Zomervakantie 2018 "Telesto" dag 13 - De jeugd aan het roer

18 juli 2018 - Herkingen, Nederland

De jeugd aan het roer

Het is nu officieel: ik ben als matroos volledig overbodig geworden. Het zat er in, vroeger of later moest het er een keer van komen. Nou laat ik aan boord ook wel makkelijk het roer over aan een ander. Opgegroeid met 2 broers en mijn vader, die alledrie heel handig waren, maakte dat ik mijn creativiteit in andere zaken uitte.

Zo maakte mijn vader in Nieuw Guinea al een houten poppenhuis voor mij, inclusief kleine meubeltjes en lampjes ed. En zo timmerden mijn broers mijn tienerslaapkamer in Voorschoten om tot een tienerparadijsje en maakte mijn jongste broer al mijn tafeltjes en kastjes.

Ook waren zij alledrie heel handig met alle boten die mijn vader gedurende vele vakanties gehuurd heeft. Ik was ook daar altijd de blije dekmatroos, maar hoefde van mijzelf nooit aan het roer.

Nu heb ik weer drie mannen om mij heen die ook weer graag het roer in handen hebben. Ik vind dat prima. Ik moet alleen mij wel hoeden voor "Adrift" avonturen. Met dit laatste doel ik  op een nieuwe bioscoopfilm die handelt over een veel jongere versie van mijzelf, mijn verloofde en een groot zeiljacht op de Stille Oceaan. Enfin, ik moet hem zelf ook nog zien dus ik ga er verder niets over verklappen.

Vanmiddag een heerlijke dag op het water gehad. Een echte Hollandse zomerdag. Zo eentje waarbij je mooie wolken op een verdere blauwe lucht ziet, een juli zonnetje die de wolken opzij priemt en waarbij je rustig op het voordek in een mouwloos hemdje en een short kan zitten lezen.

Hèhè, het boek is uit. Op den duur ga je helemaal in het hoofd van de ik- persoon zitten en vergeet je dat je zorgeloos aan boord van een boot bent. Even resetten daarna. Gelukkig kwamen we op het juiste moment langs de droogvallende Zandkreek twee gezellig luierende zeehonden tegen die je doen beseffen wat een bofkont je bent. Een bofkont vanwege de warme wieg die ik had, het fijne land waarin ik woon en het goede gezelschap wat ik om mij heen heb.

Het laatste stuk heeft Nathan gevaren. De eerste keer dat hij een boot, en wel meteen zo'n grote, een sluis door "sluist" doet hij dat vlekkeloos en beheerst. Dat Frank dat ook kan weten we al van onze vorige vaarvakantie.

Nu weer in onze thuishaven, Kortgene aan het borrelen, bloggen, lezen, Netflix kijken.

Morgen laatste vaardag.

1. Peter Van:
    Hoi Happy,
    Heerlijk verhaal weer. Op het moment behandel ik twee jonge dames van een jaar of 20. Studenten in leiden, genietend van hun wilde verhalen, ze komen vaak na elkaar, steek ik heel wat op. Ze zijn allebei lid van asopos, de roeivereniging en hun benaming voor jouw rol op de boot zou, schrik niet, "dekslet" zijn. 😉
    Veel plezier.
  2. T en J.:
    Zo vader, zo zoon!
    Daarin schuilt geluk dat niet is weer te geven!

Fijne vaart verder!
  3. Happy Koops:
    18 juli 2018
    Hihi Peter, ik prefereer “dek -del”; ook goed?
    Groetjes! Happy
  4. Happy Koops:
    18 juli 2018
    Ha Tamme, ja, ik denk dat dat een mooe beschrijving is..,
  5. Marian:
    18 juli 2018
    Gelukkig dat je heel verwend bent.
    Vroeger met je vader en broers en nu met je man en zoons.
    Besos
  6. Marlous:
    Hoi Happy,
    Wat een heerlijke verhalen en foto's. En met dit weer waan je je in de Cariben.
    Vanaf vandaag dek-slet/dek-del af dus? ;-)
    Geniet nog even met elkaar !
  7. Gerard Walta:
    19 juli 2018
    Nou ,weer een onderhoudende weergave van jullie dagelijkse belevenissen,leuk hoor .
    Ik hou me aanbevolen voor de boeken die je gelezen hebt.
    Nog veel plezier deze dagen .
    Groeten Gerard en Mien 🤗
  8. Paul O.:
    19 juli 2018
    Jammer dat de laatste vaardag er al aankomt. Dit soort vakanties zou je eigenlijk eindeloos moeten kunnen volhouden. Gelukkig ligt thuis het sloepje er ook nog en blijft het voorlopig nog mooi weer. Veel plezier nog.
  9. Happy Koops:
    19 juli 2018
    Dank je wel Gerard en Mien. Kom gezellig langs, kan je meteen de boeken uit de buurtbieb halen
  10. Happy Koops:
    19 juli 2018
    Ha Marlous, dank; het deksletdel-schap beviel uitstekend. Gelukkig heeft ons sloepje een sloepdeksletdel nodig en blijft het nog even aardig weer (?)
  11. T en J.:
    Behouden vaart!