is. Het is het grootste Nederlandse Waddeneiland. De gemeente Texel bestaat uit het gehele eiland plus het onbewoonde eilandje Noorderhaaks. Inwonersaantal (januari 2023) 13.950. Het hoort bij de provincie Noord-Holland. Volgens Lonely Planet staat Texel op de negende plaats van leukste locaties voor vakantie in Europa (althans, in 2016).

Waarschijnlijk is de naam Texel afgeleid van het Germaanse woord tehswa wat "zuidelijk" betekenen zou. Ooit, in de 8ste eeuw,  is Texel als Texla of Tesla aangeduid. Zijn tijd ver vooruit dus. Uit het Mesolithicum (8000-4500 v Chr) zijn de eerste menselijke sporen gevonden. Ooit behoorde het tot de provincie Friesland, maar in de dertiende eeuw heeft Graaf Floris V van Holland hier een stokje voor gestoken. Het is dus tegenwoordig (Noord) Hollands. Het is pas een eiland geworden na de "Allerheiligenvloed" van 1170.

Vandaag was het gewoon "Texel" voor ons;  anno 10 oktober 2023. De dag, na een wat onrustige nacht met elk half uur het luiden van de klok pal naast ons, de bij vlagen harde wind goed hoorbaar op de bovenste verdieping van de pastorie waar wij de kamer hebben, vanmorgen rustig begonnen. Een waarlijk heerlijk ontbijt in de achterkamer van de pastorie met allerhande lekkere en waarschijnlijk behoorlijk gezonde hapjes. Toppertje was een wafel gemaakt van zoete aardappel met een sausje van yoghurt en limoen. Een zoete boel, zou je denken, maar niets van dat alles. Verder allerlei lekker kazen uit de streek en een banaan/mango/munt smoothie die de tong streelde naast verrukkelijke capuccino respectievelijk gewoon "koffie".

Een goed ontbijt dus waar we een groot deel van de dag op konden teren. Dat in je maag hebbende laat je namelijk weer dansen op de pedalen. We hadden een tweetal "knooppunten" routes aan elkaar gelijmd die we naar de analogie van de knooppuntroute "Dwars door Texel",  "Dwarser door Texel" hadden gedoopt. Het voerde ons langs mauve-kleurige akkerlanden met aardappels en mogelijk ook uien (hier kwamen wij niet uit en wij waren te lui om het van dichtbij te gaan bekijken); grasgroene maaivelden vol grazende wit/gebroken witte schapen en diverse kleuren koeien.  Er boven een bleekblauwe lucht met een veelal flauw maar aangenaam zonnetje. Allerlei soorten wolken en wolkjes (mijn vader de meteoroloog had er een dichterlijk verhaal van kunnen maken) en een aangenaam temperatuurtje van 19-20 graden.

Leuk was ook dat wij langs het vliegveldje van Texel reden en diverse eenmotorige vliegtuigjes hebben zien landen en opstijgen.

Het geniep zat hem wel een beetje in de staart, althans voor Paul, -mijn enige zorg was de ietwat kelderende aanduiding van de hoeveelheid nog aanwezige kilowatts in mijn accu-. Het woei, met tegenwind vanmiddag inmiddels behoorlijk.

Dus nu lekker loom en rozig met de benen omhoog zijn wij aan het puzzelen respectievelijk bloggen. Straks (ik zeg het tóch) met de auto terug naar dat leuke en pittoreske Oosterend om bij "Floris" (https://www.florisrestaurant.nl) het avondmaal te nuttigen.

Ik denk zomaar dat wij vannacht beter zullen slapen.

1. Carmen Sweerts:
    10 oktober 2023
    Klinkt als een perfecte dag!
  2. Chris:
    10 oktober 2023
    Ha vakantiegangers, veel geleerd over Texel (wat ik nog niet wist) terwijl het hier bijna om de hoek ligt. Geniet er van!
  3. Ira:
    11 oktober 2023
    Glad you both are enjoying your holiday.
    Lovely Pictures too. 💕
  4. H.P. Rakers:
    11 oktober 2023
    Hallo Happy en Paul, wat een leuk verhaal over Texel. Bedankt. wij zijn er net afgelopen week geweest en hebben ook door Oosterend gebanjerd. Geweldig eiland. Ook met half lege accu.
  5. YvetteKusters:
    11 oktober 2023
    Leuk verhaal weer! Nog veel plezier samen op Texel!
  6. Marian:
    Ik ken Texel nog niet.
    Miss in de lente ga ik een keer daar naar toe.
    Slaap lekker
    Besitos