1. Louteringkuur?

12 maart 2022 - Tilligte, Nederland

“🎼Thuis heb ik nog een ansichtkaart waarop een kerk een kar met paard, een slagerij J. van der Ven….”.

Deze bekende hit van Wim Sonneveld is een cover van de Franse zanger Jean Ferrat: La Montagne uit 1964. Hij liet zich inspireren door het landschap rondom het dorp Antraigues-sur-Volane in de Ardèche, waar hij toendertijd woonde.

-Het Dorp werd geschreven door de partner van Wim Sonneveld, Friso Wiegersma. Hij wilde graag schrijven over zijn geboorteplaats in het Brabantse Deurne, dat niet meer was zoals het is geweest. In eerste instantie vond Wim Sonneveld dit geen goed idee, omdat het een te negatieve insteek zou hebben. Toen zijn partner de tekst uiteindelijk af had, stemde Wim Sonneveld er toch mee in. Hij vond het namelijk prachtig verwoord en de tekst goed bij de melodie passen. In de bekende regel uit het lied, En langs het tuinpad van mijn vader, verwijst Friso Wiegersma naar het pad naast zijn ouderlijk huis. Het Dorp werd meerdere keren uitgebracht, de eerste opname komt uit 1969.-

Ik hoorde het lied gisteren weer aan het einde van een heerlijke spinles, als “cooling down” nummer. De tekst kan ik meezingen. De sfeer die het oproept is een heel nostalgische: de sfeer van toen het leven nog ongecompliceerd voor je was.

Ik hoop dat iedereen die sfeer herkent. Een sfeer die door de eeuwen heen af en toe ergens op de wereld zo gevoeld is. Een sfeer die komt en gaat. Een sfeer dat het leven goed is zoals-ie is. Geen sfeer van dreiging of angst.

Bah, wat is angst toch een verlammende emotie. Als een konijntje, kijkend in de felle koplampen, verstarrend, beklemmend, overheersend op alle andere emoties.
We worden door de media gemarineerd in angst en onzekerheid.

“Je beseft pas wat je hebt als het weg is”.

Voor mij is dat het besef dat we in het vrije Nederland niet meer vrij zijn om te twijfelen. Twijfelen of alles wat ons voorgeschoteld wordt wel helemaal “klopt”. Wat is nieuws, wat is nepnieuws.

Op het Coronadashboard van de Rijksoverheid van gisteren: 68.938 positief geteste mensen; 12 IC opnames (met? Corona of door? Corona); 183 ziekenhuisopnames (met ? Corona of door? Corona).  Risiconiveau Nederland: ERNSTIG.

In 2020 zaten we voor de buis elke dag te kijken naar de IC opnames in het kader van “flatten the curve” Toen lagen er meer dan 1100 patienten met C op de IC’s.

Inmiddels is de ziektelast van (omikron) Covid in Nederland sterk verminderd maar wordt onze gezondheidszorg nog steeds dramatisch ontwricht door de quarantaine maatregelen waardoor de praktijkvoering soms behoorlijk in het geding komt.

Om deze dystopie even te ontvluchten en om “ afscheid van mijn oude linker heup te nemen”voor ik volgende week geopereerd ga worden zijn Paul en ik een weekendje naar “de Holtweijde” in Twente gegaan.

Zometeen gaan we er een fietstochtje maken.

Welnu, de louteringkuur.

“De louteringkuur” van Cissy van Marxveldt is een meisjesboek die misschien mijn grijze vriendinnen wel kennen of zelfs gelezen kunnen hebben. De eerste druk is uit 1928(!). Ik heb het boek in mijn jeugd meerdere keren verslonden. Misschien heb ik het zelfs nog ergens in mijn kast staan. Het handelt over twee bevriende gezinnen die in een luxe pension met elkaar de Kerstvakantie doorbrengen. In het pension brengen nog meer mensen hun vakantie door. Het zijn kleurrijke mensen van verschillende leeftijd en pluimage. Het verhaal doet er eigenlijk niet toe. De sfeer die van het pension geschapen is doet mij erg denken aan de sfeer die in het “landgoed de Holtweijde” voelbaar is. Hier logeren wij nu een weekend. In “de Louteringkuur” gebeurt er van alles rondom de grote open haard. Ook hier is een grote open schouw, waar de hele dag een heerlijk knapperend houtvuur brandt. Er logeren paren, moeders met dochters, oma’s/opa’s/kinderen en kleinkinderen. Het ontbijt in de sfeervolle zaal smaakt heel goed; zeker als je tevoren een aantal voor lichaam en geest weldadige baantjes in het aangename zwembad hebt getrokken. Het ontbijt is heerlijk, gezond en uitgebreid.

De fietstocht was ook een soort louteringskuurtje. In een laag verzet en goed rechtop zittende, was het voor mijn versleten heupje prima te doen. Een zacht zonnetje, heerlijke “aardse” geuren, vogelgekwetter op de landerijen (afbeeldingen van Jetses waardig), een Maria altaartje en als kers op de taart, een priverondleiding in een nog werkende graanmolen in Lattrop-Tillitge. Geweldig staaltje van werktuigbouwkunde uit 1865.

Heerlijk om even in heel andere sferen te zijn.

1. Helene straet laurey:
    12 maart 2022
    in gedachten fietste k mee ,wat heb je toch een schryverstalent! Geniet nog even door Heel veel sterkte ,denk aan je
  2. Happy Koops:
    Dankjewel lief mens
  3. YvetteKusters:
    12 maart 2022
    Wederom een mooi verhaal met mooie foto's. Veel sterkte met de operatie en hopelijk ben je snel weer op de been!
  4. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dank je! Gaat vast weer goedkomen!
  5. Yvonne Stolwerk:
    12 maart 2022
    Geniet van dit heerlijke weekend en de mooie rustgevende omgeving.
  6. Happy Koops:
    Dankjewel Yvonne!
  7. Adriaan en Anneke:
    12 maart 2022
    Dank je wel voor je mooie verhaal en sterkte de komende weken.
  8. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dankjewel; hoop jullie weer snel te zien en weer eens mee te spinnen. Mijn vrije dag is vrijdag ipv donderdag tegenwoordig dus loop ik jullie steeds mis
  9. Tamar Levy:
    12 maart 2022
    Wat een leuk verhaal! Geniet nog even en sterkte met de operatie! We gaan je dus even missen op de dokterspost!
    Gr Tamar
  10. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dankjewel Tamar! Idd in april enbegin mei geen dokterspost voor mij
  11. Nicoline:
    13 maart 2022
    Ik blijf erbij, een wekelijkse column om die van Diekstra te vervangen,
    zou iedereen een plezier mee worden gedaan!
    Weer genoten.
    Veel sterkte en geduld voor de komende weken.
    Lieve groet, 🍀
  12. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dankjewel Nicoline; voor je “recensie” en goede wensen. Hoop dat het goed met je gaat!
  13. Sjaak de Roode:
    13 maart 2022
    Hoi Happy mooi verhaal positief. Dat moeten we in deze tijd blijven. Hier kom je weer door heen. Tini loopt prima met twee nieuwe heupen. Het komt goed.
    Sterkte Tini en Sjaak.
  14. Happy Koops:
    Dank Sjaak; dat beurt op! Groetjes aan Tini
  15. Ineke Krantz:
    Lieve Happy,
    Je schrijverstalent is meer dan ontwikkeld! Gewoon echt leuk om te lezen. En ja, we blijven positief en we blijven genieten van de kleine dingen. Govert en ik wensen jou veel sterkte en doorzettingsvermogen na de operatie. Straks weer lekker wandelen en sporten met een nieuwe heup, zonder pijn.
    En blijf vooral lekker positief. Met Paul en de jongens aan jouw zijde. Het komt goed met de gezondheid!
    Dikke tút út Fryslân boppe
  16. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dankjewel lieve meid voor je uitgebreide wensen!
  17. Huub van Haasteren:
    13 maart 2022
    Die Wiegersma had toch ook iets te maken met de televisie-serie uit de jaren '70 "Help, de dokter verzuipt"? Nou ja, geniet nu maar van Twente en sterkte met de heup!!!
  18. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dat van “Help de dokter verzuipt” 🤣 wist ik gelukkig nog niet! Hartelijke groet, Happy
  19. Carmen Sweerts:
    Heerlijk verhaal, Happy! Geniet van de mooie omgeving. Kus
  20. Happy Koops:
    Dankjewel schone zus!
  21. Nan:
    14 maart 2022
    Wat een mooi verhaal, het klinkt als een heerlijk weekend! Heel veel sterkte met de operatie. Liefs, je (peet)nichtje
  22. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Dankje lief petenichtje! Ben je al toe aan de module gewrichtsvervangende operaties?
  23. H.P. Rakers:
    15 maart 2022
    Hoi Happy, dat over de wordingsgeschiedenis van Het Dorp kende ik niet. Je beseft pas wat je hebt als het weg is is hierop goed van toepassing. Maar moet ik wel terug willen naar "dat Dorp"? Ondertussen leven we in een overgangstijd met als dreiging een oorlog die zijn weerga niet dreigt te gaan kennen en een aanzwellende stroom vluchtelingen van europese afkomst die op ons af komt waarvan we nog niet weten hoe die zich hier gaan voegen. Van een heel andere orde weer dan corona. En jij gaat, na het afscheid van je oude heup een nieuwe heup krijgen. Bijzonder dat jullie bij dit gebeuren samen stil hebben gestaan. Het is uiteindelijk niet niks en je oude heup heeft je toch maar tot veel in staat gesteld. Alle goeds en sterkte voor jou en Frank en jullie jongens bij je aanstaande operatie en een voorspoedig herstel daarna . Hartelijke groet ook van Brigite, Herman
  24. Happy Koops:
    15 maart 2022
    Ha Herman, dank voor je reactie! Dat dorp van toen was niet mijn dorp. Mijn “dorp” was eerst een groot eiland met papayabomen en later liepen er langs het “tuinpad van mijn vader” ezels en kamelen door de woestein. Als kind in Arabie was ik al vroeg observator. In die tijd had je openlijke censuur en boycot. Nieuwsbladen waar bladzijden uit waren gescheurd, een wereldbol in de winkel waar Israel uit was weggekrast etc. Toen ik in Nederland ging wonen had ik het gevoel dat je van alles mocht vinden en zeggen binnen het fatsoenlijke. Dat gevoel krijg ik bij het horen van het “Dorp” van Wim Sonneveld. Dat gevoel is weggeebd. Dat vind ik geen fijn “gevoel”
  25. H.P. Rakers:
    15 maart 2022
    Precies, maar je moest je wel "gedragen". De zuilen zijn nu min of meer weg. Maar hokjes denken ligt nog steeds op de loer. Ook al is er geen openlijke censuur en wordt er niet gekrast op de wereldbol, de beinvloeding is er en wellicht subtieler dan destijds. In ons werk hebben we het voordeel dat we met veel mensen uit andere culturen te maken krijgen. En ook gewoon een doorsnee van de (allochtone/ vluchtelingen) bevolking. Voor mij kwam dat dorpsgevoel dan nog wel eens terug als we wat ervaringen konden delen.
  26. Madelon:
    18 maart 2022
    Hoi Happy,

Wat een goed verhaal weer!
    Toen jullie naar Nederland kwamen lag het tuinpad van mijn vader in een klein dorp, tussen dijken. Daar liepen koeien en schapen, tussen hekken en veeroosters. Als pa visites ging rijden vroeg hij vaak een van ons mee te rijden, om al die hekken open te maken. We hadden nog geen tv. Soms stapten we in een koeienvlaai, verder was het ongecompliceerd.

Geniet van jullie weekend!
  27. Happy Koops:
    18 maart 2022
    Dank Madelon, ik zie jouw vaders tuinpad zĂł voor mij