“To dream the impossible dream…to reach the unreachable star”

21 januari 2023 - Ouddorp, Nederland

“The impossible dream” is een song uit de musical “Man of la Mancha” van 1965 en gecomponeerd door  Mitch Leigh. Vanavond zong Frank Sinatra hem voor ons via Tidal.

Licht. Licht, wat is licht toch fijn voor de mens. Miste ik vanmorgen toch het opladertje van mijn “litebook edge”, het- blauwe, 10.000lux- lichtlampje voor/tegen seizoensgebonden depressie en slapeloosheid. Het accuutje van de lamp was leeg en het oplaadkabeltje 60 km van mij vandaan.

Het zit zo: donderdagmiddag 19 januari j.l. zijn Paul en ik afgereisd naar de Punt, Ouddorp, Goeree- Overflakkee voor een lang weekend alvast-Paul’s-62ste-verjaardag-vieren. Het was een vlot reisje van nog geen uur. We denken bij het Grevelingenmeer (waar Ouddorp aan de Noord-West kant aan grenst) altijd aan “Zeeland”, maar het is gewoon nog Zuid-Holland. Gisteravond hebben de jongens zich bij ons gevoegd.

Bij aankomst op de donderdag om 15u wachtte een zononovergoten villa ons op. Heerlijk met een heleboel raamoppervlak zodat je je voortdurend, ook binnen, in de duinen waande. Op de achtergrond dat heerlijke Grevelingenmeer; een vroegere zee arm tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen- Duiveland. Het meer vormt de grens tussen Zuid-Holland en Zeeland. Het water is zilt en helder. Je hyperreactieve, ook ietwat aan xylometazoline verslaafde, neus gaat er zalig van open.

Het is er eigenlijk bijna altijd licht, wat voor weerstype je ook hebt,  zodat ik vanmorgen mijn lampje eigenlijk helemaal niet miste. Temeer daar het weer vanmorgen zo helder als glas was. Om acht uur flux het bed uit om de zonsopgang boven het meer te aanschouwen en, in Frank zijn geval, te filmen via zijn nieuwe “mini 3 pro” drone. Heerlijk in pyama; ochtendjas met winterjas eroverheen (geen mens die mij verder hier zag) mij zo naar buiten gerept om aan de rand van het meer die zon op te zien komen.

De rest van de dag stond behalve in het teken van de alvast-jarig-brunch met uitpakken van de cadeautjes door Paul  ook in het teken van de zon en het binnen/buiten en buitenzijn. “Sunshine on my shoulders makes me happy”; ook nog even gedroned aan de Stormvloedkering en daarna aan het strand van Burg Haamstede.

Prachtige foto- en video beelden gemaakt door Frank. Zijn kleine dronetje kan werkelijk van alles en de beelden die de camera maakt zijn in 4K. En natuurlijk is Frank een gewedige piloot.

Een van de cadeaus van Paul is een telescoop. Uitgezocht en besteld bij van der Wiel in Leiden en donderdag door Nathan opgehaald en meegenomen naar Ouddorp. De verwachtingen waren hooggespannen. Volgens Nathan zouden vandaag Mars en Jupiter beiden heel goed te zien zijn bij helder weer. En vertjoept, onze anti - wolk -dansen hadden effect. Het was kraakhelder vanavond. In dit deel van het land is er weinig lichtvervuiling dus de sterrenhemel was uitbundig aanschouwbaar.

Het leverde mij een terugmijmeren op naar meer dan vijftig jaar geleden. Ik woonde toen met mijn ouders en twee oudere broers, Anthonie en Mark in Jeddah, Saudi Arabie. Mijn vader, die meteoroloog was, was erg geboeid door natuur- en sterrekunde. Op een goed moment had hij een mooie telescoop mee van zijn werk. Op het platte dak van ons huis aan de rand van de woestijn konden wij ‘s avonds heerlijk bij een temperatuurtje van 25-30 graden soms wel uren naar hemellichamen turen. Saturnus met zijn ringen, Jupiter met zijn planeten, Mars, de kraters van de maan.

Vanavond was het zo’n twee graden, pikkedonker en erg helder. De telescoop was in elkaar gezet maar nog niet goed “uitgelijnd”. Er waren een boel oculairs meegeleverd, maar het was niet helemaal duidelijk welke er op moesten. Het uitlijnen maar even onderbroken voor onze avondmaaltijd. Nathan heeft zijn fameuze pasta bolognese weer eens gemaakt dus dat ging er in die verkleumde lijven wel weer in.

Zojuist hebben de mannen weer een poging ondernomen de planeten in ogenschouw te krijgen, maar ze kwamen alras weer naar binnen. Het was geheel mistig geworden.

The unreachable star was vanavond nog eventjes “unreachable” gebleken.

1. YvetteKusters:
    21 januari 2023
    Prachtig verhaal weer! Geniet van het samenzijn en weer mooie herinneringen maken.
  2. Carmen Sweerts:
    21 januari 2023
    Wat heerlijk, met je mannen op vakantie!
  3. Nicoline:
    als van ouds!
  4. Peter Van:
    22 januari 2023
    Zoals altijd een lekker verhaal om te lezen, met jaloers makende foto's van stille stranden, ondergaande zon en mooie duinen.
  5. Huub van Haasteren:
    22 januari 2023
    Gefeliciteerd alvast Paul! En veel plezier daar met z'n allen!
  6. Geralda:
    22 januari 2023
    Prachtige fotos, mooi om te lezen. Heel veel plezier samen.
  7. Walter Schrader:
    22 januari 2023
    heerlijk geschreven, mooie beelden, felicitaties voor Paul.
  8. H.P. Rakers:
    23 januari 2023
    Hoi Happy, en ook de "jongens" van Brigitte en mij gefeliciteerd met Pauls verjaardag en jij Paul natuurlijk in het bijzonder. Wat een mooie bungalow daar aan dat Grevelingenmeer met inderdaad mooie beelden rondom. Je hoeft er haast helemaal niet voor naar buiten. Ik zag dat de drone bijna door Paul verorberd werd daar waar de jongens zich aan een croissant te goed deden. Dat laatste lijkt me aangenamer voor de keel en, als ie daar nog doorheen nog komt, voor de slokdarm. Scheelt meteen een hoop gekriebel in de buik met dwang lachten en dwanghuilen, als ie dat overleeft. Het deed met goed om te zen dat ook aan deze zuidelijke getemde wateren, het Texels Skuumkoppe goed vertegenwoordigd is althans aan het glas te oordelen. Maar daar kun je ook ander bier in doen. Immers, het zilte water in het Grevelingenmeer, vroeger zout, laat zich ook achter dijken goed fotograveren. Wel nu dat was het weer. Jij zit ws al weer klaar voor je middagspreekuur, om ook weer hele verhalen aan te horen en te ontrafelen. En dan krijg je dit er nog achteraan. Gelukkig: geen verborgen hulpvraag, gewoon schrijfdrang......
  9. Marian:
    26 januari 2023
    Gefeliciteerd Paul en jullie allemaal. Mooie fotos
    Jullie hebben zeker genoten.
    Muchos besos