Uivers' reizen -Sail Leiden; op zoek naar de maan

28 juli 2018 - Leiden, Nederland

Sail Leiden; op zoek naar de maan

Op de dag na de nacht met de warmste temperaturen ooit gemeten in Nederland (23,6gr) weer op weg naar een record: de langstdurende maansverduistering voor de komende 100 jaar. Daarbij was het start van het evenement "Sail Leiden 2018" van vrijdag 27 juli t/m 29 juli. Het jaartal erbij suggereert dat er al eerder "Sail Leiden" is geweest, in ieder geval was het voor ons voor het eerst.

In de middag zijn wij gaan kijken bij de intocht van historische schepen; ze kwamen binnen via het westen over het Galgewater en in het oosten via de Oude Rijn. Uiteraard geen Tallships, zoals in Amsterdam, daar zijn de havens veel te klein voor. Maar niettemin een leuke aanblik.

's Avonds zouden wij opnieuw gaan, er was van alles te doen. We hadden besloten in ieder geval naar de Drijf-In bioscoop in de Oude Haven te gaan. Vrijdagavond zou er "The Life Aquatic" spelen. Start 22u. Dat viel mooi samen met de maansverduistering. Twee vliegen in één klap. Verrekijker mee. Als fototoestel de smartphones. Tja, helemaal vergeten dat ik een heus fototoestel met telelens heb liggen thuis.

Bij de Oude Haven was het een gezellige boel. Je passeert dan het drijvende strand naast Lot en de Walvis. Exemplarisch voor onze stranden bij goede zomers zaten daar héel veel mensen op de vierkante meter. Perfecte stemming overigens. De waterpolitie had niets te doen. Het genot van het in je hemdje, korte broek en slippers het nog aangenaam van temperatuur te hebben op een avond op het water was al genoeg om het helemaal naar je zin te hebben. Ik heb al 3 weken alleen maar slippers of blote voeten aan. De paar keer dat ik ben gaan sporten voelen de schoenen onnatuurlijk, haast claustrofobisch en warm.

Als drijfhout dobberden de bootjes tegen de Oude Havenbrug  en daarna tegen elkaar aan. Wij lagen een beetje in het midden van de Oude Haven met twee ons belendende boten, eentje bakboord, eentje stuurboord. Mooi uitzicht op het scherm aan de Haven. Maar....een tamelijk hoog schip enkele schepen voor ons  had zijn vlag (foei, na zonsondergang) nog uit die diagonaal voor het scherm hing. Verder zat er een meisje als dakbeeld op een van de schepen rechts er naast. Dat leidt af. Vooral als je intussen koortsachtig de maan probeert te lokaliseren.

Nathan had de app "Sky View" aan en constateerde dat we vanuit onze huidige plek nooit de maan zouden kunnen aanschouwen. Dus begon alles steeds meer te kriebelen en uiteindelijk verwittigden wij onze buren dat wij er tussenuit zouden varen. Dit ging wonderlijk makkelijk (wij lagen gunstig, zeg maar). Intussen zag je nog meer boten zich losweken om een maangunstiger positie op te gaan zoeken.

We hebben een mooie avondvaartocht door de stad gemaakt; overal veel gezelligheid, om als laatste door de Singels te varen. Hier was het merkwaardig rustig. Bij de Witte Singel, vlakbij de Sterrenwacht, ontwaarden wij ineens de maan boven de bomen, mooi oranjerood gekleurd. Hij was tamelijk klein. Ik had me er eerlijk gezegd meer van voorgesteld. Door de verrekijker heen gekeken was-ie wel erg mooi. Dan de capriolen om dóór de verrekijker heen met je smartphone een foto te maken- een lastige klus, door het gekabbel van het water op de boot kon je die dingen niet stil vast houden en zonder hulp van een ander afdrukken ging al helemaal niet-.

Paul heeft uiteindelijk gewonnen, zijn smartphone maakt ook de mooiste foto's. Hierna konden wij tevreden huiswaarts keren.

1. T en J.:
    28 juli 2018
    Zie de maan schijnt door de bomen...
    Helemaal NIET .....althans bij ons....
    Volgende keer beter...
    Wat fijn dat jullie zo intens genieten...!
  2. Huub van Haasteren:
    28 juli 2018
    Hoi Happy, mooie foto's! Blijkt wel weer dat je van ooievaars houdt...;-)
    En wie van jullie is er zo gek op bruggen? Zo zie je maar weer eens hoeveel er eigenlijk zijn. Leuk om Nederland weer eens vanaf een andere kant te zien! Maar ik hoop dat Residentie Vlietwijck voor jullie voorlopig nog niet in beeld komt, behalve op deze ene foto dan...;-)
  3. Happy Koops:
    28 juli 2018
    Hihi Huub, er zijn nog veel meer foto’s van bruggen (je passeert er een boel op weg van de Rijn naar de Schie). Jaja, Vlietwijck, het was bedoeld om een integraal beeld van de daarroute te laten zien.
  4. Paul O.:
    29 juli 2018
    Ah... daar waren dus al die sloepjes... Dat was te merken aan de rust langs de Zijl waar ik me rond 21.30 met mijn drone op een bankje had geposteerd om de bloedmaan met de omgeving van een iets hoger standpunt vast te leggen. De geringe hoek boven de horizon en de laag bewolking daar vlak boven benamen helaas het zicht en na zonsondergang mag je niet meer vliegen. Het was er zalig, dat dan weer wel. Toch nog een mooie foto van jullie kant. Prachtig!
  5. Happy Koops:
    Hihi, Paul, kun jij een geheimpje bewaren? Die foto van die maan hebben wij via-via. Net zoals de foto’s van het interieur van SS Rotterdam, die ik nog moet uploaden, overigens.
    29 juli 2018
    Jullie hebben geluk gehad. We hebben het niet gezien.💋🙋🏽
  7. Gerard Walta:
    30 juli 2018
    We hebben weer genoten van je reisverslagen!!
    Bedankt dat we mee mochten genieten !!