Zomervakantie 2018 "Telesto" dag 9 - Port Zélande

15 juli 2018 - Ouddorp, Nederland

Porte Zélande

Port Zélande ligt aan de entree  (in het Frans ook haven) van  Zeeland. Het is een  in 1990 door een projectontwikkelaar gebouwd vakantiedorp. Het is gelegen aan de oostzijde van de Brouwersdam aan het Grevelingenmeer en ligt tussen de eilanden Goeree Overflakkee (Zuid -Holland- ik dacht altijd dat dat tot Zeeland behoorde, maar dit feit heb ik in Saudi Arabie nooit geleerd- ) en Schouwen-Duiveland (Zeeland).

De authenticiteit is hier dus maar ruim een kwart eeuw te zoeken. Het "dorp" is groot; 27 ha waarvan 5 ha camping. Het is een soort van fusie tussen Gran Dorada en Center Parcs. De vakantiehuizen zijn 90-er jaren stijl, met wat kleine ramen. Ik vind de huidige stijl, met veel licht en strakker  gebouwd, veel mooier. De huizen zijn in pastelkleuren gesausd, dit om het Mediterrane karakter te imiteren. Meestal zijn wij in dit soort ietwat schreeuwerige oorden, sins de kinderen groot zijn, niet meer te vinden. Maar aan de steiger waar wij liggen heerst een merkwaardige rust en hoor je eigenlijk alleen de zeemeeuwen af en toe. Het is dan ook een immens grote jachthaven.

We hebben gisteravond ongestoord aan boort kunnen barbecuen. De "Cobb" op het zwemplateau. Nathan, de kok van gisteravond liep druk op en neer langs het laddertje naar boven waar wij op het achterdek zaten.

Eigenlijk was het doel om aan één van de onbewoonde eilandjes hier vlakbij af te meren. Omdat het op een zonnige zaterdag aan begin van de vakantie behoorlijk druk is en wij hier pas tegen zevenen aan zouden komen hadden we deze haven als uitvalsbasis uitgekozen. Opdat wij dan 's ochtends meteen toe zouden kunnen slaan om ons een plaatsje aan één van de eilanden te veroveren. Je moet dan van tevoren een pasje kopen bij een haven aan het Grevelingenmeer. Daarmee verkrijg je het recht max 3 dagen te mogen aanmeren. Ja, ja, het ìs wat in het drukke Nederlandje.

Onderweg merk je op deze grote plassen niet zo heel veel van drukte.

Dat merk je in de "Grevelingensluis" bij Bruinisse dan weer wel. Deze sluis is 139 meter lang en zo'n 16 mtr breed. Met hoogwater kan hier maar 125 meter van gebruikt worden want dan mag er geen schip onder de brug liggen. Je wordt ontvangen door een corpulente heer, de sluiswachter, die met stentorstem (in vrije tijd vermoedelijk operazanger) de aanwijzingen om zich heen brult. Al met al kan je wel zo'n uur, anderhalf uur rekenen voordat je erdoor bent. Maar reuze gezellig hoor met dat mooie weer. Je ligt bootje aan bootje en heb 'ns een gezellig praatje met je buren vóór, achter en opzij. Gisteren was het hoogwater op de Oosterschelde toen we aankwamen bij de sluis. Je moet dan anderhalve meter zakken voor je daarna het Grevelingenmeer opvaart.

Intussen hebben we hier gedouched in het sanitair gebouw en achter op het dek ontbeten in een reeds koesterende ochtendzon. Voor het eerst in twee weken weer geluid van ambulances gehoord (in Leiderdorp, waar wij dicht in de buurt van het Alrijne ziekenhuis wonen is het schering en inslag). Erna een traumahelikopter, vermoedelijk van en naar het Erasmus MC vliegend,  over de masten van de zeilboten scherend.

Het wachten is nu op een monteur. Het geval is zo, dat wij bij het starten van de motor gisteren steeds het waarschuwingssignaal kregen dat er water in de dieseltank zou zitten. Bij het aanzuigen van water kan de motor in de soep lopen. Waarschijnlijk is het idee dat water, immers zwaarder dan diesel, naar de bodem zakt en pas als de tank leger raakt een gevaar hiervoor vormt. Daarom mochten we gisteren wel uitvaren. Ben benieuwd hoe dat proces er aan toegaat. Ik zal er natuurlijk uitvoerig op terugkomen in de volgende blog.

Vanmiddag gaan we waarschijnlijk even naar het Noordzeestrand, effe de dijk over en je bent er.

Ik hoor al wat boze tongen mompelen dat we hier vanavond ook wel zullen blijven liggen: Finale voetbal en razendsnel internet.....

1. T en J.:
    15 juli 2018
    Geen dierber
    plek voor ons op aard.... Zo luidt de beginregel van het Zeeuwse Volkslied. Dit lied is I 1919 ontstaan als een soort protest tegen Vlaamse annexatieplannen..
    Ik vermoed dat je deze regel hartgrondig zult onderschrijven! Dat moet wel de conclusie zijn na jouw loftuitingen! Daarom geniet en voel je voluit Zeeuws!
  2. Happy Koops:
    15 juli 2018
    Dank, volgens mij is oma Koops Dordrechtse van geboorte maar heeft vanaf haar (prille) jeugd in Zeeland doorgebracht. Ik heb het haar nooit kunnen vragen; ze is in ‘44 of ‘45 al overleden. Ik geniet wel op en top van deze mooie provincie (althans, in ieder geval in de zomer...)