La Belle Epoque - rust aan de kust-

10 augustus 2022 - Mers-les-Bains, Frankrijk

De "Belle Époque" is een periode in de Frans- Belgische geschiedenis van het einde van de 19de eeuw tot het begin van de Eerste Wereldoorlog die gekenmerkt werd door algemene welvaart, ontplooiing van kunsten en wetenschappen en een hoge mate van maatschappelijke rust. Het mooie tijdperk. Hoewel de belle époque aanvankelijk vooral de Franse en Belgische geschiedenis besloeg, wordt het ook als een algemene benaming voor de gehele Europese maatschappij die aan de "Groote Oorlog" (WWO 1) voorafging. De hyperkapitalistische ontwikkelingen die kenmerkend waren voor deze periode vond over het hele continent plaats. De belle époque ging ook gepaard met een enorme opleving van handel, verkeer en toerisme tussen de verschillende Europese staten.

Het jaar van de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs, wordt vaak genoemd als het begin van de belle époque. Veel rijke Parijzenaars hadden hun tweede huis vlakbij, in het Noordwesten van Frankrijk. Hier, in Normandie, zie je dan ook veel "belle époque" huizen.

Vandaag waren wij in "Bois de Cise", een natuurlijk bos aan de kust, oorspronkelijk wild en verlaten, een Middeleeuws jachtgebied, dat tijdens de belle époque een beroemde badplaats werd. Het ligt in de holte van een vallei aan de rand van een klif tussen Ault en Mers-les-Bains. Het bos ligt tegen de heuvel en is doorspekt met belle-epoque architectuur.  We waren evengoed verbaasd over de relatieve rust die er heerste in de straatjes van  het heuvelachtige bos. Het IQ-tje kon gewoon onder een boom geparkeerd worden. Nu past dat ding overal en altijd wel ergens, daar niet van.

De fraaie huizen die af en toe op een vreemd chique manier wat sleets in de verf zitten, waren voldoende om mijn fantasie te prikkelen. Wat leuk zou het zijn om hier á la Emmy de Kasteelvrouwe een opknappertje te kopen en hier op een "ik-vertrek" manier een chambres d'hotes te creëren.

Wij zijn gisteren aangekomen in Mers-les-Bains in het topje van de Normandische kust, op zo'n 5 1/2 uur rijden vanaf Leiderdorp. Wij logeren nu in Chateau domaine de la motte (https://www.chateaudomainedelamotte.fr). Het is een landgoed uit de 18de eeuw in een park va 12 hectare bos. Hier zijn 5 chambres d'hotes in  gemaakt. Het wordt door een alleraardigst echtpaar, type en leeftijd Emmy en Rutger uit "Kasteelvrouwe Emmy" beheerd. Het is net als bij Emmy een beetje "shabby-chique", al is het veel meer áf. Het aardige is dat "Emmy" en "Rutger" voornamelijk frans praten, met slechts hier en daar wat engelse woorden er tussendoor zodat ons middelbare school-Frans weer wat opgepoetst werd.

Wij kijken terug op een heerlijke dag, begonnen met een echt "ouderwets" Frans ontbijt met stokbrood en jam en eindigend met een barbeque in Onival.

Eén van de hoogtepunten van de dag: het liggen en lezen op een grote handdoek-plaid in de schaduw van een reusachtige boom op het landgoed terwijl de bladeren ritselen in de wind en zwaluwen de blauwe lucht doorkruisen.

1. Mirjam:
    Geniet ervan! 😘😘
  2. Peter Van:
    11 augustus 2022
    Heerlijk om jullie reis weer mee te maken. Veel plezier, rust lekker uit en genieten van de omgeving, dat goede boek, het eten, elkaar en het weer.
  3. Nicoline:
    11 augustus 2022
    Ik hoor het wel als er iets opgeknapt moet worden aan je kasteel!
    Intussen blijf lekker genieten en dromen.
  4. Astrid Koopman:
    11 augustus 2022
    Goeiemorgen Happy, lees je reisverhaal vanuit ons tentje... en gniffel. Ik had je gisteren kunnen tegenkomen in Mers- les- bains. Ook weer gelokt door de prachtige kleurrijke huizenrij. De vissersbootjes, de sluizen. Maar wij waren niet alleen. Op de camping in Le Trefort is het daarentegen heerlijk rustig. Bon voyage.
  5. Monique:
    11 augustus 2022
    Geniet van deze fantastische omgeving en kom heerlijk uitgerust terug!
  6. Machteld:
    11 augustus 2022
    Ziet er heel mooi uit! En overal veel ☀️☀️. Fijn dat we weer mee mogen reizen!
  7. Marian:
    Mooie foto's. Veel plezier. Besos
  8. Pia Lappee:
    11 augustus 2022
    Mooie omschrijving Happy, van jullie reis en de omgeving. Geniet ervan en ogen veel vakantieplezier.
  9. Gerard Walta:
    11 augustus 2022
    Geniet samen van de rust ,die jullie verdienen in deze roerige tijden!wij genieten van je reisverhalen!!
  10. Helene straet laurey:
    12 augustus 2022
    leuk,leuk,leuk,jullie reisverhaal weer te kunnen lezen,fyne dagen verder nog !
  11. Carmen Sweerts:
    14 augustus 2022