14. “🎵Als de klok van Arnemuiden welkom thuis voor ons zal luiden…”🎶

4 mei 2022 - Arnemuiden, Nederland

Dit lied is geschreven door Dico van der Meer in  1949; muziek van Hannes Mengers en producent was Max van Praag. In 1977 kreeg het lied opnieuw bekendheid toen de Havenzangers het als single uitbrachten. Deze versie bracht het ooit tot de 22ste plaats in de Top 40.

Het lied verwijst naar de tijd dat Arnemuiden nog een belangrijke vissershaven was. De naam Arnemuiden verwijst naar de rivier de Arne. Op zijn Zeeuws zeg je “Arremuu”; het stadje kreeg in 1574 stadsrechten kreeg omdat de inwoners gedurende de tachtigjarige oorlog trouw waren gebleven aan Willem van Oranje.

in die tijd was Arnemuiden een bloeiende koopvaardijplaats, voornamelijk van zout (toen het belangrijkste conserveermiddel voor vis en vlees). In de Gouden Eeuw verzandde de haven; einde van de bloeitijd van de stad. Het werd een visserijplaats, voornamelijk van garnalen, bot, schol en sardijn.

De klok van Arnemuiden bevindt zich in de hervormde kerk van Arnemuiden. Het is een zogenaamde “astronomische getijdenklok” , een uniek exemplaar uit de zestiende eeuw.

Dankzij een restauratie begin jaren ‘90 vorige eeuw werken carillon en uurwerk weer.

Paul en ik verblijven sinds maandag j.l. In een heerlijk appartement in Arnemuiden aan het Veerse Meer. Toen we hier maandag in het stadje boodschappen deden kwam het plaatsje wat verlaten en stil op ons over. Leuke winkeltjes dicht. Vestiging juwelier Minderhoud definitief gesloten. Veel rolluiken en gordijnen (half) toe.

Gisteren, de woensdag, verbleven wij wat langer in het centrum. Het alleraardigste museum is gevestigd in het voormalig stadhuis van Arnemuiden en een oud woonhuis er tegenover. Het museum is geopend op woensdag- en zaterdagmiddag en wordt gerund door gepensioneerde vrijwilligers die geboren en getogen zijn in Arnemuiden.

Heerlijk vind ik dat, een bezoek aan zo’n klein plaatselijk pareltje van een museum.                  In het hoofdgebouw werden wij drieën   (Paul, ik en een andere toerist) rondgeleid door Jan, een gepensioneerde docent geschiedenis. Het was een middagvullend programma, waarbij Jan de geschiedenis van Arnemuiden kleurrijk voor ons ontvouwde.

Na de rondgang door “het Stadthuys” werd het stokje overgedragen aan één van Jan zijn vrouwelijke collega’s. Aan de overkant van het straatje bevindt zich “ ‘t Uusje van Eine”, een negentiende eeuwse woning waar de tijd heeft stilgestaan. Prachtige streekdrachten, oude foto’s en meubelen vertellen daar het verhaal van de Arnemuidenaren rond 1900.

De rondleiding hier werd ook weer door een geboren en getogen inwoner van Arnemuiden gedaan. Een schat van een vrouw van begin 70. Je waant je hier in het “Museum van de 20ste Eeuw” in Hoorn, maar dan authentieker en heerlijk rommelig.

”Wie goed ter been is kan een kijkje op zolder nemen”. Hihi, ja ja. Onze rondleidster vertelde mij dat zij zelf al 37 jaar, respectievelijk 26 jaar naar volle tevredenheid op “nieuwe heupen” door het leven gaat. Dat opent perspectieven!

Enfin, die zolder was de moeite waard. In één van de kamertjes lagen de spullen van huisarts van der Moer (huisarts in Arnemuiden van 1945 tot 1983)  en zijn wijkzuster van der Klooster uitgestald.

Helemaal verrukt was Paul over de couveuse avant- la - lettre die dokter van der Moer altijd meenam als hij ergens een bevalling ging doen. De couveuse is tot 1953 in gebruik geweest door veel pasgeboren Arnemuidenaren.

Een zeer geslaagde dag; ietwat “stief in de biene” na afloop; maar voor zowel lichaam als geest uiteindelijk een weldadige ervaring opgedaan.

1. Helene straet laurey:
    5 mei 2022
    leuk leuk leuk,wat een kadootje voor jullie beiden dit ""museumpjebezoek""
  2. Happy Koops:
    5 mei 2022
    Ja Straetje; dit soort museumbezoekjes zijn voor mij de peper en het zout van het leven
  3. Gerard Walta:
    5 mei 2022
    Happy ,het blijft een aangename verademing, jouw pennenvruchten vol empathie ,te mogen ontvangen en lezen!!
  4. Happy Koops:
    5 mei 2022
    Ha Gerard en Mien; wat een poëtische benoeming van mijn stukjes, dank!
  5. Huub van Haasteren:
    5 mei 2022
    Bijzonder, een "portable" couveuse! Doet me denken aan een patiënte die me ooit vertelde dat haar vader (anaesthesist) in de jaren '60 een soort beademings-couveuse had uitgevonden, die daarna ook zijn naam bleef dragen, een "Keuskamp", zal Paul ook vast wel kennen...
  6. Happy Koops:
    5 mei 2022
    Ha Huub, nee, paul kende couveuse “Keuskamp” nog niet… effe opzoeken
  7. Yvonne Stolwerk:
    6 mei 2022
    Fijn dat je er zo van geniet. Ik ben op het moment in de buurt van Ommen en je merkt dat de mensen hier veel meer ontspannen en de sfeer vredig is.
  8. Happy Koops:
    6 mei 2022
    Ha Yvonne, helemaal met je eens; Ommen is relaxed; heerlijk hoor met dit aangename weer.