Langs lommerrijke buurten

14 oktober 2023 - Vilsteren, Nederland

Echt een ouderwetse fietsdag in de herfst gehad vandaag. De herfst zoals de herfst bedoeld is, met heldere, scherpe luchten, frisse wind. Wij wisten ook vandaag weer de buien te omzeilen. Wat een mooie, lommerijke, soms verstilde buurten heb je hier. En wat een rust. Op zaterdag iedereen naar de sportclub en naar de supermarkt. Wij hadden de fietspaden derhalve nagenoeg voor ons zelf. Wat een verschil met Texel, daar kwam de Duitse-toerist-die-vorige-week vakantie had ruim op af. Mooi hoor, dat Overrijsel. We begonnen de dag met een rondje "Ommen". Dankzij de kou en toch wel af en toe fikse (tegen) wind waren wij hierna toe aan een ouderwetse pannenkoek. Verorberd in "onze" herberg. Paul had warme, ambachtelijke, chocolademelk erbij. Het ambachtelijke zat hem daarin dat hij hete melk kreeg waarin vervolgens een scoop chocolade naar keuze in opgelost werd. De pannenkoeken waren niet zomaar pannenkoeken maar gemaakt met het een of andere biologische speltachtige meel.

Aldus aangesterkt begaven wij ons na een leespauze (de vaart eruit, dat was het devies voor deze vakantie) op weg voor de tweede fietsronde vandaag door de Omme(lande)se landgoederen. Veel zon gehad met van die mooie, "koude", wolken erin drijvend, lange schaduwen, frisse lucht, veelal naar gras ruikend. Meanderen door de velden. Boerderijen, mooie (buiten)panden. Langs de Vecht en Beneden- Regge, bungalowparken nog lang niet aan winterstop toe, bossen met schattige "natuurhuisjes", het trok allemaal aan ons voorbij.

Bij kaasboerderij Heileuver (Koeien-Kaas & Kunst) lekkere kazen (Heileuver extra belegen en jonge schapenkaas) , Ommener Koffiekoeken en diverse jammetjes ingeslagen. Allemaal met prijzen die lager liggen dan in het westen- immers, geen transportkosten- Zo komt Splinter door de winter, nietwaar?

Inmiddels is het zaterdagavond, weekend. De herfstvakantie bijna voorbij. Maar zo voelt het nog lang niet. Bijzonder hoe je, zo nabij huis, je toch eventjes geheel ergens anders kan voelen. Tijd en agenda even helemaal niet van belang. Wat heilzaam voor lichaam en geest is dat toch. Straks gaan wij naar het restaurant in onze herberg beneden voor het avonddiner. Daarna een hopelijk weer heerlijke nachtrust en morgen  na nog zo'n superontbijt, "herladen" weer op pad naar huis.

Dank weer voor jullie reacties en mee-beleven!

Veel liefs, Happy