Zomervakantie 2018 "Horsefight" dag 7- Schoon schip maken

12 juli 2018 - Kortgene, Nederland

Schoon schip maken

Aangezien wij morgen vroeg "ship shape" moeten maken (morgen is het wisseldag; de eigenaar van het schip gaat morgen vakantie vieren, dus wij stappen over op een andere boot) nu even de blog in afwachting van het avondeten geschreven.

We zijn weer -heelhuids- aangemeerd in onze thuishaven, Delta Marina, Kortgene. Terwijl Paul en ik er op de fiets (die kan je hier lenen op de jachthaven) op uittrokken richting Spar in Kortgene- dorp om voor de borrel noodzakelijke fourage zoals daar zijn kaasblokjes en drankjes e.d. te halen, hebben de jongens als echte matrozen het dek gezwabberd en aldus van zout (van Oosterschelde) en meeuwenpoep (bij aftanken van de boot werden wij vol belaagd) ontdaan.

Toen wij terugkwamen was alles fris en fruitig. In de, inmiddels zonovergoten, kuip hebben wij geproost op de goede afloop van ons zeilavontuur. Geen schrammetje op boot of elders opgelopen, alleen een afgewaaide pet te betreuren. Heerlijke eerste week gehad. Iedereen heeft het naar het zin gehad. Van tevoren hadden we, laten we zeggen, met wel een beetje ontzag tegen zo'n lel van een zeilboot aangekeken.

Paul heeft ervaring met een 470, een Kid, Valkjes en meer van dat klein spul. Ik heb via het grijze verleden ervaring met een houten kajuitzeilbootje van 8 meter uit 1950. Hiermee meer ervaring met schuren van de mahoniehouten mast en met vastlopen op een zandbank opgedaan dan met echt ruim zeilen. Mijn broer Mark, die heeft wel veel meer met onze "Optimist" (zo heette zij, een boot is geloof ik vrouwelijk) gedaan. Zo heeft Mark ons Optimistje eens in 1985 naar "Sail '85" toe gevaren en lagen wij daar toen aan de kade tussen de reuzen. Ik vergeet het nooit meer. Op een bepaald moment, Mark hield zich vast aan een van de stagen tijdens het borrelen, breekt die staag plotsklaps en floep! daar verdwijnt Mark rechtstandig  de Amsterdamse Ijhaven in. Alles goed afgelopen, overigens.

Frank's en Nathan's ervaring bestaat uit het zeilen in een "Randmeer" die wij een paar jaar geleden in ruil voor een mooi dronefilmpje van Waterfront Yachtverhuur hier in Kortgene mochten bevaren en uit het bezeilen van een gehuurde Valk op de Kaag de zaterdag vóór de vakantie.

Maar het bleek een gouden combinatie: de ervaring van Paul, vooral ook bij manoeuvreren op de motor en met het zeil, het lef en de handigheid van Frank en het natuurlijke inzicht wat Nathan blijkt te hebben. En ik, ik heb het allemaal een beetje mede mogelijk helpen maken.

Morgen vroeg op dus, uit alle hoekjes en gaatjes en handige opbergplekjes weer al onze troep verzamelen en inpakken, een wasje draaien in de jachthaven en even wachten tot ons volgende schip-voor-één- week weer gewassen en gestreken voor ons klaarligt.

Wij gaan een "Linssen 40.90" met de fraaie naam Telesto bevaren. Een schip wat wij in feite al kennen van een paar jaar terug. Toen heette die nog de "Waterline" maar behalve wat kleine detailverschilletjes doet-ie en vaart-ie op de zelfde wijze.

Het plan is om via de Volkeraksluizen op te rukken naar het Noorden en dan het één of andere rondje te bevaren. Ik bewaar erg goede herinneringen aan de Biesbosch (vroeger, in tweede helft 70-er jaren met mijn vader, tante Henny en mijn broers bevaren met een huurmotorjacht).

Enfin, wij zien wel...heerlijk, niets moet. Vakantie. Soort van schoon schip maken in je hoofd.

1. T en J.:
    12 juli 2018
    Lieve mensen,
    Aan alle lofzangen komt een eind! Zo zit het leven in elkaar.
    Dus ook aan jullie vaarplezier van de afgelopen week. Helaas!
    Maar...jullie kijken terug op iets onvergetelijk moois!
    Dat valt niet af te pakken.
    Straks in Leiderdorp....geniet na met volle teugen!
  2. Marian:
    12 juli 2018
    Jullie hebben deze week genoten en nu afwachten wat gaat gebeuren de volgende week.
    Heel veel plezier nog. Besos
  3. Karel wehrmeijer:
    13-07-18
    SCHOONSCHIP
    doet mij denken aan mijn 1e zeereizen met vrachtschepen (schip is vrouwelijk). in de thuishaven worden altijd noodzakelijke door de walploegen werkzaamheden verricht. veelal was het vertrek rond 24.00 uur( had met havengeld te maken). het schip ingenomen door walploeg ruimde niets op. aan dek moest alles zeeklaar zijn voor je in het Kanaal bent. laadbomen schoren, geien opbergen, luiken afdekken met zeildoek(enorme zeilen), keggenboord voorzien van keggen (geen wiggen!!) en goed plaatsen anders sloeg je ze stuk met een zware moker(draadrichting van het hout).lading moest vast gesjord worden ( kon van alles zijn, van auto's tot graan). aan dek lag dan veel resthout en dat ging in het Kanaal al over de muur. aan het "poepie" hing buitenboord een vat van 200 ltr. door de bodem een end touw aan het potdeksel vast, bovenzijde hetzelfde. in die ton werd al het etensafval met legeconcerveblikken met plastic en al. het end dat boven met de drum was verbonden werd gelost ook in het kanaal. de vissen / haaien, zeemeeuwen wisten dat al. toen vond ik het al walgelijk van die conserveblikken met die nare randen en plastik, de haaien zien het als vis en....... het overtollig stuwhout zal voor de zeezeiler geen pretje zijn, zaten ook balken bij. en daarna de Golf in, die is na mijn 1e reis nooit meer zo te keer gegaan en zeeziek !!!
  4. Geralda:
    13 juli 2018
    Wat een mooie week Happy. Op naar de volgende vakantieweek.
    Geniet ervan en veel plezier samen.
  5. Nettie:
    13 juli 2018
    Wat hebben jullie genoten van deze week. Happy, wat heb je alles smaakvol weten te vertellen over al jullie belevenissen, zo leuk om dit elke dag te volgen en te lezen. Nu op naar het volgende deel van jullie reis. Ik wens jullie een een prachtige, zonnige en avontuurlijke week!! Groetjes van Nettie
  6. Paul O.:
    14 juli 2018
    Zo'n motorjacht is helemaal relaxed. De weergoden zijn jullie gunstig gezind maar mocht er toch een enkel buitje vallen komende week, dan zitten jullie iig droog. De Biesbosch is een mooie omgeving om te varen met veel leuke plaatsjes onderweg. Veel plezier.
  7. Happy Koops:
    14 juli 2018
    Dankjewel, Paul. Nu eerst op weg naar het Grevelingenmeer. Waarschijnlijk is maandag de Biesbosch rustiger dan in het weekend
  8. Happy Koops:
    14 juli 2018
    Mooi verhaal, Karel. Dit soort praktijken zijn misschien nog steeds asn de orde van de dag? Daar kan haast geen ovean cleanup tegenop. In de winkel in Goes zag ik entrecote uit Nieuw Zeeland. Wat doen we toch met zijn allen toch weinig duurzaam! Gelukkig hadden ze ook entrecots van “om de hoek”