Drenthe anno 2020 - Maatschappij van Weldadigheid

1 december 2020 - Leiderdorp, Nederland

"Kennis is Macht"; "Zorg en Vlijt"; "Orde en Tucht"; "Rust Roest". Zomaar wat namen op gevels in Veenhuizen. Kennis is Macht spreekt mij aan, maar ook Rust Roest. Kennis is een Keltische meisjesnaam. Het betekent "beeldschoon". Het is gewoon fijn om kennis te hebben. Kennis vergaren is de drijvende kracht achter de evolutie van de mensheid. Kennis is leuk. Het scherpt je geest. "Rust Roest" is een door mij veel gebezigd gezegde. Het tegenovergestelde van "Rust" zou je "Beweging" kunnen noemen. Beweging is essentieel om te blijven leven. Zo lang je 5 km per uur kan lopen ben je nog niet dood. Met 1 km of 3 km ook nog niet.

Ach wat zwets ik toch. Rust is op zijn tijd ook heerlijk. In onze B&B in Norg hadden we twee "relaxstoelen" tot onze beschikking. Van die stoelen waar je helemaal mee onderuit kan liggen. Volgens mij noem je ze ook wel eens "sta -op- stoel". Dan heeft het een ietwat oubollige connotatie.

Maar nu even terug naar Veenhuizen. Komende met de fiets vanuit Norg rijd je er zomaar tegenaan. Reden om eens op te zoeken wat daar te bekijken is. Even opzoeken op je iPad op internet (ook al zoiets heerlijks om onderweg op vakantie kennis in op te zoeken, vroeger moest je een hele encyclopedie meesjouwen en toen hadden ze nog geeneens e-bikes).

Welnu, hou je vast: Veenhuizen is een eeuwenoud boerengehucht wat 200 jaar geleden tot dwangkolonie is opgebouwd. Het behoorde in 1822 tot één van de "Koloniën van Weldadigheid". Generaal Johannes van den Bosch heeft in 1818 de Maatschappij van Weldadigheid opgericht in een poging de enorme armoede in Nederland te bestrijden.

Reden voor ons om naar Veenhuizen af te reizen.

1. Gerard Walta:
    1 december 2020
    Opnieuw gelezen,maar het geeft wel weer ,een ontspannend lichtpuntje ,
    In deze roerige en complexe tijden 👍
  2. Paul O.:
    2 december 2020
    Prachtig museum ook in de oude oorspronkelijke bebouwing, geeft een goed beeld van destijds. Wij verbleven in de tot hotel verbouwde voormalige apotheek. Wat meer naar het westen ligt Frederiksoord, voortgekomen uit een van de voormalige kolonies. Mooi gebied om te fietsen met overal historische bebouwing met goed gedocumenteerde informatieborden. Een aanrader met rust en ruimte volop.
  3. Huub van Haasteren:
    3 december 2020
    Veel over op TV geweest afgelopen jaar in de verschillende afleveringen van het programma "Verborgen Verleden", waarin bekende Nederlanders interessante verhalen kregen te horen over hun stamboom. Opvallend hoeveel Nederlanders voorouders bleken te hebben die in Veenhuizen hadden gezeten. Of in Amsterdamse weeshuizen...