Op weg naar München -Dachau-

8 juli 2019 - München, Duitsland

Eerste opgerichte concentratiekamp in 1933. Opgericht door Heinrich Himmler, leider SS en politiechef van München. Terrein van voormalige munitiefabriek. Prototype voor nieuwe concentratiekampen. Van ‘33 tot ‘45 voortdurend in gebruik. Oefenterrein voor SS-bewakers en SS- leidinggevendenen voor de latere vernietigingskampen. Medische experimenten. In totaal 206.000 gevangenen; 41.500 doden.

Op weg naar München kom je erlangs (het ligt zo’n 20km van München) en dan sla je het niet over. Beklemmend. Steen op de maag en het hart. Beangstigend dat wij, mensen, zo “onmenselijk” (wat een paradox) wreed kunnen zijn.

Er zijn jaarlijks 800.000 bezoekers; het was vandaag goed te constateren dat er ook zoveel jonge mensen (veelal in klassen) heengaan. Het weer was bewolkt en grijs en dat paste uitstekend bij de sfeer.

Erna doorgereden naar München, waar we ons nu in het “Hotel Concorde” bevinden. Heerlijk op loopafstand van die Altstadt en toch lekker rustig. Morgen nog wat verder de stad bekijken en dan door naar “Zell am See” in Oostenrijk.