Uivers’ reizen - Aqua Incognita

24 juli 2018 - Rotterdam, Nederland

Aqua incognita

Omdat we deze week nog vrij hebben; omdat we ter elfder ure geen Steeler hebben gehuurd; omdat het op het land snikheet is/wordt; we nog wel zin hadden een paar daagjes een andere horizon te hebben, maar geen zin in lange autoreizen of lastminute vliegreizen via een oververhit Schiphol, had Paul voorgesteld nog een paar daagjes te gaan varen met de Uiver. We zijn er wel meerdere keren naar Amsterdam mee gevaren, maar nog nooit naar Rotterdam. Dat was dus wel een mooi doel.

Ongelooflijk, wat grappig. Zo dicht bij huis (parallel aan A4, A13, rondweg Rotterdam) en zo anders. De tocht verliep vanuit Leiderdorp langs de Does, Oude Rijn, Nieuwe Vaart of Rijn- Schiekanaal, Vliet of Rijn- Schiekanaal, via het sluisje in Leidschendam naar Delftse Vliet of Rijn- Schiekanaal, door Delft over de Delftse Schie, Schiedamse Schie, Delfshaven. Dus van de Rijn naar de Schie.

Een prachtige tocht. Nooit geweten dat er zoveel mooie “buitens” aan de Vliet (hier vliedde de gegoede burger in zijn tweede huis om aan de dagelijkse werkbeslommeringen te ontvluchten) waren. Erg leuk om door Voorschoten te varen, waar ik van ‘70 tot ‘84 heb gewoond, deels op school heb gezeten, gewerkt (vele jaren 1-2x per week in de “Gouden Leeuw” geserveerd) en geleefd heb. Wat een boel is er bij gebouwd. Starrenburg 1, 2; Allemansgeest.

En dan dat sluisje, bij Leidschendam. Vroeger kwam ik er wel met de fiets. In de korte tijd dat ik HBO- V deed in Voorburg. Maar nu met de boot, enig. Het lijkt wel buitenland. Langs de kades van het sluisje allemaal eettentjes. Ging als een speer overigens, dat sluizen.

In Voorburg rond 13 uur afgemeerd aan een grotere boot langszij en bij Bosch en Dal gelunched. Zalm op een dikke bruine boterham met de lekkerste San Pellegrino erbij. (Er is maar één soort, maar die smaakt met dit weer wel extra lekker).

Dan verder langs het Rijn- Schiekanaal, als een lineaal soms, maar steeds lommerrijk. De Beau Monde van de Randstad (sic) heeft zich hier genesteld. Je hoeft echt niet naar de Vecht voor mooie huizen, die heb je hier ook.

De tocht door Delft was erg leuk, nooit zoveel hier geweest en al helemaal niet via de waterweg. Inmiddels was het bijna windstil en hadden wij het beetje wind wat er was ook mee, dus het was bloedheet. Het zonnedekje kon niet op want dan konden we weer niet onder de lage bruggen hier (1.30mtr). Maar het draagt wel bij aan het vakantiegevoel.

Na Delft nog een kaarsrecht stuk Rijn- Schiekanaal, parrallel aan de A13, al heb je dat niet vaak door. Bij “Overschie” is dat helemaal grappig. Dat kennen wij alleen van het stuk snelweg waar je 80 km/u moet rijden met van die lelijke geluidswallen. Daar waar Blijdorp in de buurt is. Dat Overschie, dat ís me toch een leuk dorpje. Tegen 17u kwamen we in ons haventje, in Delfshaven, in Rotterdam aan. Het was nog wel enig stoeien voor ons sloepje in de grote box er een beetje netjes bij lag. Veel te korte touwen voor zo’n grote box. Een werkelijk alleraardigste havenmeester heeft ons geholpen. Dus nu ligt het bootje veilig en rustig in zijn box de nacht door te brengen.

En wij slapen een half uurtje lopen (of een 10 minuten met de taxi zoals in ons geval) in het Park Bilderberg hotel tussen de Oude Binnenweg, waar mijn vader heeft gewoond en de Witte de Withlaan waar wij zojuist bij Olivo een “verrassingsmenu” (zwaardvis/rog/kaas/thee) hebben verorberd.

Morgen gaan wij de Nieuwe Maas trotseren. Dus nu maar gauw in de kooi. Het bed.

1. Helene straet laurey:
    25 juli 2018
    he ik vond je al zo stil ,groot gelijk nog even weg en je ziet veel leuks lees ik ,het stuk sluis Leidschendam ,zie ik met jullie mee ,mn tandarts om de hoek na, een behandeling is een cappucino ,bij de yssalon mn beloning ,vervolgens loop ik naar voorburg,stukje vliet enz enz FYNE dagen verder
  2. Happy Koops:
    25 juli 2018
    Ja Helene, dit zijn gewoon enige stukjes Nl, nietwaar? En zo dicht bij huis!
  3. Happy Koops:
    28 juli 2018
    Moet je gauw weer op een dinsdag naar de tandarts?