Grevelingenmeer

20 juli 2021 - Bruinisse, Nederland

Dit is raar maar waar de eerste keer dat wij in deze gezinssamenstelling met een zeilboot op het Grevelingenmeer zijn. Eerder is bijna  40 jaar terug toen we met het DiMu kruisertje van mijn broers en mij de zeilen hesen  hier in Zeeland. Ons houten kajuitzeilbootje uit de jaren '50 had zijn thuishaven in Steenwijk. Omdat het bootje meer onderhoud vergde dan wij op wilden brengen is het destijds verkocht.

Welnu, de Grevelingen; thans het Grevelingenmeer is een voormalige zeearm van de Noordzee gelegen tussen de eilanden Goeree-Overflakkee (zo'n naam leer je op de basisschool en vergeet je niet meer omdat het zo'n bijzondere naam is) en Schouwen-Duiveland. In het kader van de Deltawerken werd de zee-arm (het Brouwershavense gat) afgesloten door de Grevelingendam (1965) en de Brouwersdam (1971) en werd het Grevelingenmeer, het grootste zoutwatermeer van West-Europa. Het zoutgehalte van het Grevelingenmeer wordt op peil gehouden door de Brouwerssluis. Het meet 13.872 ha en is aangemerkt als bescherm "Natura-2000” -gebied.

Met de motorboten "Waterline", de "Waterdream" en "Telesto" zijn wij afgelopen jaren ook op de Grevelingen geweest. Ook mooie plekken gezien. Het aardige haventje van Brouwershaven en de onbewoonde zandplaat "Dwars in de weg" waar we overnacht hadden. De przewalskipaarden op de goudplaat. Er zijn mooie drone- opnames van Frank van.

Dit keer hebben wij de havens van Porte Zélande, Scharendijke en vannacht, Bruinisse aangedaan. De jachthaven van Bruinisse is heel groot maar "knusser" dan dat van Porte Zélande. Hier liggen wij perfect op de zon en uit de wind. Gisteravond na een fikse wandeling naar het dorpje Bruinisse (vierduizend nog wat inwoners) gemaakt te hebben, hebben wij op de boot gebarbecued met onze Cobb. Zalig was dat. ‘sAvonds hadden wij alleen maar puf om nog verder te "consumeren". Frank heeft zijn harde schijf bij zich. Gisteren hebben wij op de laptop "Skyfall", een James Bond film uit 2012 gezien.

Vanmorgen gedoucht in "het Badhuis" van de WSV. Je moet dan eerst een flinke wandeling maken, maar dan heb je ook wat. Schone, ruime douches, nieuw. Zelfs een wastafel in het douche hok. Voldoende haken om je spullen op te hangen. Een bank om nog meer spullen op te zetten of je zittend op aan te kleden. Een hypermoderne douchebediening met tiptoetsen voor warm en koud. Omdat het vandaag haarwassen dag was deed ik er wat langer over dan normaal. Toen ik net met een grote puntmuts  schuim- shampoo boven op mijn hoofd stond, stopte de douche. Geen nood, gewoon weer over de tip toetsen en het startte weer. Maar, en dan komt er een groot maar, je kan geen tiptoets vinden om de douche ook uit te zetten. Dus minstens twee minuten weggegooid water. Moest niet kunnen in deze tijd.

Zometeen weer óp naar de volgende pleisterplaats. Of weer Zierikzee, of Yerseke. Daar waar de wind ons heen voert. Tot later!

1. Helene straet laurey:
    20 juli 2021
    tot later
  2. Peter Van:
    20 juli 2021
    Toch handig zo'n WSV 🤭
  3. Happy Koops:
    21 juli 2021
    Haha Peter, jebent geslaagd!
  4. Marian:
    23 juli 2021