"Het duurt te langggg.."

3 december 2020 - Leiderdorp, Nederland

Nederland in vredestijd.

Toch voelt het niet helemáááál zo.  Er hangt iets onrustigs, iets unheimisch in de lucht. De donkere luchten helpen voor lichtminnende mensen als ik ook niet mee. Als ik mijn lichtlamp in de ochtend toch niet had. En het duurt te lang. Veel te lang. Ik kom net van boodschappen terug. Uiteraard met karretje en niet met mandje, met kapje, in mijn eentj, bij de grootgrutter. Men kijkt elkaar niet meer aan. Alsof dat óók al besmettelijk is. Toch soms een vuile blik, als je op 1.49mtr langsscheert.

Het duurt te lang. Niet meer naar theater gaan. Schaterlachen bij Bert Visscher. Niet meer afspreken op een terrasje. Feesten, mijlpalen vieren. Dansen. Zingen. Juichen op het sportveld. Elkaar een "bear hug" geven. Naar opa's en oma's toe. Niet meer naar college. Alles via Zoom/Teams/etc etc. Niet meer naar de vereniging. Nathan kan niet eens meer buiten (buíten) roeien omdat hij in een viermansboot roeit. Een dame die altijd met zijn vieren wandelde wandelt niet meer. Bang voor een boa die de vierde wegstuurt of een boete uitdeelt. Het duurt te lang.

Anders dan de eerste golf? Zeker. Het was toen spannend want de IC capaciteit was aan zijn limiet toe. Een heel nieuwe situatie die we nog niet eerder gekend hebben. We hebben/hadden ook veel minder IC bedden dan enkele jaren ervoor.

Nog nooit zijn er zoveel testen  in Nederland uitgevoerd voor een infectieziekte als dit jaar. Raming: een half miljard euro's kosten aan de "teststraten". De Nederlandse burger betaalt. Er wordt nu niet meer op ziekenhuis/ic bedden/doden gestuurd maar op "besmettingen".

Coronadashboard van vandaag: 5641 mensen positief getest; aantal ziekenhuis opnames 121. Twee procent beland dus in ziekenhuis. Achtennegentig procent van de besmette mensen niet.

Niet medische -mondkapjes verplichting in openbare binnenruimtes vanaf 1 december j.l. Geschatte aantal vermijding van besmetting lopen sterk uiteen. De heer van Dissel van het RIVM gelooft niet dat een niet-medisch mondkapje scheelt. Maar het is een mooie manier om ons gedrag te beïnvloeden. En om elkaar in de gaten te houden en elkaar er op aanspreken.

En dat vind ik nog het ergste, die polariteit die ontstaat. Hoe iemand voor melaats wordt bekeken omdat hij of zij stikbenauwd van zo'n kapje wordt. En dat we dat bij elkaar aan het doen zijn. Nog even en de "kliklijnen" staan wagenwijd open; als we onze buurman niet zo aardig vinden kunnen we een boa op hem afsturen als hij een gast teveel in huis lijkt te hebben.

Griezelige ontwikkelingen? Het houdt ons in ieder geval behoorlijk lang, veel te lang, in de greep en zorgt ervoor dat we snakken naar het "bevrijdende" vaccin.

Vandaag schreef ik ook mijn blog "Happy's Zone" voor TouchedByWater. Het gaat dit keer over Positieve Gezondheid en het Institute For Positive Health (http://www.Iph.nl). Een mooi nieuw concept/definitie  van "Gezondheid" opgericht door Machteld Huber, voormalig huisarts, in 2011. Er zijn hierbij zes pijlers die onze (positieve) gezondheid bepalen. De vijf pijlers "zingeving"; "mentaal welbevinden"; "kwaliteit van leven"; "meedoen"; "dagelijks functioneren" dragen ertoe bij dat we de pijler "lichaamsfuncties" sterk kunnen verbeteren. Benieuwd? Vul dan zelf de vragenlijst in op https://mijnpositievegezondheid.nl en vind uit hoe je jouw positieve gezondheid kan verbeteren.

Maar we moeten daar wel de kans voor krijgen. Het duurt te lang.

1. YvetteKusters:
    3 december 2020
    Het duurt zeker te lang! Helemaal mee eens.
  2. Carmen:
    4 december 2020
    Absoluut, Happy, helemaal mee eens.
  3. Marian:
    4 december 2020
    Het is te lang voor iedereen. ik ben al zat.besos
  4. Catrien:
    6 december 2020